1 009 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Hur tolka gråzoner i anläggningsbeslut för samfällighet?
Det känns som att trevliga lekplatser för barnen är betydligt vettigare att fokusera på än garageportar för feta latmaskar.
Jag tänker att en första fråga kan vara vilken nivå medlemmarna vill ha på lekplats istället för att nagelfara vad anläggningsbeslutet säger. Som Hempularen är inne på så kan lekplats tolkas fritt. En sandlåda och en sittgunga är en lekplats men det är också ett 10m högt klättertorn med 3 rutschkanor.S Snicke Snacka skrev:I vårt anläggningsbeslut står det ”lekplats” – inte tre sandlådor, inte gungor, inte gungvippa. Det står inte t.ex. vilken utforming garage skall ha - vi kan byta från trä till plåt-väggar som jag ser det. Även om dessa fanns när samfällighetens bildades från en gammal bostadsrättsförening.
För mig innebär det att:
När det gäller gungor ser jag dem dessutom som en särskild fråga. De innebär:
- funktionen lekplats ska finnas (och det tänker jag uppfylls med 1 större sandlåda med en liten sittgunga som ser ut som en bil dvs. inte en gungställning),
- men att exakt hur många sandlådor eller vilken typ av lekutrustning som finns kan variera över tid, så länge ändamålet uppfylls.
Tänker jag rätt här?
- högre säkerhetskrav,
- större ansvar,
- och större riskexponering för en samfällighetsförening.
Om styrelsen är någorlunda homogen som den har en förmåga att bli, t.ex. är det oftast medelålders med utflugna/vuxna barn som oftast har tid att engagera sig. En sådan grupp har inte alltid samma syn som en majoritet av medlemmarna utan kanske mer är valda för att de har tid och möjlighet att engagera sig.
Ett första steg kanske därför kan vara att skicka ut en blänkare till medlemmarna och fråga OM man vill ha mer än en katt.. förlåt sandlåda. Och i samband med det även anmäla intresse för att ingå i en arbetsgrupp. Denna grupp kan sedan ta fram förslag på utformning, utrustning, ta fram offerter samt pejla regelverk och presentera för styrelsen. Nästa steg blir då att rösta om finansieringen på årsstämma. Arbetsgruppen får sedan uppdraget för utförande men att projektet stegvis godkänns av styrelsen.
Sen när du nämner gungor så skall inte det ses som oöverkomligt. Det handlar mest om x kvadrat fallmaterial och framförallt att man sköter tillsyn och besiktning. Kommunen (byggnadsnämnden) är kontrollorgan så man kan börja med att pejla där. Men skulle säga att så länge man har en rutin för att sköta kontrollen ungefär varannan månad samt på årsbasis ta in en besiktningsman så är man i stort sett hemma. Likväl som man beställer den årliga dikningen så kan man också beställa in besiktningen.
Gungor är oftast det som mest sammanför personer till en lekplats och så att säga knyter ihop säcken då småbarnsföräldrar och föräldralediga oftast samlas där. En sandlåda brukar inte dra så mycket föräldralediga men en babygunga brukar det vallfärdas till.
@Snicke Snacka Jag tror också att en riktig gungställning är bättre att satsa på och underhålla än sandlådor. Några gungor, dels någon för småbarn, dels däck för större barn fungerar hela vägen från några års ålder upp till yngre tonåren. Förutom besiktning och att kolla till dem så tänker jag att det inte heller krävs så mycket jobb med en gungställning.Kvackatore skrev:
Jag tänker att en första fråga kan vara vilken nivå medlemmarna vill ha på lekplats istället för att nagelfara vad anläggningsbeslutet säger. Som Hempularen är inne på så kan lekplats tolkas fritt. En sandlåda och en sittgunga är en lekplats men det är också ett 10m högt klättertorn med 3 rutschkanor.
Om styrelsen är någorlunda homogen som den har en förmåga att bli, t.ex. är det oftast medelålders med utflugna/vuxna barn som oftast har tid att engagera sig. En sådan grupp har inte alltid samma syn som en majoritet av medlemmarna utan kanske mer är valda för att de har tid och möjlighet att engagera sig.
Ett första steg kanske därför kan vara att skicka ut en blänkare till medlemmarna och fråga OM man vill ha mer än en katt.. förlåt sandlåda. Och i samband med det även anmäla intresse för att ingå i en arbetsgrupp. Denna grupp kan sedan ta fram förslag på utformning, utrustning, ta fram offerter samt pejla regelverk och presentera för styrelsen. Nästa steg blir då att rösta om finansieringen på årsstämma. Arbetsgruppen får sedan uppdraget för utförande men att projektet stegvis godkänns av styrelsen.
Sen när du nämner gungor så skall inte det ses som oöverkomligt. Det handlar mest om x kvadrat fallmaterial och framförallt att man sköter tillsyn och besiktning. Kommunen (byggnadsnämnden) är kontrollorgan så man kan börja med att pejla där. Men skulle säga att så länge man har en rutin för att sköta kontrollen ungefär varannan månad samt på årsbasis ta in en besiktningsman så är man i stort sett hemma. Likväl som man beställer den årliga dikningen så kan man också beställa in besiktningen.
Gungor är oftast det som mest sammanför personer till en lekplats och så att säga knyter ihop säcken då småbarnsföräldrar och föräldralediga oftast samlas där. En sandlåda brukar inte dra så mycket föräldralediga men en babygunga brukar det vallfärdas till.
Sandlådor verkar vara kul i yngre förskoleåldern, men efter 4-5 så tycker jag inte att barnen använder dem längre. De förfaller då snabbt, växer ogräs i dem och de blir ofräscha om man har mycket katter i området.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för bra inspel. Jag tror vi i grunden är rätt överens om att anläggningsbeslutet anger funktionen – lekplats – men inte exakt utformning. Den verkliga frågan blir därför vilken ambitionsnivå medlemmarna vill ha och är beredda att betala för, med de ansvar och säkerhetskrav som följer. För vår del känns det rimligt att uppfylla miniminivån enligt beslutet och därefter låta medlemmarna ta ställning till om man vill gå längre genom tydliga beslut och budget på stämman.
Om stämman tycker att vi skall ha gungor mm, så blir det tydligare via stämmobeslut.
Om stämman tycker att vi skall ha gungor mm, så blir det tydligare via stämmobeslut.
Absolut, det är stämman som sätter nivån i samband med finansiering. Men man kan också bryta ner det och redovisa vad medlemmarna får för pengarna. För medlemmar utan barn/barnbarn så kan ett starkt argument vara värderingen som stiger om det finns en lekplats i området.S Snicke Snacka skrev:Tack för bra inspel. Jag tror vi i grunden är rätt överens om att anläggningsbeslutet anger funktionen – lekplats – men inte exakt utformning. Den verkliga frågan blir därför vilken ambitionsnivå medlemmarna vill ha och är beredda att betala för, med de ansvar och säkerhetskrav som följer. För vår del känns det rimligt att uppfylla miniminivån enligt beslutet och därefter låta medlemmarna ta ställning till om man vill gå längre genom tydliga beslut och budget på stämman.
Vad gäller gungor, köper man en modern i metall så är dessa i princip underhållsfria i 10-15 år förutom möjligtvis att man behöver tillföra/kratta till fallunderlaget. Kör på matta så slipper ni det, alternativt träflis så slipper man katterna.
Sidofråga... som ny här. Hur gör man med "Bästa Svar".
Tycker det är flera som kommit med bra inspel.
Hur tänker ni här?
Tycker det är flera som kommit med bra inspel.
Hur tänker ni här?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden