4 949 läst ·
56 svar
5k läst
56 svar
Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Jag tycker att vitlutade och vitoljade furuplankgolv är väldigt vackra, men de måste skötas på ett speciellt sätt om inte beläggningen ska slitas av. Här berättar jag om vår resa från vitoljade golv till vaxade, målade och tillbaka till vitoljat.
Du kan läsa blogginlägget här: Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
Du kan läsa blogginlägget här: Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
När vi skulle lägga nytt golv i köket föll valet på ett massivt 28mm askgolv med utsorterad brunkärna. Dvs mer eller mindre snickerifinish. Vi ville ha ett hårt med ljust golv som funkar med hallgolvet i såpskurad furu. Dyrt med stryktåligt.
Vi valde att lacka golvet i vårt kök med ultramatt lack med vitpigment och extra uv-skydd i för att få en nyslipad känsla. Lätt att torka av och relativt okänsligt. Ljushet kan man justera med mängden pigment.
Skulle inte gå på vitoljat på ytor som kräver våttorkning. Kan hända att hårdvaxolja är hårdare och tåligare men många vittnar om samma problem med det. Även där kan man dock lägga i pigment - dvs vaxat innebär inte nödvändigtvis gula golv. Precis som med oljning.
Vi är också nöjda med såpskurat i hall, trapphus och sovrum. Är lätt att snygga till med det är lite bökigt att flytta möbler etc när man ska såpskura.
Vi valde att lacka golvet i vårt kök med ultramatt lack med vitpigment och extra uv-skydd i för att få en nyslipad känsla. Lätt att torka av och relativt okänsligt. Ljushet kan man justera med mängden pigment.
Skulle inte gå på vitoljat på ytor som kräver våttorkning. Kan hända att hårdvaxolja är hårdare och tåligare men många vittnar om samma problem med det. Även där kan man dock lägga i pigment - dvs vaxat innebär inte nödvändigtvis gula golv. Precis som med oljning.
Vi är också nöjda med såpskurat i hall, trapphus och sovrum. Är lätt att snygga till med det är lite bökigt att flytta möbler etc när man ska såpskura.
Vi har hårdvaxoljat våran trapp med vitt pigment. Den är ju extremt utsatt för slitage förvisso men även där har pigmenten börjat ge upp trots att den inte våttorkas. Hade också problem med slitage av det vitoljade golvet och tänkte man skulle slippa det. Skulle säga att trappen klarade sig 5 år innan mindre fläckar började uppträda. Vi har det även på övervåningen och där är det jättefint ännu efter 10 år. Är barnens rum som börjar se slitna ut efter att 2 barn haft hela sin uppväxt där med allt vad det innebär kring lek och olyckor…
Man behöver kanske vara bättre med underhållsolja både när det gäller hårdvax och klassisk olja. Man har ju sett produkterna men dragit sig för att använda dom då det är ganska mycket jobb.
Vi har kört lutning + timbererex vitolja och jag upplever inte att det är skurning som gör fläckar utan nötning. Är inga nämnvärda fläckar i köket där det är mycket vattenstänk och tork utan främst vid kritiska gångstråk. Att försöka laga dessa fläckar är i princip omöjligt är det även konstaterat.
Man behöver kanske vara bättre med underhållsolja både när det gäller hårdvax och klassisk olja. Man har ju sett produkterna men dragit sig för att använda dom då det är ganska mycket jobb.
Vi har kört lutning + timbererex vitolja och jag upplever inte att det är skurning som gör fläckar utan nötning. Är inga nämnvärda fläckar i köket där det är mycket vattenstänk och tork utan främst vid kritiska gångstråk. Att försöka laga dessa fläckar är i princip omöjligt är det även konstaterat.
Smaken är som baken, vi köpte ett torp från 1890 där den förra ägaren isolerade golven i köket och hallen och hen tyckte också att det är fint med vitlaserade golv, ja jag vet inte om jag håller med om det - precis varenda liten fluglort syns så jag förstår att artikelförfattaren har skurat bort pigmenten för det kommer jag också att göra och försöka att få en lika nyans som på det gamla golvet! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få det att likna det gamla golvet?Redaktionen skrev:
Jag tycker att vitlutade och vitoljade furuplankgolv är väldigt vackra, men de måste skötas på ett speciellt sätt om inte beläggningen ska slitas av. Här berättar jag om vår resa från vitoljade golv till vaxade, målade och tillbaka till vitoljat.
Problemet med vax är att det oftast innehåller linolja som av natur gulnar med tiden. Det finns vax som inte innehåller linolja, typiskt just pga gulnandet.
I det här fallet blev det gult direkt (ganska markant) vilket får mig att ifrågasättet kvaliteten på linoljan (?) eller kanske snarare vaxet som helhet. Vad var det för färg i burken?
I det här fallet blev det gult direkt (ganska markant) vilket får mig att ifrågasättet kvaliteten på linoljan (?) eller kanske snarare vaxet som helhet. Vad var det för färg i burken?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 314 inlägg
Den naturliga träfärgen känns ju väldigt gedigen i jämförelse där.B Bionicboomer skrev:Smaken är som baken, vi köpte ett torp från 1890 där den förra ägaren isolerade golven i köket och hallen och hen tyckte också att det är fint med vitlaserade golv, ja jag vet inte om jag håller med om det - precis varenda liten fluglort syns så jag förstår att artikelförfattaren har skurat bort pigmenten för det kommer jag också att göra och försöka att få en lika nyans som på det gamla golvet! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få det att likna det gamla golvet?
Jag har mycket vitpigmenterad, hårdvaxoljad ek. Och går mer och mer åt att det är bättre utan pigment. När man behandlar med pigment är det ibland lite trixigt att få till en jämn beläggning av pigment.
Ofärgat är bara att lägga på, så jag kör ofärgat ovanpå
Slippa golvet, olja/lacka det och vänta sedan 5-10 år så har det nog gulnat likt befintligt.B Bionicboomer skrev:Smaken är som baken, vi köpte ett torp från 1890 där den förra ägaren isolerade golven i köket och hallen och hen tyckte också att det är fint med vitlaserade golv, ja jag vet inte om jag håller med om det - precis varenda liten fluglort syns så jag förstår att artikelförfattaren har skurat bort pigmenten för det kommer jag också att göra och försöka att få en lika nyans som på det gamla golvet! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få det att likna det gamla golvet?
Hmm, undrar om det finns någon form av bets eller dylikt för att påskynda åldrandet,vänta 10 år finns inte på kartan , jobbar inte på det viset
Finns mängder med pigment för att få precis den färgen man vill ha. Har precis gjort ett bord med pigment från linolie.dk. Väldigt kul att jobba med. Går bra att späda för att få just den ton man vill ha. Gjorde ordning ett gammalt vardagsrumsbord i ek, där körde jag många lager teakolja som gjorde den väldigt varm och mörk i tonen.B Bionicboomer skrev:Smaken är som baken, vi köpte ett torp från 1890 där den förra ägaren isolerade golven i köket och hallen och hen tyckte också att det är fint med vitlaserade golv, ja jag vet inte om jag håller med om det - precis varenda liten fluglort syns så jag förstår att artikelförfattaren har skurat bort pigmenten för det kommer jag också att göra och försöka att få en lika nyans som på det gamla golvet! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få det att likna det gamla golvet?
Jag hade testat vit lasyr och efterbehandla med vanlig trägolvs olja. Jag har ett oljat mörkmetsat Ekgolv som legat i 17 år, skitsnyggt fortfarande. Överlevt 2 barn som släpat saker som repat golvet, bara att olja över så blir det som nytt igen. Lite mer jobb med det såklart eftersom det behöver underhålls oljas med jämna mellanrum men jag hade lätt valt det igen.Redaktionen skrev:
Tack för all input, vitlasyr går fetbort har haft marmor golv på 80-talet,haha, det är vitt och all smuts syns. Mattias är inne på rätt spår, Tack
Vanligt lut utan vitpigment gör att trät blir härligt varmt och gult likt äldre golv. Behandlingen gör även att trät inte ändras mer i tonen med tiden.B Bionicboomer skrev:
Har gjort en del försök då jag har träpanel i ett rum där vi ville bevara den ljusa/vita färgen i furu och få bort risken att den gulnar tiden.
Jag behandlade först all panel med ofärgat lut, vilket gjorde allt extremt gult. och sen för att de skulle komma tillbaka till rätt vita nyans så blev de 1varv med vit hårdvax olja och sen en sista strykning med ofärgad hårdvaxoljaför att få tillbaka lite liv i trät, såg rätt platt och fick en nästan målad känsla med bara de första lagret vit hårdvaxolja.
Blev riktigt bra och bör inte ändra nyans allt för mycket med tiden!
Schysst att redax skriver om både sånt som lyckats och då det gått mindre bra! Jag behandlade furugolv med Timberex träolja och efterföljande torrborstning med bonmaskin som då fortfarande gick att hitta begagnad. Det blev bra. Senaste trägolvet av furu knäskurade jag med såpa då det lades in och har sen dess dammsugit och fixat ev fläckar med såptorkning. Funkar bra om man byter till inneskor vid minsta risk att dra in fukt.