Jag röstar för att du ska testa med torkarmotorn. En 24vdc trafo och en PWM-controller, samt en brytare så du kan få till en fram-back funktion. Lägg PWM-controllern på fram-växeln och styr hastigheten med vridpotentiometern, och sen lägger du full hastighet (ingen controller) på backfunktionen.
 
  • Gilla
Andy 80
  • Laddar…
Andy 80 Andy 80 skrev:
Vad tror ni om denna riktare? Passar den min motor? Nån som beställt från Amazon förrut? Hur funkar det?
[länk]
Jag tror att detta är manualen.
http://www.sakohz.com/download/20190124124714147.pdf
0,75 kW räcker utmärkt. Jag har ingen erfarenhet av märket. Men att döma av specifikationen kan den göra det du vill göra.
 
Andy 80 Andy 80 skrev:
Jo, vet andra som gjort den lösningen och det verkar funka.
Men då jag redan har en 3-fasmotor så vill jag utreda det spåret lite till.
Vad tror ni om denna riktare? Passar den min motor? Nån som beställt från Amazon förrut? Hur funkar det?
[länk]
Har du tillgång till trefas där du kör eller vill du oavsett kunna driva den på enfasmatning? Och om du vill skicka PM så kan du få köpa en vettig omformare till gynnsamt pris om du visar resultatet sen i tråden. Och välj mellan tex ABB, SEW, Lenze, Siemens, Fuji, Hitachi, Mitsubishi, KEB, Vacon m.fl. så slipper du diverse ibland som det visar sig skräp.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du tillgång till trefas där du kör eller vill du oavsett kunna driva den på enfasmatning? Och om du vill skicka PM så kan du få köpa en vettig omformare till gynnsamt pris om du visar resultatet sen i tråden. Och välj mellan tex ABB, SEW, Lenze, Siemens, Fuji, Hitachi, Mitsubishi, KEB, Vacon m.fl. så slipper du diverse ibland som det visar sig skräp.
Jag har tillgång till 3-fas eftersom logosolen går på det. Men vore ju smidigt kunna köra på 220v förstås.
PM och uppdateringar kommer :)
 
Dags för lite uppdateringar. GK 100 här på forumet var snäll och satte ihop en omformare med vred för hastighet och knappar för fram/back. Väldigt tacksam för det :):ok:

Nu var det bara att börja montera. Fick tag i en lång kedja av en pensionär som hade för mkt grejer. Sen köpte jag lämpligt kedjedrev och började göra ett fäste för motorn under sågbänken. Monteringsdetaljer för en sågbänk med en omformare, kedjedrev, stödrullar och fästen under en arbetsbänk i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elmotor monterad under sågbänk med hastighetsreglage, kedjedrev och stödrullar synliga i en utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade även några stödrullar som styrning för den långa kedjan
Del av en sågbänksmontering med kedjedrev, stödrullar och metallstöd synlig i dagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt några stöd längs med bänken
Kedjedrev och stödrullar monterade på en sågbänk i en utomhusmiljö med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Sen gjorde jag ett skydd för kedjedrevet och motorn
Skydd för kedjedrev och motor monterat på omformare med sågade stockar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag monterade omformaren på
Hastighetsomformare monterad på skydd för kedjedrev och motor vid sågning av stockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna omformare kan jag nu styra hastigheten beroende på hur stora skär jag gör. Har sågat upp några stockar och allt verkar funka jättebra. Möjligen behöver jag ett något större kedjedrev så jag kan öka farten något mer när jag sågar de klenaste brädorna. Men att slippa handveva och stå i spånsprutet blev verkligen ett lyft!
Hand som justerar en hastighetsomformare monterad vid ett skydd för kedjedrev och motor på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Mycket bra av pensionären samt @GK100 som värper gyllene inlägg med en urtrevlig attityd och nu detta! :ok:
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Bjuder på en sågfilm med:ok:

 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
Vad har du använt för elkomponenter till fart regleringen av matningen
 
GK100 här på forumet satte ihop en frekvensomformare till mig. Med den kan jag frekvensstyra motorn och därmed hastigheten.
Omformaren är av märket Lenze och ser ut såhär
 
  • Frekvensomformare av märket Lenze monterad i låda med kablar anslutna, displayen visar "OFF".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket kostar elkomponenter
 
Omformare plus knappar för fram/back samt vred för hastighet kostade 1500
 
Vart är omformare köpt
 
H _hemmasnickaren skrev:
Vart är omformare köpt
Det vet jag inte. GK100 kan svara på det om han ser
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.