318 144 läst ·
4 166 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hejkashieda skrev:
Gjorde du det tydligt och förståeligt, för de som läser det vi skriver, att t.ex. 1, inte innebar att du att du sänkte din inomhustemperatur och fick gå omkring och frysa. Utan att du där långsiktigt arbetade för att minska både elenergi- och eleffektuttaget för uppvärmning utan att få lägre komfort.
Redigerat:
Vi lever i en kapitalistisk ekonomi, då ska konsumenten maxa erbjudanden och leverantörer utmana varandra. Effektavgiften, som den är utformad nu, ger straffavgifter vid vissa tider och lägre priser vissa, då ska konsumenten maxa sina inköp vid tider med lågt pris, det är liksom helt grundläggande. Det är som i ICA-butiken, man behöver inte visa återhållsamhet med tomater när de är på rea, ät så mycket du vill!M Martin Lundmark skrev:Hej
Det jag påpekat är när man i denna tråd fokuserar inläggen på att beklaga sig över vissa elnätsbolag ger stora vinster till sina aktieägare
Jag har svårt att se att det då handlar om trådens ämne :”hur tänker ni hantera effektavgifterna”
När det handlat om trådens ämne så är det mer långsiktigt än att bara ”flytta vår förbrukning till tider utan effektavgift”. Om detta bara innebär effekttoppar vid andra tidpunkter i elnäten
Målet med effektavgifterna handlar om att utjämna effektflödet i elnätet.
Detta görs inte i en ”Quick fix” utan handlar om ett mer långsiktigt arbete.
Samtidigt som vi ändrar vårt beteende så kommer elnätsbolagen att justera sina tariffer. Det blir likt ett regelsystem som hittar sin arbetspunkt där målet är ett jämt effektflöde i elnäten
Det beskrev jag i mitt (mina) inlägg
Investeringarna i elnäten betalar vi över en lång period, det kan vara 20 år eller mer. Därför kan vi ofta inte förvänta oss att se den direkta kopplingen mellan avgifterna och kostnaden att bygga, bygga om och driva elnäten.
Men om du istället skulle kunna minska behovet av tomater, exempelvis genom att också äta ännu billigare gurka. Vore inte det ännu bättre?D djac skrev:Vi lever i en kapitalistisk ekonomi, då ska konsumenten maxa erbjudanden och leverantörer utmana varandra. Effektavgiften, som den är utformad nu, ger straffavgifter vid vissa tider och lägre priser vissa, då ska konsumenten maxa sina inköp vid tider med lågt pris, det är liksom helt grundläggande. Det är som i ICA-butiken, man behöver inte visa återhållsamhet med tomater när de är på rea, ät så mycket du vill!
Minska elförbrukningen så mycket du kan och lägg så mycket av det du inte kan bli av med på billiga timmar. Det är lösningen.
HejD djac skrev:Vi lever i en kapitalistisk ekonomi, då ska konsumenten maxa erbjudanden och leverantörer utmana varandra. Effektavgiften, som den är utformad nu, ger straffavgifter vid vissa tider och lägre priser vissa, då ska konsumenten maxa sina inköp vid tider med lågt pris, det är liksom helt grundläggande. Det är som i ICA-butiken, man behöver inte visa återhållsamhet med tomater när de är på rea, ät så mycket du vill!
När du skriver; "Effektavgiften, som den är utformad nu, ger straffavgifter vid vissa tider och lägre priser vissa, då ska konsumenten maxa sina inköp vid tider med lågt pris, det är liksom helt grundläggande. "
Har du då tydligt hanterat elnätet och dess effektavgift helt oberoende från elhandel och elenergikostnaden? Eller blandar du ihop dessa två separata affärsuppgörelser som du som villaägare gör.
1 januari1996 upphävdes monopolet på elhandel i Sverige. Innan den dagen då var min elnätsägare samma företag som den som jag hade för elhandel. Efter den dagen var det två olika företag jag gjorde affärer med.
Många jublade den dagen jag jublade inte, utan var snarare bekymrad. När jag tog upp ämnet till diskussion så blev jag ifrågasatt som motståndare till en fantastisk utveckling.
Hur hanterade du händelsen den1 januari 1996 och åren därefter?
min Från den dagen och så
Redigerat:
Jag har, så vitt jag kan se, inte sagt hur man utför punkt 1). Om man gör det genom att sänka temperaturen, byta till varvtalsstyrd värmepump eller installerat en vedspis spelar väl mindre roll? Det är i alla tre fallen sätt att minska sin förbrukning och effektuttag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Gjorde du det tydligt och förståeligt, för de som läser det vi skriver, att t.ex. 1, inte innebar att du att du sänkte din inomhustemperatur och fick gå omkring och frysa. Utan att du där långsiktigt arbetade för att minska både elenergi- och eleffektuttaget för uppvärmning utan att få lägre komfort.
Hejkashieda skrev:
Hur man genomför minskningen spelar visst roll för de som tex är rädda att behöva frysa
När vi skriver här för att hjälpa andra så gäller det att vara tydlig och pedagogisk så att det vi förmedlar om möjligt inte missförstås
Jag har läst många inlägg här på byggahus och på andra ställen där man tolkar minskning av elenergianvändning som jag beskrev
Och därmed antar du att ingen annan kan mena något annat?M Martin Lundmark skrev:Hej
Hur man genomför minskningen spelar visst roll för de som tex är rädda att behöva frysa
När vi skriver här för att hjälpa andra så gäller det att vara tydlig och pedagogisk så att det vi förmedlar om möjligt inte missförstås
Jag har läst många inlägg här på byggahus och på andra ställen där man tolkar minskning av elenergianvändning som jag beskrev
Det är kanske inte så konstruktivt?
