A A-Man_08 skrev:
Med 300mbit syftar han kanske på bredbandskollen?
Troligtvis. Men den sortens verktyg är ganska värdelösa för att hitta flaskhalsar i det interna nätverket.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
A A-Man_08 skrev:
Med 300mbit syftar han kanske på bredbandskollen?
Kanske, men då har vi ytterligare en faktor som gör felsökningsvattnet grumligt.

useless useless skrev:
Troligtvis. Men den sortens verktyg är ganska värdelösa för att hitta flaskhalsar i det interna nätverket.
"Ganska" är en underdrift. Den uppgiften bör inte användas alls för att felsöka lokala nätverket, precis som du säger.

MultiMan
Jag brukar oftast bara skicka enstaka stora filer och se hur fort det går för att bekräfta gigabithastighet, men ett säkrare sätt är programvara. Hittade detta fria program (antagligen välkänt även om jag inte kört det i nutid) och genomgång för enkel hjälp:

Guide för extra förklaring och hjälp (behöver klickas vidare och köras direkt på YT, annars finns säkert många andra om du söker själv):

https://openspeedtest.com/selfhosted-speedtest

Kör igenom det och testa all anslutna enheter så lär du snabbt få klarhet i var flaskhalsarna är i lokala nätverket.

Det går inte att lä
MultiMan MultiMan skrev:
Inga portar synkar på 300 Mb (megabit) och det som händer i det fallet beror på antingen dåliga kablar, kontakter, störningar, defekt utrustning och mer man kan hitta på. Enda sättet jag kan se att man får 300Mb i testad överförd hastighet är om man får en Gb-port att synka till 1000Mb men sedan är det så dålig kabel, störningar eller annat fel att antalet omsändningar gör att man i praktiken bara får 300. Det kan hända med en urgammal lång cat 5 (inte 5e) t ex.

Ett annat exempel på fel jag kan komma på: Jag har haft helt nya nätverksuttag som hade defekta kontakter som där metallpinnarna (eller vad det kallas) var delvis för breda för att passa in i patchkabelnkontaktens slitsar så att det bara blev ordentlig kontakt ibland och ibland bara t ex på 6 av 8 ledare. Det kunde ge alla möjliga konstiga fenomen som varierande hela tiden när man bytte kabel.

Någon tror jag nämnde egenpressade kablar där man felaktigt använder enkardelig installationskabel istället för den flerkardelig patchkabel som majoriteten av alla lösa kontakter som ska pressas är gjorda för. Det kan också ge slumpmässig dålig kontakt.

Det finns för lite systematisk felsökning i tråden för att jag ska kunna gissa vad felet eller felen är i detta fallet.
Precis det är länkhastigheten 10/100/1000 som man ska titta på i tex datorn till att börja med när man ansluter.
Det kan omöjligen stå 300mbit för en kabelanslutning i tex windows

Redigerat:
MultiMan
Länkhastighet, precis! Min hjärna var på annat ställe (USA!) när jag skrev detta därför inte terminologin klickade direkt.

Typ:

Nyckelring med texten "I haven't lost my mind, half of it just wandered off and the other half went looking for it" i svart på silverfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Rolle har löst sitt problem och jag tror inte att vi någonsin kommer att få klarhet i alla turer fram och tillbaka.

Lika bra att släppa det och låta denna tråd vila i frid

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
MultiMan
Kan ändå vara bra att tråden innehåller tips om hur man egentligen ska felsöka på ett meningsfullt sätt när andra letar i forumet.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Visserligen men denna tråd är rätt kryptisk då resultaten från de olika stegen inte framgår, för att guida till nästa steg.

Ja bredbandskollen.se
Kablarna är inte självpressade, köpte dem färdiga.

MultiMan
Som flera sagt kan du inte felsöka ett lokalt nätverk genom att mäta mot internet, men du kommenterar inte det, så den här tråden får vila för min del. Jag har lagt till det jag ville om någon annan läser i efterhand.

Den man också ska tänkta på är kablarna i väggen, om man har en patchpanel med anslutning till olika rum och ansluter tex en kabel från routerns switchportar med en cat5e eller högre och sedan en kabel från uttaget i rummet till dator / swtich eller vad det nu är så är hela sträckan begränsad om det är tex cat5 i väggen från panelen till rummet även längden i väggen måste tas med i beräkningen om man drar långa sträckor där det börjar närma sig 99meter.

Fairlane
R Rolle85 skrev:
Ja bredbandskollen.se
Det är som att testa topphastighet på en bil genomsnitt köra den på trafikerade gator. Har man otur hamnar man bakom en A-traktor och får för sig att topphastigheten är 30 km/h. Sen börjar man felsöka sin bil varför den går så långsamt.

Fast byter jag port så går hastigheten ner till 100. Byter jag tillbaka så landar jag på 300 igen. Vad ska jag säga?
Problemet är löst.

R Rolle85 skrev:
Fast byter jag port så går hastigheten ner till 100. Byter jag tillbaka så landar jag på 300 igen. Vad ska jag säga?
Problemet är löst.
Har du en dator ansluten till switchen?

A A-Man_08 skrev:
Har du en dator ansluten till switchen?
Ja det med. Även denna går ner på 100mbit när jag byter ingång, och 300 när jag byter tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.