10 322 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Hur vet man om vattenområde ingår i ens fastighet?
Men vad är syftet med den här nya tråden där du ältar samma saker men vill inte delge den info som skulle kunna ge dig svar. Dessutom har du ju alla svaren enligt dig själv. Har du ens ett ärende hos KLM? Annars är det rimligt att de inte uttalar sig säkert på frågan. Är det du uppger korrekt tolkat så är förmodligen vattnet enskilt, om inget hänt efter det. Vi kan inte svara på det.B nord123 skrev:Eftersom detta är ett juridik forum för juridik frågor så vill jag ha klarlagt vad som gäller ?
Känns som bortkastade pengar till oskäligt dyra utredningar om man inte har torrt på fötterna.
Och kan måsta överbevisa KLm. om det beror på som du skriver "inkompetens", vilket verkar kunna stämma enligt tidigare.
Rena lotteriet hos KLm.
![]()
Fråga dig själv varför det är viktigt? Är det viktigt nog får du väl ansöka om bestämning.
För enkelhetens skull, har du en dom från HD utgå då ifrån att det gälller.M Manfreds skrev:Men vad är syftet med den här nya tråden där du ältar samma saker men vill inte delge den info som skulle kunna ge dig svar. Dessutom har du ju alla svaren enligt dig själv. Har du ens ett ärende hos KLM? Annars är det rimligt att de inte uttalar sig säkert på frågan. Är det du uppger korrekt tolkat så är förmodligen vattnet enskilt, om inget hänt efter det. Vi kan inte svara på det.
Fråga dig själv varför det är viktigt? Är det viktigt nog får du väl ansöka om bestämning.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Ja, men det kan vara felaktigt. Enligt avstyckningsprotokollet från 50-talet äger jag en del vatten bakom huset men i LM's karta finns inte det med. Dom vill inte korrigera eftersom dom säger att deras kartor inte är bindande.J jonaserik skrev:
Jahapp, då är det outrett, precis som svaret du fått av lantmäteriet. Dår väl saken biff, bara att ansöka om fastighetsbestämning. Vad var din fråga?B nord123 skrev:
Och det här har vi förklarat flera gånger, bara för att en gräns är inritad på en förrättningskarta, så är den inte bestämd i den förrättningen. Att du envisas med att inte förstå?B nord123 skrev:
Vad menar du med LM:s karta? Den digitala kartan och inte förrättningskartan?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Det hela kan ju kompliceras om det är havsvatten som avses. Min fastighet ligger vid en havsvik och jag äger vattnet rakt utanför min strand till halva vägen mot motsatt strand. LM vill sig inte befatta med det fast det är ju tämligen enkelt i jämförelse med ditt fall.
Fisket är mer komplicerat. I huvudsak är fiske fritt för alla i havet EN det finns vissa undantag för havsvikar som är avskilda med öar från fritt hav. Dessutom är reglerna olika längs Sveriges långa kust. Vissa årstider kryssar flera båtar med fiskande gubbar i mitt vatten.
Fisket är mer komplicerat. I huvudsak är fiske fritt för alla i havet EN det finns vissa undantag för havsvikar som är avskilda med öar från fritt hav. Dessutom är reglerna olika längs Sveriges långa kust. Vissa årstider kryssar flera båtar med fiskande gubbar i mitt vatten.
Det har jag gjort hela tiden och jag vet att Högsta Domstolen gjort ett noggrant utredningsarbete då de lånade förrättningsakter samt utredningar från lantmätaren, överlantmätaren och fastighetsdomstolen vid HD:behandling med beslut som fastställde saken som nu KLm ändrat i registerkartorna utanför rättsordningen.M Manfreds skrev:
Jag har kopia på dagboksanteckningar samt det underlag man efterlyst och granskat inför beslutet från Högsta Dimstolen. Finns ingen orsak att jag ska tvivla på eller ens ifrågasätta deras rättskraftiga beslut vilket måste ses som vägledande för KLM.
Jag sover lugnt då min fastighet inte ändrats en millimeter av KLm
Varför all denna hets i flera trådar samtidigt då? Allt är ju frid och fröjd!B nord123 skrev:Det har jag gjort hela tiden och jag vet att Högsta Domstolen gjort ett noggrant utredningsarbete då de lånade förrättningsakter samt utredningar från lantmätaren, överlantmätaren och fastighetsdomstolen vid HD:behandling med beslut som fastställde saken som nu KLm ändrat i registerkartorna utanför rättsordningen.
Jag har kopia på dagboksanteckningar samt det underlag man efterlyst och granskat inför beslutet från Högsta Dimstolen. Finns ingen orsak att jag ska tvivla på eller ens ifrågasätta deras rättskraftiga beslut vilket måste ses som vägledande för KLM.
Jag sover lugnt då min fastighet inte ändrats en millimeter av KLm
Hej! hen hetsar bara för att , ser en skock trådar från Nord123 främst mot myndigheter, tror att TS är en rättshaverist av nåt slag, men kanske inte,,, men förstår inte var hen skriver , verkar som allt skrivet i affekt eller nåt annat ??
//Goerana
//Goerana
Frågan om en bys kustvatten skall anses vara samfällt eller enskilt och delat med stranden har från slutet av 1800-talet utbildats en fast rättspraxis, enligt vilken det skall presumeras att byns vatten delats efter närhet till stranden genom laga skifte på byn även om vattenområdet ej intagits i laga skiftet.
I vart fall meddelades vid laga skiftet ej något beslut i protokoll eller i förening mellan byamännen vare sig att området skulle vara samfällt för byn efter skiftet eller att det genom skiftet skulle uppdelas mellan strandfastigheterna.
Anmärkningsvärt är i detta sammanhang att samtliga fastighetsgränser är utdragna till vattenlinjen som markerats med en blå tjock linje som vatten ingen fastighetsgräns finns efter strandkanten utritad bara denna blåa vattenlinje.
i vatten området finns mindre öar och skär som markerats som tillhörande närmaste strand på fastlandet och samma fastighet. Detta måste presumeras astt vattenområdet även tillhör snärmaste strandfastighet enligt praxis och presumtion.
Lantmätarna hade vid denna tid allmänt den uppfattningen att vatten och grund i havet inte ingick i den enskilda äganderätten.
Någon lagregel härom fanns ej frånsett en bestämmelse i 1766 års fiskestadga, där det föreskrivs att enskilda fastigheter skulle hänföras alla vattenområden inomskärs.
Och blev i slutet av 1800-talet grunden för rättspraxis att enskilda skifteslag ansågs äga vatten och grund i havet utanför sitt fastland.

I vart fall meddelades vid laga skiftet ej något beslut i protokoll eller i förening mellan byamännen vare sig att området skulle vara samfällt för byn efter skiftet eller att det genom skiftet skulle uppdelas mellan strandfastigheterna.
Anmärkningsvärt är i detta sammanhang att samtliga fastighetsgränser är utdragna till vattenlinjen som markerats med en blå tjock linje som vatten ingen fastighetsgräns finns efter strandkanten utritad bara denna blåa vattenlinje.
i vatten området finns mindre öar och skär som markerats som tillhörande närmaste strand på fastlandet och samma fastighet. Detta måste presumeras astt vattenområdet även tillhör snärmaste strandfastighet enligt praxis och presumtion.
Lantmätarna hade vid denna tid allmänt den uppfattningen att vatten och grund i havet inte ingick i den enskilda äganderätten.
Någon lagregel härom fanns ej frånsett en bestämmelse i 1766 års fiskestadga, där det föreskrivs att enskilda fastigheter skulle hänföras alla vattenområden inomskärs.
Och blev i slutet av 1800-talet grunden för rättspraxis att enskilda skifteslag ansågs äga vatten och grund i havet utanför sitt fastland.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Är det insjö eller havet? Fisket är väldigt knepigt och skiljer mellan olika kustavsnitt.SarB skrev:
Det är Bottenhavet, skärgård med sund, vikar, fjärdar, mot öppet hav mm, gäller egentligen inte fisket utan äganderätten av enskilt vatten område, och uppgrundad strand.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bra att veta att vatten täckt av jord är också fast egendom och enligt Jordabalken 1:5 tillhörande dess närmaste strand. Samma innebörd som ÄJD (äldre jordabalken) 12.4.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Vad menas med vatten täckt av jord?
Enligt jordabalken så består fastigheter av fast egendom bland annat jord träd mm.T Thomas_Blekinge skrev:
Som fast egendom räknas även jord täckt av vatten typ diken, åar, älvar, sjöarna, havet mm.
Ursäkta! jag skrev fel i mobilen tidigare ska givetvis vara jord täckt av vatten är fast egendom till närmaste strandfastighet typ 300 m ut. Finns även en 3m djup regel.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Nu fattar jag. Så är det här med. Det som är oklart är vem som äger fisket på mitt vatten.B nord123 skrev:Enligt jordabalken så består fastigheter av fast egendom bland annat jord träd mm.
Som fast egendom räknas även jord täckt av vatten typ diken, åar, älvar, sjöarna, havet mm.
Ursäkta! jag skrev fel i mobilen tidigare ska givetvis vara jord täckt av vatten är fast egendom till närmaste strandfastighet typ 300 m ut.