Du behöver väl inte koppla switchen nere via switchen uppe utan med kabeln direkt i routern?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Rolle, är det köpta kablar eller hemklämda kontakter på dina kablar?
Detta vore bra att veta med. Hemklämda är alltför ofta en intermittent felkälla, solida ledare i plugg för mångledare. Lite böjning och det funkar inte och lite böjning och det funkar. Kan räcka med flytt mellan portar för att få den "rätta böjningen" för funktion.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Kabeln som nu sitter i LAN1 är en Cat 6 kabel som går till en switch, i switchen sitter en kabel som går till nedervåningen, även denna kabel är Cat 6.
Om jag sätter kabeln som matar första switchen i tex LAN2 så går denna kabel ner till 100mbit
Dela upp det i flera steg när du felsöker, tag din dator som klarar 1gps, koppla in den i första switchen kontrollera att den ansluter med 1gps testa även din hastighet.
Är du inte ansluten med 1gps kontrollera kabeln som matar den switchen.

Ansluter den med 1gps, gå till nästa switch och gör samma test där.
Dvs börja från routern oavsett vilken port i routern det gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har försökt följa tråden, men misslyckats och är imponerad av er som försöker få till det vi förr lärde ut inom "systematisk felsökning". 👍
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Bra fråga. På routerns ingångar står de 2,5 på en av ingångarna. När jag satte min switch i LAN3 gick de max 100mbit men när jag satte switchen (som leder till routern på medervåningen) så går de i 300mbit istället trådlöst.
Routern heter Tp-link BE400.
Så frågan är ju då, ska man inte använda LAN2,3,4 för de är långsamma? Och istället sätta alla kablar i switchen som sitter i LAN1?
Tryck på bilden för bättre bild
Den andra routern vad är det för modell?
 
Ok, tack alla. Problemet är löst osv. Min lärdom är att köra Cat6 på varenda kabel bara så att man får maxprestanda överallt eftersom det verkar ha spelat in här.
 
Bytte du kablar som lösning? Vore bra att veta om andra söker svar på liknande problem.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ok, tack alla. Problemet är löst osv. Min lärdom är att köra Cat6 på varenda kabel bara så att man får maxprestanda överallt eftersom det verkar ha spelat in här.
Så hur ser det ut nu i routern?
 
S
R Rolle85 skrev:
Ok, tack alla. Problemet är löst osv. Min lärdom är att köra Cat6 på varenda kabel bara så att man får maxprestanda överallt eftersom det verkar ha spelat in här.
Har du bytt tiil Cat6 på alla "lösa" kablare, samt har Cat6 i väggarna till rummen? Är det allt?

Du kunde kostat på dig en bättre redogörelse- inte minst till alla som lagt ner jobb på att felsöka åt dig. Lite besviken faktisk! Tänk på alla 1000-tals som läser tråden och undrar vad lösningen var.
 
Redigerat:
lösningen var bara att sätta switchen i LAN1. Switchen leder till router och datorer på nedervåningen. Gick då från 100mbit till 300mbit. De andra portarna på routern klarar inte av att ge mer än 100mbit tydligen.
 
R Rolle85 skrev:
lösningen var bara att sätta switchen i LAN1. Switchen leder till router och datorer på nedervåningen. Gick då från 100mbit till 300mbit.
Grymt
Det ska inte spela någon roll då alla lanportar stödjer minst 1000gps.
Det måste vara något annat.
Du kopplade in den på port 1 med annan kabel eller liknande?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade Cat 5 i LAN1 innan och då gav den också 300mbit men sen höll jag på att flytta runt kablarna och märkte att jag bara kunde nå 100mbit. Insåg då att jag flyttat switchen från LAN1 så flyttade tillbaka den dit och då kom hastigheten tillbaka på 300mbit
 
Så nu kör du 300 med en 100mbit kabel?
 
MultiMan
Inga portar synkar på 300 Mb (megabit) och det som händer i det fallet beror på antingen dåliga kablar, kontakter, störningar, defekt utrustning och mer man kan hitta på. Enda sättet jag kan se att man får 300Mb i testad överförd hastighet är om man får en Gb-port att synka till 1000Mb men sedan är det så dålig kabel, störningar eller annat fel att antalet omsändningar gör att man i praktiken bara får 300. Det kan hända med en urgammal lång cat 5 (inte 5e) t ex.

Ett annat exempel på fel jag kan komma på: Jag har haft helt nya nätverksuttag som hade defekta kontakter som där metallpinnarna (eller vad det kallas) var delvis för breda för att passa in i patchkabelnkontaktens slitsar så att det bara blev ordentlig kontakt ibland och ibland bara t ex på 6 av 8 ledare. Det kunde ge alla möjliga konstiga fenomen som varierande hela tiden när man bytte kabel.

Någon tror jag nämnde egenpressade kablar där man felaktigt använder enkardelig installationskabel istället för den flerkardelig patchkabel som majoriteten av alla lösa kontakter som ska pressas är gjorda för. Det kan också ge slumpmässig dålig kontakt.

Det finns för lite systematisk felsökning i tråden för att jag ska kunna gissa vad felet eller felen är i detta fallet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Inga portar synkar på 300 Mb (megabit) och det som händer i det fallet beror på antingen dåliga kablar, kontakter, störningar, defekt utrustning och mer man kan hitta på. Enda sättet jag kan se att man får 300Mb i testad överförd hastighet är om man får en Gb-port att synka till 1000Mb men sedan är det så dålig kabel, störningar eller annat fel att antalet omsändningar gör att man i praktiken bara får 300. Det kan hända med en urgammal lång cat 5 (inte 5e) t ex.

Ett annat exempel på fel jag kan komma på: Jag har haft helt nya nätverksuttag som hade defekta kontakter som där metallpinnarna (eller vad det kallas) var delvis för breda för att passa in i patchkabelns slitsar så att det bara blev ordentlig kontakt ibland och ibland bara t ex på 6 av 8 ledare. Det kunde ge alla möjliga konstiga fenomen som varierande hela tiden när man bytte kabel.

Någon tror jag nämnde egenpressade kablar där man använder enkardelig installationskabel istället för den flerkardelig patchkabel som majoriteten av alla lösa kontakter som ska pressas är gjorda för. Det kan också ge slumpmässig dålig kontakt.

Det finns för lite systematisk felsökning i tråden för att jag ska kunna gissa vad felet eller felen är i detta fallet.
Med 300mbit syftar han kanske på bredbandskollen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.