Hej.
Vi har hittat ett hus vi verkligen älskar.
Såhär säger en del av besiktningsprotokollet, bör man springa åt andra hållet?
Är inte direkt ett pangpris huset ligger ute för, men det är så som vi vill ha det och ligger i ett läge och område vi vill åt, men detta är vårt första hus vi funderar att buda på och köpa, så man känner sig ganska oerfaren och livrädd.
Bifogar 3 bilder och hoppas på trevlig diskussion och rådgivning
Vi har hittat ett hus vi verkligen älskar.
Såhär säger en del av besiktningsprotokollet, bör man springa åt andra hållet?
Är inte direkt ett pangpris huset ligger ute för, men det är så som vi vill ha det och ligger i ett läge och område vi vill åt, men detta är vårt första hus vi funderar att buda på och köpa, så man känner sig ganska oerfaren och livrädd.
Bifogar 3 bilder och hoppas på trevlig diskussion och rådgivning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag tycker inte det där automatiskt innebär att ni ska släppa det. Det finns inga hus utan anmärkning vid besiktning, särskilt inte lite äldre hus, vilket det verkar vara i detta fall.
Ett samtal med besiktningsmannen kan nog vara värt en del, för ibland är något illa ut i skrift, men man kan bli lugnare efter att ha pratat med besiktningsmannen, ibland kan det vara tvärtom.
Ett samtal med besiktningsmannen kan nog vara värt en del, för ibland är något illa ut i skrift, men man kan bli lugnare efter att ha pratat med besiktningsmannen, ibland kan det vara tvärtom.
Det enda jag egentligen bryr mig om är just grunden, vet inte hur känslig man ska vara… Dålig på hus, speciellt att köpa.Fairlane skrev:
Jag tycker inte det där automatiskt innebär att ni ska släppa det. Det finns inga hus utan anmärkning vid besiktning, särskilt inte lite äldre hus, vilket det verkar vara i detta fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det man ser på bilden ser ju inte så muntert ut. Jag kan inte bedöma hur dåligt det bör betraktas, och risken är ju att det är ännu värre där man inte kommer åt att titta.
OM vi antar att det inte finns symptom på problem i själva huset (sviktande/lutande golv, lukt, se till att undersöka när det inte finns någon doft av nybakade bullar, tänd brasa eller parfym/rengöringsmedel).
Och detta är ett hus som ni väldigt gärna vill ha.
Om man tar höjd ekonomiskt för att åtgärda detta inom ex. en 5 årsperiod. Och ser det som bonus om det inte behövs. Ta reda på vad det kan tänkas kosta.
Åtgärden här är troligen att riva ut alla golv, byta bjälklaget, passa på att rensa och gräva ut lite, så grunden blir åtkomlig. Eller gjut en platta på isolering. Behåller ni krypgrund, så installera ellr förbered för en avfuktare. Det är ju möjligt att det räcker med att få bort fukt utvändigt (lutningen mot huset, stuprören) och plast på marken.
OM det finns luktproblem, så kan det finnas risk även för fuktskador upp i väggarna, man kan tvingas öppna väggarna och byta ut isolering osv. Då börjar det bli lite väl stort projekt, som man kanske gör bäst i att hoppa över.
Observera att OM det finns lukt, så skall man se problemet som akut, flytta inte in om inte felet åtgärdas.
OM vi antar att det inte finns symptom på problem i själva huset (sviktande/lutande golv, lukt, se till att undersöka när det inte finns någon doft av nybakade bullar, tänd brasa eller parfym/rengöringsmedel).
Och detta är ett hus som ni väldigt gärna vill ha.
Om man tar höjd ekonomiskt för att åtgärda detta inom ex. en 5 årsperiod. Och ser det som bonus om det inte behövs. Ta reda på vad det kan tänkas kosta.
Åtgärden här är troligen att riva ut alla golv, byta bjälklaget, passa på att rensa och gräva ut lite, så grunden blir åtkomlig. Eller gjut en platta på isolering. Behåller ni krypgrund, så installera ellr förbered för en avfuktare. Det är ju möjligt att det räcker med att få bort fukt utvändigt (lutningen mot huset, stuprören) och plast på marken.
OM det finns luktproblem, så kan det finnas risk även för fuktskador upp i väggarna, man kan tvingas öppna väggarna och byta ut isolering osv. Då börjar det bli lite väl stort projekt, som man kanske gör bäst i att hoppa över.
Observera att OM det finns lukt, så skall man se problemet som akut, flytta inte in om inte felet åtgärdas.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Om det var jag som skulle köpa så skulle jag:
- Läsa på mer om byggnader från den tidsperiod huset är ifrån
- Ringa besiktningsmannen och fråga lite. Det är en annan sak att säga något på telefon än att skriva det i ett protokoll
- Lagt bud med hänsyn taget till ovanstående
- Begärt att få med en besiktningsklausul (din besiktningsman kan vara noggrannare plus att två är ofta mer än en)
- Flyttat in och tagit hand om det som behövs och njutit av resten
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det på bilden säger ju ingenting om man inte känner till tidsperioden? När är huset byggt? Har det sett ut så där efter en vecka eller 40 år?
Till att börja med så ska du inte se det där dokumentet som en besiktning. Mer troligt ett försäkringsdokument som är gjort så att säljare inte kan så till svars.
Du måste ha en klausul att du får ta in egen besiktningsman och att den är skriven så att du kan gå ur köpet.
Personligen skulle jag nog se taket som en stor risk och i vart fall räkna med att det finns risk för problem där.
Du måste ha en klausul att du får ta in egen besiktningsman och att den är skriven så att du kan gå ur köpet.
Personligen skulle jag nog se taket som en stor risk och i vart fall räkna med att det finns risk för problem där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden