Eftersom jag är en del ute i naturen och emellanåt så har jag behov av att planera om vandringarna utanför de utmärkta lederna. I de fall det händer så brukar jag förhålla mig till följande. Allemansrätten begränsas av hemfridszonen, vilket är området närmast ett bostads- eller fritidshus. Detta anses vara den boendes privata område där denne har rätt att vara ostörd. Hur stor hemfridszonen är ett något omtvistat, men i juridiskt litteratur brukar sägas att det rör som om ett område på omkring 15-20 meter från huset. Det har även diskuterats att en tomt med staket kan göra att hemfridszonen blir större. Hur stort området är måste dock avgöras från fall till fall då det kan variera mellan olika fastigheter och mellan olika områden. Ibland kan det finnas tydliga gränser för var hemfridszonen upphör, såsom en häck, ett staket, en gångväg, ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Skyltar som sätts upp brukar jag ta ganska lätt på. Då de flesta (alla?) inte klarar en juridisk prövning. Vill man som markägare att någon inte ska tälta i ett visst område, upplys om att det inte är önskvärt och hänvisa till en plats i rimlig närhet som är lämplig.

• Gilla
Napprol och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Skyltar som sätts upp brukar jag ta ganska lätt på. Då de flesta (alla?) inte klarar en juridisk prövning. Vill man som markägare att någon inte ska tälta i ett visst område, upplys om att det inte är önskvärt och hänvisa till en plats i rimlig närhet som är lämplig
De bästa skyltarna är sådana ingen kan tjafsa om ifall de är tillåtna eller ej. Skyltar som varnar för olika djur eller kraftiga elstängsel lär vara juridiskt oantastbara.

L lbgu skrev:
De bästa skyltarna är sådana ingen kan tjafsa om ifall de är tillåtna eller ej. Skyltar som varnar för olika djur eller kraftiga elstängsel lär vara juridiskt oantastbara.
Det finns regelverk även för elstängsel. Reglerna säkerställer att stängsel inte utnyttjas för att hindra allmänheten från att röra sig i naturen.

W WFD skrev:
Det finns regelverk även för elstängsel. Reglerna säkerställer att stängsel inte utnyttjas för att hindra allmänheten från att röra sig i naturen.
Finns väl inget som hindrar en skogsägare och stängsla in säg 1 ha i skogen med elstängsel för att använda marken till skogsbete. Sen finns givetvis en möjlighet att gå ut och in på något ställe. Detta kombinerat med skyltar om "Varning EL" och "Varning tjur" är garanterat mycket effektivare än en skylt där det står "Privat". Sen kanske det inte finns varken tjur eller el i ledningarna, men de flesta vill nog inte chansa på det.

pacman42 pacman42 skrev:
Bara om den inte har offentlig finansiering.
De allra flesta vägar har ju inte det, bekostar man byggande och drift av väg på sin egen mark är det ganska vanligt att man sätter bom när folk åker in och dumpar sina soppor i skogen, ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta skylt "privat"

F fribygg skrev:
De allra flesta vägar har ju inte det, bekostar man byggande och drift av väg på sin egen mark är det ganska vanligt att man sätter bom när folk åker in och dumpar sina soppor i skogen, ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta skylt "privat"
De flesta vägar där jag bor har offentlig finansiering till viss del.

pacman42 pacman42 skrev:
De flesta vägar där jag bor har offentlig finansiering till viss del.
Jag har för mig att vi har 40 000mil enskild väg i Sverige varav ca 2% har statsbidrag för driften.

F fribygg skrev:
Jag har för mig att vi har 40 000mil enskild väg i Sverige varav ca 2% har statsbidrag för driften.
Räknas våra vägar med grässträng i mitten i de milen?
Kör man vissa av våra när det regnar blir det ett alternativ till automattvätt med lite sly på sidorna.😂

• Gilla
Marthy
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Javisst

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag får pudla, det är närmare 7500mil enskild väg som har statsbidrag för driften.

F fribygg skrev:
Vi har kommunala bidrag.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi har kommunala bidrag.
lyllo, jag betalar min väg själv

A AndersS skrev:
Kör man vissa av våra när det regnar blir det ett alternativ till automattvätt med lite sly på sidorna.😂
Det är inte många promille av de här vägarna som är statligt finansierade.

Satellitbild som visar vägar och skogslandskap kring Uddefors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
lyllo, jag betalar min väg själv
Både fördelar och nackdelar med det...

pacman42 pacman42 skrev:
Både fördelar och nackdelar med det...
Vad är fördelarna med att bära hela kostnaden själv menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.