3 138 läst ·
78 svar
3k läst
78 svar
Hur tänkte man med routern?
Detta tyder inte på att det är kabeln som är boven. @Rolle85 , som det frågades ovan, kan du göra en skiss på vad du har inkopplat och hur, och vad du gör när du "byter kabel"?R Rolle85 skrev:
Har du någon annan enhet med LAN port, laptop eller liknande? Då skulle du kunna prova att koppla in de i den bortre anslutningen på kablarna du får 100 Mbps för att se om det blir skillnad med en annan enhet på. Detta förutsatt att den stödjer 1Gbps förstås. Prova med en kort patchkabel på port 1 först och sedan på de andra portarnas kablar. Hur långa är dessa kablar?R Rolle85 skrev:
Han har ju en kabel idag som klarar 1000 han kan ju använda den.TeroM skrev:
Har du någon annan enhet med LAN port, laptop eller liknande? Då skulle du kunna prova att koppla in de i den bortre anslutningen på kablarna du får 100 Mbps för att se om det blir skillnad med en annan enhet på. Detta förutsatt att den stödjer 1Gbps förstås. Prova med en kort patchkabel på port 1 först och sedan på de andra portarnas kablar. Hur långa är dessa kablar?
Ett annat test är att ta enheten från nedervåningen och koppla in på porten med kort kabel för att verifiera att den stödjer 1Gbps.TeroM skrev:
Rolle, är det köpta kablar eller hemklämda kontakter på dina kablar?
Precis med det är ju bara att han testar med en dator eller ansluter en switch till den kabeln som klarar 1000 idag, den kommer visa 1000 förstås.TeroM skrev:
Sen ansluter datorn till kablarna på nästa port, visar den 100 så är det kabeln eftersom datorn /swtichen är testad med porten och kabeln som är ansluten med 1000.
Vilket var vad jag skrev en bit upp.A A-Man_08 skrev:Precis med det är ju bara att han testar med en dator eller ansluter en switch till den kabeln som klarar 1000 idag, den kommer visa 1000 förstås.
Sen ansluter datorn till kablarna på nästa port, visar den 100 så är det kabeln eftersom datorn /swtichen är testad med porten och kabeln som är ansluten med 1000.
Rolle, för att slippa vissa frågor, kan du läsa på din kabel vad det är för typ, står med jämna mellanrum på kabeln.
Ja jag byter plats på kablarna.
I LAN1 sitter idag en switch som i sin tur leder en 40m kabel till nedervåningen till en annan switch som bla matar en router/satelit med en kabel och även en stationär dator. Även denna dator maxar på 100mbit men när jag matar switchen med LAN1 ingången går datorn upp till 300mbit
I LAN1 sitter idag en switch som i sin tur leder en 40m kabel till nedervåningen till en annan switch som bla matar en router/satelit med en kabel och även en stationär dator. Även denna dator maxar på 100mbit men när jag matar switchen med LAN1 ingången går datorn upp till 300mbit
Ehh, switch sitter i LAN1 och maxar 100M men flyttar du switch till LAN1 blir det 300M, något oklart. Antar att du menar att switchen vid din router då är bortkopplad och switchen på nedervåningen går direkt till routern? Var får du 300M, switch till switch borde vara 1Gbps eller 100Mbps?R Rolle85 skrev:Ja jag byter plats på kablarna.
I LAN1 sitter idag en switch som i sin tur leder en 40m kabel till nedervåningen till en annan switch som bla matar en router/satelit med en kabel och även en stationär dator. Även denna dator maxar på 100mbit men när jag matar switchen med LAN1 ingången går datorn upp till 300mbit
Nu har du presenterat en till enhet som kan spöka, switchen vid din router. Kan du försöka rita upp vad du har? Och berätta vad för typ av kabel du har.
Kabeln som nu sitter i LAN1 är en Cat 6 kabel som går till en switch, i switchen sitter en kabel som går till nedervåningen, även denna kabel är Cat 6.
Om jag sätter kabeln som matar första switchen i tex LAN2 så går denna kabel ner till 100mbit
Om jag sätter kabeln som matar första switchen i tex LAN2 så går denna kabel ner till 100mbit
Då låter det klart som att det är din första switch vid routern som inte gör jobbet, vad är det för modell?R Rolle85 skrev: