39 192 läst ·
95 svar
39k läst
95 svar
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Det kanske har länkats till tidigare i tråden men om någon råkar vara intresserad av att se vilken typ av väghållare en väg har så kan ni kolla på denna kartvy på trafikverket.
https://nvdbpakarta.trafikverket.se...224&north=6725731.168440518&scale=88085.65515
Om man istället är mer intresserad av att se vilka som har statligt driftbidrag, dvs borde inte ha någon skylt för att hindra fordonstrafik så kan man ta denna:
https://nvdbpakarta.trafikverket.se...35&north=6655919.309085308&scale=131742.21513
https://nvdbpakarta.trafikverket.se...224&north=6725731.168440518&scale=88085.65515
Om man istället är mer intresserad av att se vilka som har statligt driftbidrag, dvs borde inte ha någon skylt för att hindra fordonstrafik så kan man ta denna:
https://nvdbpakarta.trafikverket.se...35&north=6655919.309085308&scale=131742.21513
Den är inte otillåten, mer än att om du sätter upp den utan överenskommelse med trafikverket så är du inte längre berättigad till statligt bidrag för vägunderhåll.B Bjorn_papabear skrev:
Trafikverket:
"
- Om underhållet av den enskilda vägen är eftersatt eller om vägen stängs av utan tillstånd, får Trafikverket besluta att beviljat driftbidrag inte ska betalas ut. I dessa fall betalas bidrag ut först efter att bristerna har åtgärdats.
...
- Ni som väghållare har möjlighet att begränsa bärigheten en kortare tid under pågående tjällossning eller under kraftigt höstregn. Meddela din utredare/handläggare på enskilda vägar eller kontakta Trafikverkets kundservice på 0771-921 921.
Naturvårdsverket (gällande allemansrätten):
"
Ofta ägs enskilda vägar av en privatperson och här får du gå, cykla och rida. Motortrafik omfattas däremot inte av allemansrätten, och markägare har rätt att förbjuda fordonstrafik.
Motordrivna fordon
Ägaren av enskild väg får bestämma om trafik med motordrivna fordon ska förbjudas, eftersom det kan medföra stort slitage. Markägare ska nämligen inte behöva bekosta underhåll av sina enskilda vägar på grund av slitage från utomstående trafik.Motordrivna fordon är exempelvis bil, motorcykel, moped, traktor, terränghjuling och snöskoter – alltså alla fordon som drivs med motor.
Skyltar om förbud mot motortrafik
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud mot motortrafik, ska detta skyltas antingen med ett vägmärke eller på ett annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, som markägaren bör komplettera med ett vägmärke för tydlighetens skull. Du som rör dig på enskild väg måste även acceptera en hemmagjord skylt.Andra skyltar kräver tillstånd
Markägare får bara sätta upp skyltar som förbjuder motortrafik på enskilda vägar. Vill de sätta upp andra skyltar som avvisar allmänheten från områden av betydelse för friluftslivet, krävs tillstånd från kommunen."
Det stora problemet är den minimala respekten för hemfriden, både från enskilda men också i lagstiftningen.
T ex ute på landet (som för mig) anser jag att inom 100 meter från boningshuset gäller hemfrid så länge det är inom fastighetsgränsen.
T ex ute på landet (som för mig) anser jag att inom 100 meter från boningshuset gäller hemfrid så länge det är inom fastighetsgränsen.
Det låter ju ändå ganska naturligt att folk inte respekterar en tolkning av begreppet "hemfrid" som har sin grund i personliga åsikter snarare än lagstiftning och sedvanaTRJBerg skrev:
Tack, detta var tydligt och bra. För det tycks finnas en allmän uppfattning att allemansrätten innebär att man får ta sig fram hur som helst. Men det finns ingen allemansrätt för motorfordon. Gott så! Förr vill jag minnas att den inte gällde "fordon" men numera får man alltså fritt cyckla och plinga "ur spår" på stigar och vandringsleder..T TypRätt skrev:Den är inte otillåten, mer än att om du sätter upp den utan överenskommelse med trafikverket så är du inte längre berättigad till statligt bidrag för vägunderhåll.
Trafikverket:
"
"
- Om underhållet av den enskilda vägen är eftersatt eller om vägen stängs av utan tillstånd, får Trafikverket besluta att beviljat driftbidrag inte ska betalas ut. I dessa fall betalas bidrag ut först efter att bristerna har åtgärdats.
...
- Ni som väghållare har möjlighet att begränsa bärigheten en kortare tid under pågående tjällossning eller under kraftigt höstregn. Meddela din utredare/handläggare på enskilda vägar eller kontakta Trafikverkets kundservice på 0771-921 921.
"
Ofta ägs enskilda vägar av en privatperson och här får du gå, cykla och rida. Motortrafik omfattas däremot inte av allemansrätten, och markägare har rätt att förbjuda fordonstrafik.
Motordrivna fordon
Ägaren av enskild väg får bestämma om trafik med motordrivna fordon ska förbjudas, eftersom det kan medföra stort slitage. Markägare ska nämligen inte behöva bekosta underhåll av sina enskilda vägar på grund av slitage från utomstående trafik.
Motordrivna fordon är exempelvis bil, motorcykel, moped, traktor, terränghjuling och snöskoter – alltså alla fordon som drivs med motor.
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud mot motortrafik, ska detta skyltas antingen med ett vägmärke eller på ett annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, som markägaren bör komplettera med ett vägmärke för tydlighetens skull. Du som rör dig på enskild väg måste även acceptera en hemmagjord skylt.
Andra skyltar kräver tillstånd
Markägare får bara sätta upp skyltar som förbjuder motortrafik på enskilda vägar. Vill de sätta upp andra skyltar som avvisar allmänheten från områden av betydelse för friluftslivet, krävs tillstånd från kommunen.
"
Låt säga då att markägorna sig minst 100 meter från boningshuset i alla riktningar tydligt avgränsat med stängsel och kanske någon typisk här vaktar jag hund-skylt. Inom zonen rabatter, buskar, äppelträd och kanske någon uteplats med möbler och rentav lusthus - nog tusan är det ingen "sedvana" att dra allemansrätten så långt att man sätter sig ned och har picknick under ett av äppelträden medan de boende har grillkväll?S Staffan-N skrev:
Skulle däremot det vara tät skog med stigar i alla riktningar då blir nog genast uppfattningen en annan, skulle jag tro iaf. 🙂
Nu vet jag inte ens om något sådant fall prövats, alltså vad som kan anses vara hemfridszon, men att mitt exempel bland folk skulle anses uttrycka andan i allemansrätten får anses väl magstarkt
Med dina beskrivningar håller jag med dig, hemfridszon, tomtplats och sedvanor är ju ytterst kontextuella. Jag reagerade på den svepande formuleringen.N Napprol skrev:Låt säga då att markägorna sig minst 100 meter från boningshuset i alla riktningar tydligt avgränsat med stängsel och kanske någon typisk här vaktar jag hund-skylt. Inom zonen rabatter, buskar, äppelträd och kanske någon uteplats med möbler och rentav lusthus - nog tusan är det ingen "sedvana" att dra allemansrätten så långt att man sätter sig ned och har picknick under ett av äppelträden medan de boende har grillkväll?
Skulle däremot det vara tät skog med stigar i alla riktningar då blir nog genast uppfattningen en annan, skulle jag tro iaf. 🙂
Nu vet jag inte ens om något sådant fall prövats, alltså vad som kan anses vara hemfridszon, men att mitt exempel bland folk skulle anses uttrycka andan i allemansrätten får anses väl magstarkt
Så länge du har hävdat marken med staket, stängsel, häck, planteringar, klippt gräs o s v så respekterar nog de flesta din vilja. Ligger marken där oskött och naturlik lär inte många ser det som ett intrång att passera förbi ditt hus närmare än så. 100 m är en bra bit.TRJBerg skrev:
Husägare
· Vänersborg
· 45 inlägg
Skillnad på C2 & C3T TypRätt skrev:Den är inte otillåten, mer än att om du sätter upp den utan överenskommelse med trafikverket så är du inte längre berättigad till statligt bidrag för vägunderhåll.
Trafikverket:
"
"
...
"
Motordrivna fordon
Ägaren av enskild väg får bestämma om trafik med motordrivna fordon ska förbjudas, eftersom det kan medföra stort slitage. Markägare ska nämligen inte behöva bekosta underhåll av sina enskilda vägar på grund av slitage från utomstående trafik.
Motordrivna fordon är exempelvis bil, motorcykel, moped, traktor, terränghjuling och snöskoter – alltså alla fordon som drivs med motor.
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud mot motortrafik, ska detta skyltas antingen med ett vägmärke eller på ett annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, som markägaren bör komplettera med ett vägmärke för tydlighetens skull. Du som rör dig på enskild väg måste även acceptera en hemmagjord skylt.
Andra skyltar kräver tillstånd
Markägare får bara sätta upp skyltar som förbjuder motortrafik på enskilda vägar. Vill de sätta upp andra skyltar som avvisar allmänheten från områden av betydelse för friluftslivet, krävs tillstånd från kommunen.
"
C2 inskränker allemansrätten & är således otillåten.
Medans C3 är helt okej att sätta upp.
Du antar för mycket.Fotografen skrev:
Skyltarna har inget där att göra, därav åker dom i buskarna.
Jag äger också en del fastigheter inte går jag och skyltar privat området här och var för att jag inte skulle vilja att folk plockar bör eller allmänt vill vandra i skogen tex.
Folk som beter sig på det sättet har en pinne i röven och tror sig var mer på nåmsätt än andra.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg