3 603 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Hur tunn "platta" kan jag gjuta?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Ser väldigt bra ut, snyggt gjort.Lostmoose skrev:
Sådär, efter några timmar ser det ut såhär:
[bild]
Sjukt nöjd med resultatet!
Sotluckan, ventilationsluckan, och adaptern till kaminen verkar ha sugit fast bra👍
Nu får det torka ett tag innan nästa steg, vad brukar man måla med?
Under tiden ska jag påbörja projekt "höja kaminen" för att passa in den för nya höjden.
Du bör nog vänta 1-2 veckor innan du målar, så det får torka ur.
Men den enda färg jag kan föreslå är färg för puts.
Tex Alcro Puts, eller liknande.
Tack så mycket!🙂N neo11 skrev:
1-2 veckor, så lång tid hade jag inte riktigt räknat med. Fast det är klart, på en del ställen är det nog 2-3cm tjockt.
Jag hade funderingar på att kanske använda kalkfärg, målade insidan av en jordkällare med det för ett antal år sedan och det blev bra.
Akrylat kanske täcker upp bätter för bristerna i mitt arbete på nära håll?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Kalkfärg färgar av sig, och ser inte riktigt någon anledning med det på gipsputs.
Ska det andas är väl silikat ett alternativ, vet dock inte riktigt hur det fungerar med gipsbruk.
Men silikat sätter ju sig som fan på allt, så fästet borde inte vara ett problem.
Ska det andas är väl silikat ett alternativ, vet dock inte riktigt hur det fungerar med gipsbruk.
Men silikat sätter ju sig som fan på allt, så fästet borde inte vara ett problem.
Uppdatering:
Skorstenen är nu målad och och kaminen installerad.
Det blev till slut en vanlig väggfärg.
Jag var inne hos Måleributiken, de har varit min go-to butik när jag varit osäker tidigare. De är ju inte de billigaste, men hittills har de alltid lett på på rätt spår.
De hade, på inrådan av en kamininstallatör, rekommenderat vanlig väggfärg under ett antal år utan klagomål.
Sagt och gjort, efter ett antal brasor har jag inte sett något som tyder på att det inte skulle fungera.
De enda sakerna som hänt är att det verkar som att anslutninggsstosen böjt sig något, troligen pga att jag blev tvungen att höja kaminen 4mm mer än planerat.
Samt att en liten spricka blivit synlig vid spjällreglaget:
Detta kan jag absolut leva med!
Kvar nu är hur jag ska lösa målningen av metallanslutningarna till de oanvända kanalerna, jag glömde nämna dem när jag var i butiken.
helt klart skulle jag ha grundmålat dem innan jag slabbade på med väggfärgen, men jag var så taggad😇
Rostgenomslagen blev klart svagare efter lager 2, ska man:
1. Kladda på fler lager tills det täcker?
2. Kladda på ett lager grundfärg på det som sitter innan ett sista lager?
3. Borsta bort befintlig färg innan grundfärgen?
Jag återkommer med inlägg om hur jag fixade kaminen och tilluften.
Skorstenen är nu målad och och kaminen installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev till slut en vanlig väggfärg.
Jag var inne hos Måleributiken, de har varit min go-to butik när jag varit osäker tidigare. De är ju inte de billigaste, men hittills har de alltid lett på på rätt spår.
De hade, på inrådan av en kamininstallatör, rekommenderat vanlig väggfärg under ett antal år utan klagomål.
Sagt och gjort, efter ett antal brasor har jag inte sett något som tyder på att det inte skulle fungera.
De enda sakerna som hänt är att det verkar som att anslutninggsstosen böjt sig något, troligen pga att jag blev tvungen att höja kaminen 4mm mer än planerat.
Logga in
Skapa konto
Samt att en liten spricka blivit synlig vid spjällreglaget:
Logga in
Skapa konto
Detta kan jag absolut leva med!
Kvar nu är hur jag ska lösa målningen av metallanslutningarna till de oanvända kanalerna, jag glömde nämna dem när jag var i butiken.
helt klart skulle jag ha grundmålat dem innan jag slabbade på med väggfärgen, men jag var så taggad😇
Rostgenomslagen blev klart svagare efter lager 2, ska man:
1. Kladda på fler lager tills det täcker?
2. Kladda på ett lager grundfärg på det som sitter innan ett sista lager?
3. Borsta bort befintlig färg innan grundfärgen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag återkommer med inlägg om hur jag fixade kaminen och tilluften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden