Godmorgon

Söker support vid driftsättning av golvvärmen.
Har nu kopplat ihop mitt system från Golvvärmebutiken GVB shunt V2 med min CTC eco Zenith panna som även förser radiatorer.
Men vid påfyllning som jag gör från pannan så får jag inte in vatten ut till slingorna. Pumpen vid shunten är avstängd. Vid detta tillfälle. Är det orsaken. Samt att jag har problem med läckage på markerade ställen på bild 1. Där sitter det planpackning. Kan ni tipsa mig om vad felen kan vara?
Tacksam för alla tips

• Golvfördelare och rörsystem med golvvärmesystem från Golvvärmebutiken med markerade läckagepunkter, ventiler och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med GVB shunt V2 och röranslutningar, omgiven av vattenrör och kopplingar med synliga läckageställen.
    Skapa konto
  • Rör och anslutningar vid golvvärmesystem med termometrar och läckande kopplingar, verktyg synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rördragning av golvvärmesystem med shunt, tryckmätare och elkoppling, visar kopplingsdetaljer och möjliga läckageområden markerade på en avancerad installation.
    Skapa konto
Jag brukar skruva på vanliga gardenakopplingar på avtappningarna och lufta en slinga i taget med typ vanlig vattenslang, samt en slang på returen ut i det fria. Kranarna ska vara stängda mot värmesystemet
Brukar sällan gå att lufta enbart med c-pump.

• Gilla
Hobbymajster och 1 till
  • Laddar…
….och man behöver ofta spola rätt länge för att få ut tillräckligt med luft.

Är det planända på rördelarna där det sitter planpackning?

mexitegel mexitegel skrev:
….och man behöver ofta spola rätt länge för att få ut tillräckligt med luft.

Är det planända på rördelarna där det sitter planpackning?
Ja nånstans där. Har en planpackning men inte gummi.
Insett att det ska nog vara gummi och linas ordentligt på gängorna båd är uppe o nere på mässingsdelen där

Nånstans vadå?
Planpacknigar ska inte linas. men gummipackning är väl värt att testa.

Nånstans vadå?
Planpacknigar ska inte linas. men gummipackning är väl värt att testa.
Nej inte packningen men gängan på röret upptill. Röret ligger plant mot mässingsmuttern. Där blir det gummipackning men själva gängan alltså samma förband måste väl linas

Nej, det är ju packningen som ska täta. Men du svarade inte på min fråga riktigt - är det verkligen planände på dessa så det inte är en vanlig rörände? Det ser spontant inte ut så. Då tätar nämligen inte en packning.Samma sak gäller så klart på de nedre rördelarna också om det är packning där också.

Två exponerade vattenanslutningar under ett handfat, markerade med röda cirklar.

En planände ser ut så här, som synes ger planändan en plan anliggningsyta mot packningen.
Två rördelar i metall, en med gängor och plan ände, den andra med fasad ände. Diskussion om tätningsförmåga mot packning.
Skapa konto

En vanlig rörände så här som har en mindre, ofta fasad, anliggningsyta som mot en packning inte tätar- eller riskerar att börja läcka efter en tid.
Guldfärgad metallkoppling med gängor, troligen för röranslutning. Den har en plan yta som kan fungera för tätning med packning.
Skapa konto

Redigerat:
Nej, det är ju packningen som ska täta. Men du svarade inte på min fråga riktigt - är det verkligen planände på dessa så det inte är en vanlig rörände? Det ser spontant inte ut så. Då tätar nämligen inte en packning.Samma sak gäller så klart på de nedre rördelarna också om det är packning där också.

[bild]
På dessa både uppe och ner de är plana både uppe och nere som skruvas på på rör. De läcker

• Rörsystem med kopplingar, manometrar och avstängningsventiler, där det rapporteras läcka vid anslutningarna.
    Skapa konto
  • Rörsystem med ventiler och mätare markerade med blå cirklar som indikerar läckageproblem.
    Skapa konto
H Hobbymajster skrev:
På dessa både uppe och ner de är plana både uppe och nere som skruvas på på rör. De läcker

• Två guldfärgade ventilkopplingar med tryckmätare och röda vred syns närbild på vad som verkar vara en del av ett rörsystem.
    Skapa konto
Röränden där jag misstänker läcker och muttern med packning som ska sitta där.
Är det packning och long på gänga eller bara pack inf som gäller?

• Rörände med gängor i närbild, eventuellt läckande. Diskuteras huruvida packning eller tätningsmedel behövs.
    Skapa konto
  • Brottstycke av metallrör med gängor och en lös packning bredvid, placerat på en blå handduk.
    Skapa konto
  • Hand som håller en mässingskoppling med gängor, bredvid en lös gummipackning på en handduk i bakgrunden.
    Skapa konto
Gummipackningen ser ut att vara i fel storlek, gröna fiberpackningen ser ut att vara lite bättre i storlek.

Packningens ytterdiameter bör/"ska" vara så stor så att den "precis" går ner i löpande muttern.
Packningens innerdiameter bör vara samma (eller mindre) än största innediametern på "röret" i kopplingen.

Demmpa Demmpa skrev:
Gummipackningen ser ut att vara i fel storlek, gröna fiberpackningen ser ut att vara lite bättre i storlek.

Packningens ytterdiameter bör/"ska" vara så stor så att den "precis" går ner i löpande muttern.
Packningens innerdiameter bör vara samma (eller mindre) än största innediametern på "röret" i kopplingen.
Båda ska vara för r25.
Men ska jag lina gängabeller bara packning?

Används planpackning så ska det inte finnas någon gängtätning.
Koppling med löpande mutter använder plantätning, ej gängtätning.

Tycker det ser ut att vara alldeles för liten plan yta på röränden för att det ska kunna täta bra. Jämför med mina bilder.

Tycker det ser ut att vara alldeles för liten plan yta på röränden för att det ska kunna täta bra. Jämför med mina bilder.
Ja jag såg det men det är det som kom med från golvvärmebutiken ,bara att skruva ihop tydligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.