Flytspackel på plats: Flytspackel runt en murstock med ett tilluftshål syns ovanpå parkettgolv och delvis linoleum, hålsåg inplastad på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var lite ojämnt närmast kanten jag gjutit EPS betongen mot innan.
Eftersom jag ska lägga parkett fram till eldstadsplanet (Eldstadsplan=obrännbar yta närmast kaminen, i det här fallet ska det bli klinker), och det var lite ojämnt så kapade jag bort plastmatta och underliggande masonit en bit utanför.
Det gjorde också så att jag kunde stocka av flytspacklet med en lång rätskiva med ganska bra resultat.
Utanför EPS:en blir flytspacklet bara någon mm tjockt på tunnaste stället men eftersom det blir parkett ovanför så tänker jag att det går bra.
På bilden syns det rätt tydligt var gränsen går.
Man kan också se att jag gjutit fast hålsågen jag använde för att borra tilluftshålet.
Ingen fara, den är inplastad och väldigt löst tejpad så att den har ett mjukt "yttre".
För övrigt köpt på biltema för 369:-. Den fungerade mycket bra men efter att jag betett mig dumt åt så har den spruckit och tappat en tand.

Jag började sätta klinker igår kväll, mer bilder kommer...

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Uppdateringarna duggar inte så tätt, men så här blev det med klinker på plats:
Grått klinkergolv installerat framför putsad murstock med rökkanal och synliga tegelstenar, omgiven av trägolv och grått klinker.
Skapa konto

Nästa äventyr på listan förutom fogning blir att delvis sätta igen en rökkanal som inte ska användas, samt putsa murstocken.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
N
Vad ska du putsa murstocken med då?
Varför har du sparat puts på murstocken?
Hade varit bättre/enklare om all puts varit borta.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Vad ska du putsa murstocken med då?
Varför har du sparat puts på murstocken?
Hade varit bättre/enklare om all puts varit borta.
Att jag sparat puts är en kombination av lathet och okunskap.
Det som syns på senaste bilden är inte puts, utan någonting hårdare. Det satt ett lager mexisten precis bakom kaminen som jag knackat bort.
Sedan lade jag en helt otroligt dammig dag på att slipa bort något som kan ha varit gipsputs utanpå befintlig puts. Jag var då noga med att bara ta bort puts som satt löst.
Byggarbetsplats med dammsugare, plastskynke och putsad vägg under renovering.
Skapa konto

Av ovan anledningar blev jag rekommenderad att putsa med gipsputs, vilket jag tänkt göra.

Nu när jag tänker på det såhär i efterhand hade det nog, precis som du skriver, varit enklare att bara knacka ner all puts😅
Men jag kommer nog att köra vidare på det här spåret eftersom jag redan köpt gipsputs, primer, och monterat hörnförstärkningar utanpå putsen, om det inte är alldeles åt helsike galet vill säga??

Hörnförstärkningar (eller vad det heter) monterade, redo för primer!
Murad hörn med hörnförstärkningar, redo för primer, i ett rum med trägolv och en synlig kyl i bakgrunden.
Skapa konto

Såklart hade det gått väldigt mycket snabbare om jag primat innan jag satte hörnen på plats, men det är inte alltid jag jobbar på det sättet.

Jag fick en smärre chock när jag öppnade burken, men insåg att grått är ju en jäkla trist färg!
Vägg i köket med blåmålad primer och ett runt hål, omgiven av plastskydd på golvet. Primerburk med texten "Finja" synlig i förgrunden.
Skapa konto

Men... vad tusan står det på primerburken???
"Färdigblandad primer med utmärkt vidhäftning på släta, täta och icke sugande underlag"!!!
I ren panik kladdade jag på ett lager till. Vet inte om det hjälper eller stjälper, men i mitt förvirrade tillstånd tror jag att jag ville fördröja uttorkningen av första lagret...

Nu är det lite ångestladdat, men i värsta fall får jag chansen att putsa på det enkla sättet, utan underliggande putslager😅

Någon som har nåt råd om hur jag ska tänka?
Jag har lagt på Finja Primer Grepp och köpt Finja Gipsputs Natur Inne.

Det biter säkert med gipsputsen

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det biter säkert med gipsputsen
Inte för att jag på något sätt misstror dig, men det hade varit riktigt jäkla skönt med 5-10 pers till som skrev samma sak😅

Lostmoose Lostmoose skrev:
Inte för att jag på något sätt misstror dig, men det hade varit riktigt jäkla skönt med 5-10 pers till som skrev samma sak😅
Jepp men det är inte 5 -10 olika pers som svarat i tråden. MEN kanske skulle ha framhållit att prova på en liten del längst ner.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men det är inte 5 -10 olika pers som svarat i tråden. MEN kanske skulle ha framhållit att prova på en liten del längst ner.
Bra tänkt!
Jag hade tänkt bygga upp under hörnförstärkningarna, samt där putsen släppt i ett första steg.
Då får jag ju ett hum om hur det beter sig samtidigt!

En annan fundering:
Det ska ju dit en sotlucka (150x150 i gjutjärn), en adapter för kaminröret (tunt rör) nertill, samt en ventilationslucka (en sån som kan öppnas/stängas m.h.a. tunna kedjor) upptill.
Tror ni att det är tillräckligt att fästa dem i gipsputsen och ev. några skruvar, eller bör jag stödja dem ytterligare med vanlig fog?

N
Det kommer fästa.
Men lägg någon mer/tjockare plast över den nylagda stenen.
Lätt att det går hål i den tunna plasten,
Och kanske lite plast runtom, om man går omkring med gipsbruk på skorna.
Du kan ju putsa ut det på en gång, och bara dra en käpp mellan hörnlisterna.
Börja med någon sida om du känner dig osäker,
och filta med orange filtbräda när det börjar bli hårt.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Det låter bra!
Att kunna stocka av (som jag tror att det heter) mot hörnlisterna
N neo11 skrev:
Det kommer fästa.
Men lägg någon mer/tjockare plast över den nylagda stenen.
Lätt att det går hål i den tunna plasten,
Och kanske lite plast runtom, om man går omkring med gipsbruk på skorna.
Du kan ju putsa ut det på en gång, och bara dra en käpp mellan hörnlisterna.
Börja med någon sida om du känner dig osäker,
och filta med orange filtbräda när det börjar bli hårt.
Det låter bra!

Att kunna stocka av (som jag tror att det heter) mot hörnlisterna var ena anledningen till att jag köpte dem, den andra var för att skydda hörnen.
Jag har dock inte riktigt klurat ut hur jag ska göra i hörnen där murstocken möter väggen, ska jag spika upp en tillfällig list att dra av mot, eller hur gör man?
Som tur är har jag en sida som kommer att täckas av ett kylskåp, tänkte börja med den.
Orange filtbräda har jag köpt👍

Jag ska absolut täcka bättre, mycket bra input!👍

N
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Man vill ju ha något att "åka" på med käppen.
Är inte fel att sätta upp en 6mm avdragsbana i lod med kanske 3-4 kluttar gipsbruk, nära hörnan.
[länk]
Att lämna kvar eller bända bort när du dragit färdigt med käppen, och fylla igen spåret med gipsbruk.
Ja men det är ju sådana man ska ha!🤩

Sådär, efter några timmar ser det ut såhär:
Vitmålad skorsten med sotlucka, ventilationslucka och kaminadapter. Verktyg och skyddspapper ligger på golvet runtom.
Skapa konto

Sjukt nöjd med resultatet!
Sotluckan, ventilationsluckan, och adaptern till kaminen verkar ha sugit fast bra👍
Nu får det torka ett tag innan nästa steg, vad brukar man måla med?

Under tiden ska jag påbörja projekt "höja kaminen" för att passa in den för nya höjden.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag kom på att jag inte skrivit något om vad som drivit fram det här projektet...
Det är så att jag rivit en vägg mellan köket och vardagsrummet.
Grönt vardagsrum med en vit öppen spis och kamin. En vit byrå, gröna väggar med tapet och ett träbord mot väggen med stolar runt.
Skapa konto

Sånt drar visst med sig ett och annat😅
Bl.a. att höjden på kaminen måste justeras eftersom jag inte tyckte att klacken den stod på var så snygg.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.