Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ett okänsligt råd, skilsmässa och om det behövs en tvångsförsäljning av huset skulle göra att allt delas upp rent juridiskt. När ekonomin väl är fristående kan du/ni gå in och stötta henne med hennes del, så att hon kan få en bättre ränta.

Hon kan självklart välja att stanna kvar i relationen om hon vill, men på det här viset blir ekonomin iaf separerad
De är sambo enligt ts.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
Om det är ett arv / gåva och hon litar mer på tex ett syskon än sambon så kan någon ta hand om pengarna tills skulderna är uppdelade. Så hon skyddar att hon inte stoppar in sitt arv och inte ens har ett ägande i huset.

J JohanLun skrev:
Så hon skyddar att hon inte stoppar in sitt arv och inte ens har ett ägande i huset
Det börjar nästan osa mannamån mot borgenär...

• Gilla
Wuaaa och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det är ett arv / gåva och hon litar mer på tex ett syskon än sambon så kan någon ta hand om pengarna tills skulderna är uppdelade. Så hon skyddar att hon inte stoppar in sitt arv och inte ens har ett ägande i huset.
Det var exakt detta som var frågan! Går det alltså enl dig att dela upp skulderna?

Det finns nämligen en äldre pappa som har en del tillgångar. Lite trist att dessa pengar skall gå till att betala sambons spelskulder. Hon har ju naturligtvis ett stort ansvar för att lånen tagits gemensamt, och det är naturligtvis en förenkling att hon inte fattat något. Grundfrågan handlar om man kan göra något för att hon skall få en viss del av arvet och arvet inte bara skall täcka upp hans spelskulder. Men verkar rätt kört som jag tolkar det.

• Gilla
  • Arg
Alsnic och 4 till
  • Laddar…
Finns det öht en möjlighet att betala lånen med vad som finns av löpande inkomst?
Om det är möjligt skär ner på exakt all konsumtion till fotknölarna och betala det mesta som går på de sämsta lånen med högst ränta (utan att missköta de övriga lånen).

Om det inte är det...
Sälj huset och betala av allt som går. Ju förr det görs desto större möjlighet att något kan finnas kvar efter att alla skulder är betalda.
Om det kommer vara skulder kvar efter huset sålts oavsett vad som görs...
Sälj huset OCH kapa all konsumtion. Börja agera för att bygga någon trovärdighet till att kunna få en avbetalningsplan eller skuldsanering.

Det är så krasst det är om man börjat låna för att betala lån och inte har överlevnadsutrymme kvar i ekonomin. Situationen förvärras sjukt fort när man passerat brytpunkten för att räntorna eskalerat till den nivån att man inte ens kan hindra de befintliga lånen att växa pga. bristande betalning. Speciellt om man bytt ner sig med nya kån till allt sämre villkor. Det är nödvändigt att inse krisen och agera, oavsett om det blir med ett kasst utfall för att hindra mångdubbelt värre utfall inom en snar framtid.

Oavsett vilket av ovanstående... Boka en tid hos kommunens budget och skuldrådgivare.

• Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
J
Nu är jag inte på något sätt jurist, men som jag förstår får en gåva i livet ges "hur som helst" så teoretiskt kan pappan ge allt till ett annat syskon som i sin tur väljer att ge pengarna i gåva till denna syster när situationen är utklarad.

Man kan fråga sig om det är att lura borgenärer, men de hade knappast att anta att det skulle dimpa in ett arv, så jag tänker att man så snart det går ska se till att dela / klippa allt ekonomiskt med denne sambo. Systern kommer givetvis få stå för sin del, men är villan såld och bara 50% av det kvarvarande lånet står på henne kanske arvet räcker längre.

Jag tycker inte det är att lura borgenären. Det bygger ju på att pappan och syskonet båda är med på detta upplägg.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Finns det öht en möjlighet att betala lånen med vad som finns av löpande inkomst?
Om det är möjligt skär ner på exakt all konsumtion till fotknölarna och betala det mesta som går på de sämsta lånen med högst ränta (utan att missköta de övriga lånen).

Om det inte är det...
Sälj huset och betala av allt som går. Ju förr det görs desto större möjlighet att något kan finnas kvar efter att alla skulder är betalda.
Om det kommer vara skulder kvar efter huset sålts oavsett vad som görs...
Sälj huset OCH kapa all konsumtion. Börja agera för att bygga någon trovärdighet till att kunna få en avbetalningsplan eller skuldsanering.

Det är så krasst det är om man börjat låna för att betala lån och inte har överlevnadsutrymme kvar i ekonomin. Situationen förvärras sjukt fort när man passerat brytpunkten för att räntorna eskalerat till den nivån att man inte ens kan hindra de befintliga lånen att växa pga. bristande betalning. Speciellt om man bytt ner sig med nya kån till allt sämre villkor. Det är nödvändigt att inse krisen och agera, oavsett om det blir med ett kasst utfall för att hindra mångdubbelt värre utfall inom en snar framtid.

Oavsett vilket av ovanstående... Boka en tid hos kommunens budget och skuldrådgivare.
Jag håller med om att det är lösningen men sambon är helt ointresserad av ovanstående. Han verkar räkna med att ett framtida arv skall rädda honom. Hon skulle nog kunna dra ner, i alla fall säger hon det.

J JohanLun skrev:
Nu är jag inte på något sätt jurist, men som jag förstår får en gåva i livet ges "hur som helst" så teoretiskt kan pappan ge allt till ett annat syskon som i sin tur väljer att ge pengarna i gåva till denna syster när situationen är utklarad.

Man kan fråga sig om det är att lura borgenärer, men de hade knappast att anta att det skulle dimpa in ett arv, så jag tänker att man så snart det går ska se till att dela / klippa allt ekonomiskt med denne sambo. Systern kommer givetvis få stå för sin del, men är villan såld och bara 50% av det kvarvarande lånet står på henne kanske arvet räcker längre.

Jag tycker inte det är att lura borgenären. Det bygger ju på att pappan och syskonet båda är med på detta upplägg.
"När situationen är utklarad". Alla inblandade (utom sambon) skulle nog tycka det var en bra lösning men hur skall situationen bli utklarad menar du? Hon har inga pengar och han har noll krisinsikt.

• Gilla
Andreas Addinho Andersson
  • Laddar…
Spelkskuld, alltså...
Då ska ingen gå in med några räddande pengar om man inte är ok med att de flyger iväg på ett kick.
Är det en part i förhållandet som spelar så ställ ultimatum om aktiv behandling och separera ekonomierna helt.

När det är ett hus och ett sambopar så behöver man tänka på rätten till halva huset som kommer med vid en bodelning. Ordna detta på något vis med samboavtal e.dyl. annars går det inte att ha ekonomierna separerade och det finns alltid risk för att halva huset kommer följa med den dag en separation blir oundviklig ifall det sker återfall i spelandet.
B borgen72 skrev:
Jag håller med om att det är lösningen men sambon är helt ointresserad av ovanstående. Han verkar räkna med att ett framtida arv skall rädda honom. Hon skulle nog kunna dra ner, i alla fall säger hon det.
Typiskt svar från någon med pågående beroende/medberoende...
Alternativen är bryt relationen, agera för att bryta beroendet (genuint menat och med kraft), eller segla med mot den ekonomiska kollapsen.

• Gilla
PaddyO och 10 till
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Det var exakt detta som var frågan! Går det alltså enl dig att dela upp skulderna?

Det finns nämligen en äldre pappa som har en del tillgångar. Lite trist att dessa pengar skall gå till att betala sambons spelskulder. Hon har ju naturligtvis ett stort ansvar för att lånen tagits gemensamt, och det är naturligtvis en förenkling att hon inte fattat något. Grundfrågan handlar om man kan göra något för att hon skall få en viss del av arvet och arvet inte bara skall täcka upp hans spelskulder. Men verkar rätt kört som jag tolkar det.
man kan inte dela på det viset men får man till en tvångsförsäljning och stora delar blir löst så kanske det är lättare för vardera part att lösa resterande enskilt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl att man inte kan påtvinga en försäljning om man inte är delägare. Hade man bara ägt 1 % av fastigheten hade man kunnat det. Nu är problemet att sambon kan använda arvet till att betala det löpande (inklusive spelskulder) och fortfarande äga hela fastigheten. Så din släkting måste agera innan hon får arvet. Och förmodligen kanske behöva sätta både sig själv och sambon i konkurs om det behövs. Då kan banken tvinga fram en försäljning och då blir din släkting bara tvungen att använda sitt arv till det som inte försäljningen täcker. Så om hon inte kan deala med sambon, eller möjligen med banken, så bör hon sluta betala räntan på lånet. Det är inte bra men hon sitter i rävsaxen.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Farstatjej90
B borgen72 skrev:
Utnyttja tjejens arv för att betala sina skulder?
Låter som dags för exit för din släkting...

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
J
Jag tänker att man försöker lösa situationen INNAN gåvan/arvet ges bort, så kommer systern bara behöva stå för "sin" del av skulderna. Den kan hon inte komma undan. Det gäller nog att lyfta detta så fort det bara går. Jag håller med, tvångsförsäljning osv.

Om hon fortfarande vill vara tillsammans med mannen med spelberoende, är det väl ok, bara de har helt skilda ekonomier.

Att hon står med på lånen, men inte ägandet i huset och förväntas skjuta till mer av egna pengar är ju hemskt.

Även för banken lär det väl vara bättre att dela detta, tvinga fram försäljning och säkra pengarna.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De är sambo enligt ts.
Exakt, även sambor kan gå skilda vägar när livet förändras. Med tanke på sambolagens regler har hon sannolikt rätt till hälften av bostaden, vilket i sin tur kan leda till en tvångsförsäljning

• Gilla
PaddyO
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Med tanke på sambolagens regler har hon sannolikt rätt till hälften av bostaden
Det vet vi inget om, men ska vi gissa, gissar jag att han skaffade "sitt hus" innan samboförhållandet inleddes.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.