37 804 läst ·
95 svar
38k läst
95 svar
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Jag tror att hemmasnickrade privat-skyltar fungerar i stort. Antingen genom svenskt konfliktundvikande då de läses som "varning för sur gubbe", eller genom respekt för devisen "inte störa, inte förstöra". Anala gränsdragningar kring allemansrätten är nog mest något som vi nördar på ett forum ägnar oss åt.
Sen finns det ju trevligare sätt att visa att man vill vara i fred, t.ex. "Här bor familjen XX". Det beror på hur man vill bli sedd på byggden.
Sen finns det ju trevligare sätt att visa att man vill vara i fred, t.ex. "Här bor familjen XX". Det beror på hur man vill bli sedd på byggden.
När jag växte upp ute på landet var det en bonde som tröttnade på alla som inte stängde grinden till hagen och satte upp en skylt som sa:Satsuki skrev:
”varning för ilsken och kåt tjur. Du kommer inte gilla något av det”
Ärlighet varar längst 🤣Bart skrev:
Och i ärlighetens namn är det ingen som lämnar hagen öppen hos oss (den är låst med kedja och hänglås) men det går en populär stig genom hagen så folk kryper mellan spjälorna i grinden eller trådarna i elstaketet….
Till trådens fråga - eftersom det nästintill enbart är tillåtet att sätta upp Privat-skyltar på egen tomtmark så är det där jag drar gränsen. Sitter det skyltar med "privat" på andra ställen så gör jag som jag finner lämpligt. Vill man verkligen stänga in sig så finns det staket och låsta grindar. Har man laglig rätt att privatisera området så rekommenderar jag sådana.
Jag ser främst dessa som ett alternativ till "Förhyrd parkering" när den är på tomtmark, detta för att informera om att inte andra än de som ägaren har gett tillåtelse får parkera på ens tomt. Det är otroligt ofta som folk verkar tycka att parkeringar på tomtmark är tillgängliga för allmänheten...
Jag ser främst dessa som ett alternativ till "Förhyrd parkering" när den är på tomtmark, detta för att informera om att inte andra än de som ägaren har gett tillåtelse får parkera på ens tomt. Det är otroligt ofta som folk verkar tycka att parkeringar på tomtmark är tillgängliga för allmänheten...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 369 inlägg
A AG A skrev:Jag brukar tänka så här, att om någon satt upp en skylt där det står: "privat väg", "tillträde förbjudet", "enskild tomt" eller någonting i den stilen. Då vill nog inte markägaren, eller den/de boende i trakten att man ska vara där eller köra där. Det kan man väl acceptera. Man måste ju då inte köra/gå där bara för att skylten egentligen inte gäller.
Lite så som jag (och säkert flertalet här i tråden resonerar) att om det dyker upp skyltar till synes långt ifrån bebyggelse så tar jag ganska lätt på dom.pacman42 skrev:
Till trådens fråga - eftersom det nästintill enbart är tillåtet att sätta upp Privat-skyltar på egen tomtmark så är det där jag drar gränsen. Sitter det skyltar med "privat" på andra ställen så gör jag som jag finner lämpligt. Vill man verkligen stänga in sig så finns det staket och låsta grindar. Har man laglig rätt att privatisera området så rekommenderar jag sådana.
Sunt förnuft helt enkelt!
Men efter att ha hört massor av historier om vrickade turister som korsar genom trädgårdar och tomter, parkerar lite överallt etc. så har jag som sagt förståelse för att folk sätter upp (ogiltiga) skyltar.
Jag är verkligen en stor anhängare av allemansrätten men jag har en känsla av att den missförstås och utnyttjas felaktigt oftare och oftare. Jag följer t.ex. en del utländska youtubers som flyttat till svenska bonnvischan och ser en hel del content från tillfälliga besökare i landet. Det är påfallande ofta som allemansrätten i princip beskrivs som att man får göra lite vad man vill, var som helst och att all natur är "allmän mark".
Man kanske inte kan förvänta sig att besökare ska fatta begrepp som tomtmark, hemfridszon etc. men det kanske bör förtydligas, förenklas etc. Hur och av vem är en annan femma 🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Det är lite så jag resonerar också. En öppen yta som inte är i närheten av en uppfattad tomtplats kan ju aldrig anses vara privat. Vill man vara privat och slippa insyn sätter man ett staket eller en häck runt tomtplatsen.pacman42 skrev:
Påminner mig om fiskarsamhällena på västkusten där det inte existerar någon tomtplats utanför husgrunden. I vår släkts hus i Hälleviksstrand var det aldrig problem att folk gick en halvmeter från morgonkaffet. Man lär sig att leva med det och kom det någon utsocknes sommargäst som inte förstod detta, blev det verbal kölhalning, påhejat av Orust kommun.
Det är väl bara på dass den skylten är giltig.Johan Gunverth skrev:
SVT hade ett inslag om missbruket med skyltning ”Privat” och varför det i princip aldrig gäller. Det borde dock finnas platser där de faktiskt gäller och där man som tillfällig besökare avfärdar den som ogiltig. Hur vet man det? Vi medborgare har ju på senare tid blivit så upplysta om lagstiftningen i allmänhet att vi inte tar notis om avvikelserna från denna.
Kort och gott – hur vet man att en ”Privat”-skylt faktiskt gäller?
[länk]
Off Topic
Hemmavid har vi skyddsområde (gammalt avvecklat skjutfält) som gränsar mot ett rekreaktionsområde. Kohagar och badplatser som väver ihop med tillträdesförbud och ingen i allmänheten som bryr sig. Förbudsskyltar från havet mot landstigning, men inga förbudskyltar på samma plats från landsidan. Beväpnad militärpolis som bötfäller allmänheten och en allmänhet som ber dem dra något gammalt över sig. Kor som smiter in i skyddsområdet för att få bättre bete.
Jag saknar den här billboard:en uppe på berget, har inte sett den på ett tag. Glömmer aldrig (när Löfven hade blivit S partiledare) "Undrar om han har ljus eller mörk röst.." ungefär var detClaes Sörmland skrev: