Godmorgon
Söker support vid driftsättning av golvvärmen.
Har nu kopplat ihop mitt system från Golvvärmebutiken GVB shunt V2 med min CTC eco Zenith panna som även förser radiatorer.
Men vid påfyllning som jag gör från pannan så får jag inte in vatten ut till slingorna. Pumpen vid shunten är avstängd. Vid detta tillfälle. Är det orsaken. Samt att jag har problem med läckage på markerade ställen på bild 1. Där sitter det planpackning. Kan ni tipsa mig om vad felen kan vara?
Tacksam för alla tips
Söker support vid driftsättning av golvvärmen.
Har nu kopplat ihop mitt system från Golvvärmebutiken GVB shunt V2 med min CTC eco Zenith panna som även förser radiatorer.
Men vid påfyllning som jag gör från pannan så får jag inte in vatten ut till slingorna. Pumpen vid shunten är avstängd. Vid detta tillfälle. Är det orsaken. Samt att jag har problem med läckage på markerade ställen på bild 1. Där sitter det planpackning. Kan ni tipsa mig om vad felen kan vara?
Tacksam för alla tips
Jag brukar skruva på vanliga gardenakopplingar på avtappningarna och lufta en slinga i taget med typ vanlig vattenslang, samt en slang på returen ut i det fria. Kranarna ska vara stängda mot värmesystemet
Brukar sällan gå att lufta enbart med c-pump.
Brukar sällan gå att lufta enbart med c-pump.
Ja nånstans där. Har en planpackning men inte gummi.mexitegel skrev:
Insett att det ska nog vara gummi och linas ordentligt på gängorna båd är uppe o nere på mässingsdelen där
Nej, det är ju packningen som ska täta. Men du svarade inte på min fråga riktigt - är det verkligen planände på dessa så det inte är en vanlig rörände? Det ser spontant inte ut så. Då tätar nämligen inte en packning.Samma sak gäller så klart på de nedre rördelarna också om det är packning där också.
En planände ser ut så här, som synes ger planändan en plan anliggningsyta mot packningen.
En vanlig rörände så här som har en mindre, ofta fasad, anliggningsyta som mot en packning inte tätar- eller riskerar att börja läcka efter en tid.
En planände ser ut så här, som synes ger planändan en plan anliggningsyta mot packningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig rörände så här som har en mindre, ofta fasad, anliggningsyta som mot en packning inte tätar- eller riskerar att börja läcka efter en tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På dessa både uppe och ner de är plana både uppe och nere som skruvas på på rör. De läckermexitegel skrev:
Nej, det är ju packningen som ska täta. Men du svarade inte på min fråga riktigt - är det verkligen planände på dessa så det inte är en vanlig rörände? Det ser spontant inte ut så. Då tätar nämligen inte en packning.Samma sak gäller så klart på de nedre rördelarna också om det är packning där också.
[bild]
Röränden där jag misstänker läcker och muttern med packning som ska sitta där.
Är det packning och long på gänga eller bara pack inf som gäller?
Är det packning och long på gänga eller bara pack inf som gäller?
Gummipackningen ser ut att vara i fel storlek, gröna fiberpackningen ser ut att vara lite bättre i storlek.
Packningens ytterdiameter bör/"ska" vara så stor så att den "precis" går ner i löpande muttern.
Packningens innerdiameter bör vara samma (eller mindre) än största innediametern på "röret" i kopplingen.
Packningens ytterdiameter bör/"ska" vara så stor så att den "precis" går ner i löpande muttern.
Packningens innerdiameter bör vara samma (eller mindre) än största innediametern på "röret" i kopplingen.
Båda ska vara för r25.Demmpa skrev:
Gummipackningen ser ut att vara i fel storlek, gröna fiberpackningen ser ut att vara lite bättre i storlek.
Men ska jag lina gängabeller bara packning?
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer