5 740 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Hur varvtalsstyra en 24 torkarmotor?
Absolut! Ska fota skylten när jag åker till motorn nästa gång.
Ser att de billigaste frekvensomvandlarna verkar vara av typen med en fas in och 3 fas ut.
Hur funkar det egentligen? Kan en motor som är gjord för att gå på 3-fas bli lika stark när den matas från en frekvensare som drivs med en fas?
https://www.ebay.com/itm/Frequenzum...564566?hash=item5242889116:g:v2AAAOSw2rNfYHlz
Ser att de billigaste frekvensomvandlarna verkar vara av typen med en fas in och 3 fas ut.
Hur funkar det egentligen? Kan en motor som är gjord för att gå på 3-fas bli lika stark när den matas från en frekvensare som drivs med en fas?
https://www.ebay.com/itm/Frequenzum...564566?hash=item5242889116:g:v2AAAOSw2rNfYHlz
Antagligen. Men det är något som måste kontrolleras. Antagligen är motorn i dagsläget Y-kopplad för att drivas med 400V. Om du då kan D-koppla den i stället så blir den lika stark när den drivs med 230V. Om den antingen är D-kopplad redan idag eller om du inte kan komma åt motorplinten så behöver du en 400V frekvensomriktare om du inte nöjer dig med att köra på mycket lägre varvtal.Andy 80 skrev:
Så här ser motorn ut. Är den D eller Y-kopplad? Den är på 0,18 kw. Vad ska jag köpa för frekvensare till den?
Den är Y-kopplad som den ska vara för direktdrift i vårt nät. Den går också köra D-kopplad med enfasig omformare som Avemo skrev. Har du trefas tillgängligt där du kör sågen kan du välja omformare för det också eller lägga om motorn om du vill ha 230 V enfas till driften.
Nu är den Y kopplad, och går att koppla D för drift med en enfasmatad frekvensare, tyvärr kan jag inte hjälpa dej med vilken du skall köpa!
För att D-koppla sätter du dom tre blecken vertikalt (vi kallar det 111 på jobbet), glöm inte att dra åt det undre lagret med muttrar, det är väldigt vanligt att dom sitter löst, även på nya motorer!
För att D-koppla sätter du dom tre blecken vertikalt (vi kallar det 111 på jobbet), glöm inte att dra åt det undre lagret med muttrar, det är väldigt vanligt att dom sitter löst, även på nya motorer!
Normalt ska det vara tre där som du kan flytta, kolla närmare när du kommer åt motorn. Finns det inga kan du bygla med tråd och ev kabelskor eller liknande. Och se till som Keld skrev att du drar åt muttrarna i lagret under också om du kopplar om.
Omformare kan du välja större än motorns data det är inget problem. Och om du väljer enfas och D-kopplar ska den väljas större pga det. Sikta på dubbla effekten (egentligen strömmen) det är lagom i det fallet.
Omformare kan du välja större än motorns data det är inget problem. Och om du väljer enfas och D-kopplar ska den väljas större pga det. Sikta på dubbla effekten (egentligen strömmen) det är lagom i det fallet.
Precis så. På motorns märkplåt kan man se att den drar 1,06A vid D-koppling och 220V. Frekvensomriktaren skall därmed ha en märkström på minst 1,06A. Som sagt är det inte ett problem att välja en större frekvensomriktare. Du matar in motorns märkdata i den och den skall då inte överbelasta motorn. Det kan bli problem om man väljer en frekvensomriktare som är byggd för mångdubbelt starkare motorer.Andy 80 skrev:





