Purre
Lite synd att det inte nämns något om vintergröna växter i artikeln.
Många som har det som önskemål oavsett om det är klätterväxter eller en vanlig häck.

Jag tror aldrig jag har sett vintergröna klätterväxter på fasad. Är det någon särskild sort du tänker på?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Städsegröna klätterväxter är det ont om i Sverige, den vanligaste är väl murgrönan som de flesta känner till och sedan finns en sort av klätterbenved som är hyfsat härdig. Den klättrar med sina rötter på underlaget så man bör tänka efter före var man planterar den.

Pipranka kan vara ett alternativ i södra Sverige, i Mälardalen klarar den inte att behålla sin grönska under vintern.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Och mössen har perfekt stege in i huset, för att inte tala om annan ohyra som flyttar in.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Purre
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror aldrig jag har sett vintergröna klätterväxter på fasad. Är det någon särskild sort du tänker på?
Hade ingen tanke på något speciell utan vara mest en reflektion.

Kollar man hos Vegtech så listar dom en hel drös klätterväxter iaf och vintertry och murgröna säger dom är vintergröna.

Sidan 13-14
https://vegtech-prod.storage.google...oads/2024/02/VegTech_Broschyr_GronaVajern.pdf

Purre Purre skrev:
Kollar man hos Vegtech så listar dom en hel drös klätterväxter iaf och vintertry och murgröna säger dom är vintergröna.
Det är en viss skillnad mellan begreppen vintergrön och städsegrön som kanske är viktigt att veta, båda begreppen används ofta fel.

Vintergröna växter tappar sin blad under vinter/vår, liguster är vintergrön. Städsegröna växter är t.ex. Rhododendron som behåller sina gröna blad under årets alla månader.

Murgröna och vintertry är städsegröna växter.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Purre
A Abies koreana skrev:
Det är en viss skillnad mellan begreppen vintergrön och städsegrön som kanske är viktigt att veta, båda begreppen används ofta fel.

Vintergröna växter tappar sin blad under vinter/vår, liguster är vintergrön. Städsegröna växter är t.ex. Rhododendron som behåller sina gröna blad under årets alla månader.

Murgröna och vintertry är städsegröna växter.
Där ser man, har själv aldrig hört talas om benämningen städsegrön

En sajt som Byggahus.se kanske borde se till det byggnadstekniska i första hand och inte växtodling.

Som byggnadstekniker med livslång erfarenhet av byggnader i allmänhet och byggnadsskador i synnerhet ryser jag av tanken att se växter som klänger på fasaden och, än värre, rabatter med matjord direkt emot husgrunden som drar fukt.

Vid en besiktning blir det en anmärkning om något sådan förekommer.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
T Timmenpettsson skrev:
En sajt som Byggahus.se kanske borde se till det byggnadstekniska i första hand och inte växtodling.

Som byggnadstekniker med livslång erfarenhet av byggnader i allmänhet och byggnadsskador i synnerhet ryser jag av tanken att se växter som klänger på fasaden och, än värre, rabatter med matjord direkt emot husgrunden som drar fukt.

Jag har eller snarare, hade en praktfull Murgröna som täckte halva norrgaveln och växte även långt upp på taket.
Mycket tjusig och livskraftig. Den började som ett skott jag tog på en planta jag gick förbi.
Tyvärr kom råttor och möss på den briljanta idén att använda den som en stege upp på vinden och så var den sagan all.
Träfasaden verkar inte ha tagit någon som helst skada, annat än att jag får skrapa bort de växtdelar som höll fast den mot väggen. Trävirket däremot är helt oskadat.

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Purre
T Timmenpettsson skrev:

Sen kan man se växten på fasaden som ett extra skydd mot både väder och vind.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag vet en person som köpte ett stenhus med en enorm murgröna som växte på väggen, och den togs förstås omedelbart ner. Som anledning uppgavs att den skulle skada väggen. Men den hade ju redan suttit där i 60 eller 70 år, varför skulle det plötsligt bli problem nu när det aldrig varit några förr?

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Jag vet en person som köpte ett stenhus med en enorm murgröna som växte på väggen, och den togs förstås omedelbart ner. Som anledning uppgavs att den skulle skada väggen. Men den hade ju redan suttit där i 60 eller 70 år, varför skulle det plötsligt bli problem nu när det aldrig varit några förr?
Det är så med alltför många husköpare. De har läst en massa smörja på internet.

-"Vi tog naturligtvis ner den giftiga invasiva växten som orsakar äkta hussvamp omedelbart. Som tur var upptäcker jag att makens motorsåg innehöll asbest, så den plastade omedelbart in i dubbla lager och lämnades in bland farligt avfall. Näst på tur är den giftiga Liljekonvaljen som måste saneras. Det arbetet får naturligtvis experter sköta om ...."

Framförallt verkar tegelväggar vara opåverkade av växtlighet. När det på jobbet, hundraåriga vildvinet höggs ner var väggen helt oskadd. Naturligtvis var det en ny fastighetsägare som ställde till det.

• Gilla
FE1 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.