Andy 80 Andy 80 skrev:
Kan en motor som är gjord för att gå på 3-fas bli lika stark när den matas från en frekvensare som drivs med en fas?
Antagligen. Men det är något som måste kontrolleras. Antagligen är motorn i dagsläget Y-kopplad för att drivas med 400V. Om du då kan D-koppla den i stället så blir den lika stark när den drivs med 230V. Om den antingen är D-kopplad redan idag eller om du inte kan komma åt motorplinten så behöver du en 400V frekvensomriktare om du inte nöjer dig med att köra på mycket lägre varvtal.

Så här ser motorn ut. Är den D eller Y-kopplad? Den är på 0,18 kw. Vad ska jag köpa för frekvensare till den?

• Elektrisk motoranslutning med terminalblock, kablar och fråga om kopplingstyp D eller Y.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk motor på 0,18 kW med anslutningslåda, visar sitt skick och möjliga kopplingstyp.
    Skapa konto
  • Typskylt på en elektrisk motor som visar tekniska specifikationer såsom spänning och anslutningstyp.
    Skapa konto
Den är Y-kopplad som den ska vara för direktdrift i vårt nät. Den går också köra D-kopplad med enfasig omformare som Avemo skrev. Har du trefas tillgängligt där du kör sågen kan du välja omformare för det också eller lägga om motorn om du vill ha 230 V enfas till driften.

Nu är den Y kopplad, och går att koppla D för drift med en enfasmatad frekvensare, tyvärr kan jag inte hjälpa dej med vilken du skall köpa!
För att D-koppla sätter du dom tre blecken vertikalt (vi kallar det 111 på jobbet), glöm inte att dra åt det undre lagret med muttrar, det är väldigt vanligt att dom sitter löst, även på nya motorer!

Hur gör man för att D-koppla den?

x x x
I I I
x x x

Har tyvärr ingen bild. Editerade även mitt inlägg innan.

min skiss här blev s..t, det gick inte med ascii-konst här

• Gilla
Andy 80
  • Laddar…
Du får flytta plåtblecken som nu ligger horisontalt upptill mellan skruvarna så det blir tre vertikalt mellan i stället.

Som Keld visar i sin A-grafik.

• Gilla
Andy 80
  • Laddar…
Verkar vara ont om omformare på bara 0,2kw. Vad händer om man sätter in en större omformare typ en på 0,7kw? Går motorn sönder då?

Dom tre blecken? Jag ser bara ett långt bleck upptill :thinking:

• Öppen eluttag låda med synliga ledningar och anslutningsklemmar, markering indikerar förvirring om komponenter.
    Skapa konto
Normalt ska det vara tre där som du kan flytta, kolla närmare när du kommer åt motorn. Finns det inga kan du bygla med tråd och ev kabelskor eller liknande. Och se till som Keld skrev att du drar åt muttrarna i lagret under också om du kopplar om.

Omformare kan du välja större än motorns data det är inget problem. Och om du väljer enfas och D-kopplar ska den väljas större pga det. Sikta på dubbla effekten (egentligen strömmen) det är lagom i det fallet.

Det brukar vara delat. Lossa muttrarna för att kolla.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Andy 80 Andy 80 skrev:
Dom tre blecken? Jag ser bara ett långt bleck upptill :thinking:
Du får lossa och flytta det.

Det fanns två bleck. Är det så här ni menar?
Bara lagt dem löst nu.
Ska jag tillverka ett 3:e bleck och sätta på sista platsen?

• Öppet eluttag med två lösa metallbleck som kopplar samman elkablar, med en öppen plats för ett tredje bleck.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Andy 80 Andy 80 skrev:
Det fanns två bleck. Är det så här ni menar?
Bara lagt dem löst nu.
Ska jag tillverka ett 3:e bleck och sätta på sista platsen?
Precis så. På motorns märkplåt kan man se att den drar 1,06A vid D-koppling och 220V. Frekvensomriktaren skall därmed ha en märkström på minst 1,06A. Som sagt är det inte ett problem att välja en större frekvensomriktare. Du matar in motorns märkdata i den och den skall då inte överbelasta motorn. Det kan bli problem om man väljer en frekvensomriktare som är byggd för mångdubbelt starkare motorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.