Blev smått galen idag.
I normala fall fungerar Google utmärkt när jag ska navigera. Jag brukar får alternativa rutter där jag kan välja efter km och tid.
Idag skulle jag från norra till södra Stockholm. Jag är inte så trygg att köra i tunnlar och innerstaden, hittar dåligt och vill inte hamna helt fel. Skulle till en ny adress och knappade in den.
Men, Google vägrade lämna alternativa vägar, som i detta fall har en solklar rutt genom Stockholm City och Smderledstunneln. Google ville att jag skulle åka runt Stockholm.
Dagtid köper jag resonemanget, men detta var kl 20 på kvällen. Inga tullar och svag trafik. Rutt genom city hade kortat min väg med tot 10km (fram o tillbaka) - samt samma restid.
Jag ger mig fanken på att Google i detta avseende är styrt från våra Stockholmspolitiker.
Jag laddade hem en annan app som visade tot 3 resvägar, varav en som jag önskade, genom city.
I normala fall fungerar Google utmärkt när jag ska navigera. Jag brukar får alternativa rutter där jag kan välja efter km och tid.
Idag skulle jag från norra till södra Stockholm. Jag är inte så trygg att köra i tunnlar och innerstaden, hittar dåligt och vill inte hamna helt fel. Skulle till en ny adress och knappade in den.
Men, Google vägrade lämna alternativa vägar, som i detta fall har en solklar rutt genom Stockholm City och Smderledstunneln. Google ville att jag skulle åka runt Stockholm.
Dagtid köper jag resonemanget, men detta var kl 20 på kvällen. Inga tullar och svag trafik. Rutt genom city hade kortat min väg med tot 10km (fram o tillbaka) - samt samma restid.
Jag ger mig fanken på att Google i detta avseende är styrt från våra Stockholmspolitiker.
Jag laddade hem en annan app som visade tot 3 resvägar, varav en som jag önskade, genom city.
Vet inte om det hade fungerat i ditt fall men man brukar få lite trevligare resrutter om man bockar i "undvik motorvägar". Då kan man bli vägledd genom stadskärnor och/eller på gamla sträckningar av riks- och europavägar som har mindre trafik.
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Ibland när jag har fått den typen av märkliga förslag på rutt, och sedan börjat köra som jag tycker, så visar sig skälet efter en stund, tunneln avstängd för service, alterantiven förbi tunneln helt igenkorkade av alla andra som gjort som jag. Så "min rutt" tog 2h istället för 15 minuter.
Men jag fick ett märkligt förslag för några månader sedan, skulle köra från Liljeholmen till Spånga, i rusningstid. Då fick jag visserligen upp den normala vägen med Essingeleden som första alternativ, men den föreslog vägen via Södertälje och Enköping som bra alternativ.... Ungefär som om jag skulle köra från Malmö till Lund och blir ledd över bron till Köpenhamn, och sedan upp till färjan Helsingör-Helsingborg, och till Lund.
Men jag fick ett märkligt förslag för några månader sedan, skulle köra från Liljeholmen till Spånga, i rusningstid. Då fick jag visserligen upp den normala vägen med Essingeleden som första alternativ, men den föreslog vägen via Södertälje och Enköping som bra alternativ.... Ungefär som om jag skulle köra från Malmö till Lund och blir ledd över bron till Köpenhamn, och sedan upp till färjan Helsingör-Helsingborg, och till Lund.
Waze appen laddade jag hem vid tillfället och den visade 3 förslag, varav ett som jag önskade. Waze fungerar utmärkt då den känner av trängsel bäst av alla appar, i alla fall för flera år sedan när jag då använde appen. Nu kanske Google också kan detta. Men oavsett trängsel/stopp på vägen så bör ändå appen visa rutten och rödmarkera den.H hempularen skrev:Ibland när jag har fått den typen av märkliga förslag på rutt, och sedan börjat köra som jag tycker, så visar sig skälet efter en stund, tunneln avstängd för service, alterantiven förbi tunneln helt igenkorkade av alla andra som gjort som jag. Så "min rutt" tog 2h istället för 15 minuter.
Lördag kväll 23:30, testade igen. Samma knas. Jag har inte heller några filter aktiverat som väljer bort tullar eller liknande.mrsnhp skrev:
Det står något på kartan om avstängningar på Olaus Magnus väg och Skansbron, men den drar glatt rutten över dessa ändå (olika baroende på riktning). Jag vet inte vad som gäller där i verkligheten. Din version av appen tycker kanske att man inte kan ta sig fram på de vägarna alls och att det då blev för krångligt.