Fairlane Fairlane skrev:
Samma kabel?
Bytte kabel

R Rolle85 skrev:
Okej då kanske de inte spelar någon roll. Men när jag satte kabeln i LAN3 maxade wifit 100mbit på nedervåningen, när jag satte den i LAN1 gick de upp till 300mbit
Då behöver du kolla om portarna är ställda på 100M istället för auto/auto (hastighet/duplex) i din router konfiguration. Eller vad det nu kallas för i din router.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men kolla här, jag bytte plats på två kablar.
Först är LAN1 100mbit men sen när jag byter plats på två kablar så byter LAN4 och LAN1 plats.
Hur ska man tolka detta? Verkar ju vara kopplat snarare vilken kabel man trycker i?
Ethernetstatus från TP-Link visar portar Internet och LAN 1-4, med hastigheter för LAN-portar på 1000 Mbps för LAN 1 och olika hastigheter för LAN 2-4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en routerinställning som visar Ethernet-status för Internet och LAN-portar 1-4 med olika hastigheter och duplexlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Jag vet inte om jag förstår dig helt, men menar du att du har en kabel som oavsett vilket uttag du sätter just den kabeln i så får du 100 Mbit (stort M=mega, litet m=milli), men så fort du tar en annan kabel så får du bra fart? Då skulle åtminstone jag ersätta den dåliga kabeln, istället för att bara flytta runt den.

Nej när jag byter plats på två kablar så ändrar sig hastigheten. Se på bilderna ovan, först är LAN1 1000mbit, byter jag sedan kabel så hoppar hastigheten på LAN 1 ner till 100mbit

När du säger byter kabel antar jag att du inte byter vad som sitter på andra ändan av kabeln. Då är det enheterna i andra ändan som begränsar farten och inte din router.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Men baserat på ingångarna på routern så verkar ju bara en av dem ge snabb hastighet då eller?
På tp link så är det upp till 2.5gps på wanporten samt första lanporten resten är 1gps.
Något av det kopplar in sätter hastigheten till 100 antingen kablarna eller någon enhet.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror det skulle vara bra med en tydlig ritning över vilka komponenter som är med och hur de är kopplade samt vad man mäter med. Även vilka kablar som ansluts var och vilken sorts kabel, samt vad som händer om man byter mot en helt ny kabel.

R Rolle85 skrev:
Nej när jag byter plats på två kablar så ändrar sig hastigheten. Se på bilderna ovan, först är LAN1 1000mbit, byter jag sedan kabel så hoppar hastigheten på LAN 1 ner till 100mbit
Den fysiska sladden är problemet!

Du använder troligtvis en cat5 kabel som har en max hastighet på 100Mbps, porten känner detta och minskar sin hastighet till 100Mbit, oavsett vad som sitter i andra änden.

Port 1 upp till 2,5Gb
Port 2- 4 upp till 1Gb

Varje port känner av 2 saker.

1 Vad är max hastighet på det som sitter i andra änden.
2 Hur bra är kopplingen mellan oss (Kvalitet och längd på kabel).

Kopplar du Port 1 - Port 1 med en snabb, bra och kort kabel får du 2500Mbps mellan enheterna
Kopplar du port 1 till Port 2 med en snabb/bra/kort kabel får du 1000Mbps mellan enheterna. (Porten med lägst hastighet)

Kategori Längd (meter) Maxhastighet (Mbit/s)
Cat5 100 m 100 Mbit/s
Cat5e 100 m 1 Gbit/s
Cat6 100 m (55 m för 10 Gbit/s) 1 Gbit/s
Cat6a 100 m 10 Gbit/s
Cat7 100 m 10 Gbit/s
Cat8 30 m 25-40 Gbit/s

Helsike. Måste alltså börja byta kablar överallt till Cat6

R Rolle85 skrev:
Vad har du för kablar idag vad står det på dem?

Fairlane
R Rolle85 skrev:
Har du några cat5e liggande så fungerar de också i praktiken, men det är klart köper man nytt så köper man ju inte det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Den fysiska sladden är problemet!

Du använder troligtvis en cat5 kabel som har en max hastighet på 100Mbps, porten känner detta och minskar sin hastighet till 100Mbit, oavsett vad som sitter i andra änden.

Port 1 upp till 2,5Gb
Port 2- 4 upp till 1Gb

Varje port känner av 2 saker.

1 Vad är max hastighet på det som sitter i andra änden.
2 Hur bra är kopplingen mellan oss (Kvalitet och längd på kabel).

Kopplar du Port 1 - Port 1 med en snabb, bra och kort kabel får du 2500Mbps mellan enheterna
Kopplar du port 1 till Port 2 med en snabb/bra/kort kabel får du 1000Mbps mellan enheterna. (Porten med lägst hastighet)

Kategori Längd (meter) Maxhastighet (Mbit/s)
Cat5 100 m 100 Mbit/s
Cat5e 100 m 1 Gbit/s
Cat6 100 m (55 m för 10 Gbit/s) 1 Gbit/s
Cat6a 100 m 10 Gbit/s
Cat7 100 m 10 Gbit/s
Cat8 30 m 25-40 Gbit/s
Hel rätt.

Det kan också vara så att många av kablarna stödjer 1gps men enheten endast 100mbit.
Min tv box tex den var endast 100mbit och då det var den enda som var inkopplad på en port så visade den föståss 100mbit.

R Rolle85 skrev:
Men kolla här, jag bytte plats på två kablar.
Först är LAN1 100mbit men sen när jag byter plats på två kablar så byter LAN4 och LAN1 plats.
Hur ska man tolka detta? Verkar ju vara kopplat snarare vilken kabel man trycker i?
[bild][bild]
Det här är inget konstigt om allt du du kopplar in på lan 1 är 1000 och 100 på lan 4 och sedan skiftar kablarna så kommer det visa omvänt.

Börja med att titta om du har cat 5 eller cat5e eller mer till routerns lanportar.
Varför har du tre routrar?

R Rolle85 skrev:
Du behöver förtydliga vad du menar med att byta plats på kablar. Är det en kabel du byter anslutning i båda ändorna eller bara byta plats på routern så att det som sitter i andra ändan kabeln även byter plats på routern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.