S
Måste skyltarna ner?! 😢
Skyltar vid väg som förbjuder att läsa skyltar, med texter som "Titta ej här" och "Förbjudet att läsa skyltar", omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
bohe99 och 57 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S stugfar skrev:
Måste skyltarna ner?! 😢
[bild]
Är det någon gammal folklig frihetskamp från 70-talet? Som den där markägaren vid E4an när man kör in i Kolmården söderifrån som alltid har haft politisk propaganda vid vägen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det någon gammal folklig frihetskamp från 70-talet? Som den där markägaren vid E4an när man kör in i Kolmården söderifrån som alltid har haft politisk propaganda vid vägen.
Oklart. Skyltar i Omberg.

Annars, en annan klassiker från Malmö; jag utgår från att en lagstiftare såg denna, och den troliga påföljande hjärnkrampen föranledde det allmänna skyltförbudet.
Skylt i Malmö med text om affischering, bredvid står en hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ger mig också funderingar om borttagandet av lovplikt du nämnde är så klokt.

• Gilla
  • Haha
majmun och 7 till
  • Laddar…
En bekant ute på landet har ett intresse för udda växter. Hans stora tomt ligger lite ensligt i kanten av en populär bärmyr. Enklaste vägen dit är förbi hans tomt. Slött folk ids inte runda tomten utan genar över den trots att det finns skogsstig runt. Han har satt upp skyltar om att det är privat mark om 50 meter och även skyltar på låga staketet som varnar för giftsumak. Lik förbannat är det genare som kommer och gnäller när de lyckats komma i kontakt med växten och vill polisanmäla honom för att han inte varnat dem???

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Aser och 7 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Frågan besvaras i ditt länkade inslag - du ska kolla med miljö och bygg
De är säkert jättpigga på att svara på varje förfrågan om allemansrätt eller inte. Speciellt den där lördag eftermiddagen då sälkskapet ville ta sig ett snabbt dopp i sjön under cykelturen, men en Privat-skylt satte stopp för det. 😉

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Satsuki
I närheten finns en kohage, på grinden in står det ”Privat, obehöriga äga ej tillträde”. Ingen som bryr sig så klart och givetvis inte giltig.

Om man istället skyltat ”Varning för tjur, ingång på egen risk” hade det nog varit större chans att allmänheten hållit sig utanför hagen😵

• Gilla
Flintylaren och 7 till
  • Laddar…
Är inte en skylt ”privat” meningslös (juridiskt sett). Kanske får en sådan skylt någon att backa fast det inte behövs och det är nog därför de ogillas.

Antingen sitter skylten och markerar privat väg eller privat mark, men allemansrätten gäller fortfarande så jag kan passera skylten och är inte intresserad av vem som äger vägen eller marken (privat eller kommun/stat).

Eller så sitter skylten på en liten tomt och markerar hemfridszon och då är det inte OK att passera. Det är det inte heller utan skylt.

• Gilla
Stefanp123 och 6 till
  • Laddar…
Det är oftast bara ignorera.
Man är alltid fri att rida, gå eller cykla förbi skyltar, grindar eller bommar. Enda undantaget är inom den så kallade hemfridszonen nära bostadshus

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Är inte en skylt ”privat” meningslös (juridiskt sett).
Tror resonemanget är att en sådan skylt utgör "privatisering" av mark dit allmänheten har tillträde, på samma sätt som klippta gräsmattor, trädgårdsmöbler, osv.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
För några år sedan fick jag en utskällning av en tjej i 30-års åldern för att jag cyklat in på en grusväg som ledde till 1-2 hus längre bort. Hon sa att det var privat väg och att det fanns en skylt (”privat väg”) där grusvägen började, och att det var precis som att jag befann mig i hennes trädgård. Jag cyklade med lådcykel med två barn i för att titta på djur i en hage.

Pallade inte tjafsa när barnen var med så vi cyklade därifrån… suck.

• Gilla
  • Ledsen
Stefanp123 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För trådens innehållsmässiga överlevnad i tiden kan det ju vara bra att veta att den generella lovplikten för skyltar inom detaljplan stryks i och med hösten PBL-ändring så från 1 dec får man sätta upp skyltar med "PRIVAT" inom detaljplan utan bygglov. Från propen:

[bild]
Vad skulle "Privatskylten" innebära för konsekvens om man går för förbi den?
I USA kan man bli skjuten, men här hemma tänker jag.
Är det något man måste förhålla sig till, eller finns där ingen konsekvens?
Frågar åt en vän..............
/W

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Jag har lite det omvända problemet med ”min” skylt. För en herrans massa år sedan beslutade kommunen att vår vägstump var för brant för att underhålla så de gav bort den till fastigheterna längs vägen. Nu sitter det en bleknad skylt med Enskild väg längst ner i vår backe. Det händer titt som tätt att folk som ska till oss inte vågar köra sista biten utan parkerar på vändplanen där allmän väg slutar.

Det händer förvisso också att folk kommer upp och är skitsura för att vägen tar slut och att det inte funnits en skylt om det. Men det finns en sån återvändsgränd skylt ca 1 km bort så de har nog bara inte lagt den skylten på minnet.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad skulle "Privatskylten" innebära för konsekvens om man går för förbi den?
I USA kan man bli skjuten, men här hemma tänker jag.
Är det något man måste förhålla sig till, eller finns där ingen konsekvens?
Frågar åt en vän..............
/W
Att du får en utskällning och ev. får mottaga något hot av någon surkuk/fitta typ.

Personligen så utgår jag alltid från att dylika skyltar är gallimatias. När jag var ny häruppe i spenaten så åkte jag runt och sightseeade helt planlöst. Det händer fortfarande att jag tar cykeln eller bilen och bara åker, stannar någonstans och sätter mig på en stubbe och bara njuter. Vid ett tillfälle var det en gammal surgubbe med hund som stannade mig och börjar skälla. Vad gör jag där, såg jag inte skylten etc. Jag presenterar mig, förklarar vad jag gör där etc.

Hur som helst så slutar det med att vi 45 min senare sitter och fikar med utsikt över sjön medans jycken kalasar på min medhavda korvmacka.

Men vad vill jag ha sagt med ordbajsandet? Att även om jag i princip skiter i privat-skyltar och går efter mitt sunda förnuft så har jag fått stor förståelse för många av dessa privat-skyltar. Eller rättare sagt, för anledningen till skyltarna.

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 5 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sparkar ner sådana skyltar eller drar upp dom och kastar in i buskarna
Cool typ

• Gilla
  • Haha
udihow och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar tänka så här, att om någon satt upp en skylt där det står: "privat väg", "tillträde förbjudet", "enskild tomt" eller någonting i den stilen. Då vill nog inte markägaren, eller den/de boende i trakten att man ska vara där eller köra där. Det kan man väl acceptera. Man måste ju då inte köra/gå där bara för att skylten egentligen inte gäller.

• Gilla
  • Haha
Fredrik U och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.