3 138 läst ·
78 svar
3k läst
78 svar
Hur tänkte man med routern?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Kanske, men då har vi ytterligare en faktor som gör felsökningsvattnet grumligt.A A-Man_08 skrev:
"Ganska" är en underdrift. Den uppgiften bör inte användas alls för att felsöka lokala nätverket, precis som du säger.useless skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag brukar oftast bara skicka enstaka stora filer och se hur fort det går för att bekräfta gigabithastighet, men ett säkrare sätt är programvara. Hittade detta fria program (antagligen välkänt även om jag inte kört det i nutid) och genomgång för enkel hjälp:
Guide för extra förklaring och hjälp (behöver klickas vidare och köras direkt på YT, annars finns säkert många andra om du söker själv):
https://openspeedtest.com/selfhosted-speedtest
Kör igenom det och testa all anslutna enheter så lär du snabbt få klarhet i var flaskhalsarna är i lokala nätverket.
Guide för extra förklaring och hjälp (behöver klickas vidare och köras direkt på YT, annars finns säkert många andra om du söker själv):
https://openspeedtest.com/selfhosted-speedtest
Kör igenom det och testa all anslutna enheter så lär du snabbt få klarhet i var flaskhalsarna är i lokala nätverket.
Det går inte att lä
Det kan omöjligen stå 300mbit för en kabelanslutning i tex windows
Precis det är länkhastigheten 10/100/1000 som man ska titta på i tex datorn till att börja med när man ansluter.MultiMan skrev:
Inga portar synkar på 300 Mb (megabit) och det som händer i det fallet beror på antingen dåliga kablar, kontakter, störningar, defekt utrustning och mer man kan hitta på. Enda sättet jag kan se att man får 300Mb i testad överförd hastighet är om man får en Gb-port att synka till 1000Mb men sedan är det så dålig kabel, störningar eller annat fel att antalet omsändningar gör att man i praktiken bara får 300. Det kan hända med en urgammal lång cat 5 (inte 5e) t ex.
Ett annat exempel på fel jag kan komma på: Jag har haft helt nya nätverksuttag som hade defekta kontakter som där metallpinnarna (eller vad det kallas) var delvis för breda för att passa in i patchkabelnkontaktens slitsar så att det bara blev ordentlig kontakt ibland och ibland bara t ex på 6 av 8 ledare. Det kunde ge alla möjliga konstiga fenomen som varierande hela tiden när man bytte kabel.
Någon tror jag nämnde egenpressade kablar där man felaktigt använder enkardelig installationskabel istället för den flerkardelig patchkabel som majoriteten av alla lösa kontakter som ska pressas är gjorda för. Det kan också ge slumpmässig dålig kontakt.
Det finns för lite systematisk felsökning i tråden för att jag ska kunna gissa vad felet eller felen är i detta fallet.
Det kan omöjligen stå 300mbit för en kabelanslutning i tex windows
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Som flera sagt kan du inte felsöka ett lokalt nätverk genom att mäta mot internet, men du kommenterar inte det, så den här tråden får vila för min del. Jag har lagt till det jag ville om någon annan läser i efterhand.
Den man också ska tänkta på är kablarna i väggen, om man har en patchpanel med anslutning till olika rum och ansluter tex en kabel från routerns switchportar med en cat5e eller högre och sedan en kabel från uttaget i rummet till dator / swtich eller vad det nu är så är hela sträckan begränsad om det är tex cat5 i väggen från panelen till rummet även längden i väggen måste tas med i beräkningen om man drar långa sträckor där det börjar närma sig 99meter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg