Håller på att greja med att bygga en elektrisk matning av logosolen. Ett portabelt sågverk för er som inte har koll på vad jag menar.
I grundutförande vevar man fram sågsläden men en handvev som lindar upp en lina.
Jag har modifierat och satt dit en 3-fas motor med vinkelväxel. Det funkar okej, men det går inte att styra hastigheten.
Nu funderar jag istället på att använda en 24 vindrutetorkarmotor från en lastbil ist. Den tror jag är lättare att varvtalsstyra.
Finns det nån omvandlare man kan mata med 220v som skickar ut 0-24v?
Länka gärna till lämplig utrustning!
Mvh Håkan

• Modifierad sågsläde med installerad 3-fas motor och vinkelväxel på ett portabelt sågverk, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaffa en frekvensomvandlare.

E elmont skrev:
Skaffa en frekvensomvandlare.
Är inte såna för växelströmsmotorer. Torkarmotorn är en likströmsmotor.
Eller menar du frekvensare till 3-fasmotorn.
Verkar va dyra vad jag kan se

Frekvensomriktaren skulle vara för att varvtalsstyra befintlig trefasmotor. Även om det i princip är enklare att varvtalsstyra en likströmsmotor än en trefasmotor så kan det bli problem att hitta den färdiga lösningen som passar en torkarmotor. Det problemet slipper du om du skaffar en frekvensomriktare till befintlig motor.

Det finns ett par sätt att varvtalsstyra en likströmsmotor. Ett sätt är att mata med växelström och använda en reglering med triac för att klippa bort en bit av sinuskurvan. Sedan eventuellt likrikta resultatet. Eldrivna handverktyg har typiskt denna lösning. Du kan alltså enkelt hitta en sådan styrning avsedd för 230V. Är det en lösning att använda en gammal borrmaskin?

En annan variant är att hitta ett spänningsaggregat som kan ge ut en ställbar spänning hög nog att driva motorn. Det som kan bli ett problem här är att torkarmotorn antagligen kräver ganska hög ström.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag menar till den motor du har. Köp en från Kina typ [länk]
Vad menas med 1 fas ingång? Ska den inte matas med 3-fas?

Häng inte upp dig på mitt exempel det finns många flera om du letar lite OCH ja just den matas med en fas men ger 3 fas ut.

• Gilla
Andy 80
  • Laddar…
Kanske är det enklare i nuläget att frekvensstyra befintlig motor.
Länka gärna till lämpliga frekvensomvandlare

Nackdelen med att styra en DC motor med hjälp av att ändra spänning är att det mest blir en momentstyrning. Tex går det lite trögt på ett ställe kommer det att gå långsammare och öka när det går lättare. Detta går förstås att undvika med återkoppling typ tacho eller pulsgivare, men då ökar både pris och komplexitet. Jag tycker, som ovan, att det bästa vore att sätta en frekvensomriktare till befintlig motor.
Om du postar en bild på motorns typskylt kan du säkert få hjälp här med att välja en lämplig frekvensare.

Ska fota sen. Tror den är på ca 0,5hp

Ingen som har en begagnad frekvensomvandlare till en mindre 3-fasmotor att sälja?

Det finns några på blocket och tradera.

Andy 80 Andy 80 skrev:
Ingen som har en begagnad frekvensomvandlare till en mindre 3-fasmotor att sälja?
Du får visa en bild på motorskylten så det inte blir fel, sen om du vill lägg PM så kan du bli vid någon lämplig omformare. Ja förutsatt du visar att jobbet blir bra gjort i tråden också.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.