Conan skrev:
Digo,

om det är som ni säger, vilket jag inte betvivlar, så hade jag kunnat göra det men beskedet vi fick var att då skulle vi inte kunna ta med tomtpriset som en kostnad när min fru säljer fastigheten och då inte heller dra den kostnaden mot reavinsten.
Om det gäller försäljning av fastighet nr 1 så förstår jag men inte när det gäller försäljning av fastighet nr 2. I vart fall spelar det ingen roll för dig/er längre men det var intressant att växla lite tankar./Digo

Oj, detta är verkligen en djungel! Ska försöka hitta en bra jurist att diskutera saken med.

Digo hade fel i gamla tråden ovan. Om A äger marken/fastigheten och A och B bygger huset blir byggnaden lös egendom/ej fastighetstillbehör pga inkongruenta ägarförhållanden Jordabalken 2 kap 4 §. Om B sedan förvärvar halva fastigheten uppstår kongruens och byggnaden blir fastighetstillbehör.

Har de belånat fastigheten högt för att bygga huset som alltså inte tillhör fastigheten och det blir problem kan byggnaden anses vara fastighetstillbehör ändå enligt t ex kammarkollegium som anser att belåningen inverkar på tillbehörssituationen. Domstolarna gillar inte inkongruent ägande mellan makar sambor vid kreditproblem.

Det finns rättsfall på en äger marken två bygger huset. Frun fick inte äga fastighet då eftersom hon var utländsk och hade glömt att söka tillstånd. det blev ny lagfartsavgift vill jag minnas när tillståndet väl kom och hon blev delägare.

Om man = TS nu vill ha halva fastigheten billigt kan man väl gifta sig. Vill man hellre vara sambo kan man väl skilja sig igen efter en vecka och få halva fastigheten i bodelningen via giftorätten. Om båda är överens så borde det väl funka.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.