Självklart men det nämnde jag i mitt ursprungliga inlägg, det finns ju en strikt ekonomisk sida i detta men sen finns det för många även ett teknikintresse och många med ett sådant gillar att optimera, dvs det har ett värde i sig för en del, som jagpacman42 skrev:
Hejkashieda skrev:
Även om du anser att du menar något annat så gäller det att de som läser här och undrar om effektavgiften skall förstå hur de lämpligen skall agera
Det här är ingen tävling i att skriva tvetydigt utan här gäller att vi skriver tydligt och lätt begripligt vad vi menar, när vi ger råd
Jag beskriver här det andra har förmedlat om att tex effektavgiften innebär att de nu måste laga mat o tvätta på nätterna eller att behöva frysa
Redigerat:
HejD djac skrev:
Det har inte heller jag sett det är ju därför att jag skriver, att det beror på hur de genomför sänkningen
Men däremot så finns de som beskrivit att man har elvärme och att då sänka elanvändningen, när effektavgiften infördes, skulle innebära att man skulle riskera att frysa
Att byta värmesystem görs inte ofta. Det gäller då när man byter, att man även har effektavgiften i tankarna
Redigerat:
Hejkashieda skrev:
Givet att effekttaxorna är utformade som de nu är, så finns det väl inte så många sätt att hantera dem annat än att 1) minska sin konsumtion, 2) flytta sin konsumtion i tid, 3) en kombination av dessa eller 4) ignorera dem.
Så, nu när det är färdigutrett, får vi nu ifrågasätta om avgifterna ger någon nytta för konsumenterna?
Eftersom du medvetet formulerade dig tvetydigt i inlägget så är det tydligt att du inte ens försökte tillföra något väsentligt till läsarna gällande TS frågeställning
Utan snarare försökte kapa tråden till en annan frågeställning
Det är bra att vi här kan diskutera olika saker, som frågan ;”om avgifterna ger någon någon nytta för konsumenterna”.
Men vill du ta upp en annan frågeställning än TS, skapa då en ny tråd med en tydlig rubrik.
Redigerat:
Nu är det uppenbart att du försöker slingra dig.M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
Eftersom det är kunden som finansierar elnätet, så kan du inte påstå ”som bara sparar pengar för nätägaren men inte för kunden”
Dessutom måste även helhetsperspektivet och långsiktigheten beaktas.
Politiska beslut som inte tar hänsyn till fysikaliska begränsningar kommer man på sikt vara tvungen att justera/förändra
Det har nu till exempel skett gällande solcellsinstallationer på villatak.
Du skrev ”Att hög toppeffekt kanske i slutändan ger kostnader för nätägaren eftersom dom då måste ha kapacitet för denna har inte varit en del av ekvationen.”
Fysikaliskt så har det varit känt i minst 50 år när vi byggt och dimensionerat elnät. I slutändan är det inte kostnader för nätägaren som du skriver, utan i slutändan är det kostnader för elanvändaren.
Jag önskar vi kunde ha mer elkraftkunskap i samhället.
Det är väl självklart att om jag ska ta in en energirådgivare så skall denne ge mig råd om hur jag minskar min kostnad.
Vad som är ekonomiskt fördelaktigt för Eon skall inte vara en faktor i sammanhanget.
Men OK vi antar rent hypotetiskt att din kommentar har något slags sanning.
Antag att jag tar in en energirådgivare som föreslår att jag ska investera i en smartare bergvärmepump för 150 000 SEK för att minska min förbrukning och kunna styra förbrukningen till timmar när spotpriset är lågt.
Antag att jag då som bieffekt råkar göra saker som gör att jag är snällare mot Eons nät.
Då är frågorna som uppstår.
Tror du på fullt allvar att Eon då kommer att sänka mina nätavgifter????
Om dom mot förmodan sänker mina avgifter för att jag är så "snäll" mot deras nät. Hur lång tid skulle det då ta innan jag sparat igen investeringen i en ny värmepump?
Ingen nätägare kommer att sänka några priser på abbonnemangen.
Dom har en intäktsram som dom fått godkänd. Det ligger inte i deras intresse att sänka den. Dom har bara intresse av att höja sin intäktsram.
Dvs om jag sparar pengar åt min nätägare så sparar jag bara pengar åt min nätägare. Inga av de besparingarna kommer någonsin att komma mig tillgodo.
Har du inte förstått hur vinstdrivande företag agerar?
Det som saknas i det resonemanget är den mest grundläggande förståelsen för hur en "marknad" fungerar, det ingår inte i köparens uppgift att hjälpa säljaren forma sitt utbud, annat än genom att agera som homo economicus.S steffo_b skrev:Nu är det uppenbart att du försöker slingra dig.
Det är väl självklart att om jag ska ta in en energirådgivare så skall denne ge mig råd om hur jag minskar min kostnad.
Vad som är ekonomiskt fördelaktigt för Eon skall inte vara en faktor i sammanhanget.
Men OK vi antar rent hypotetiskt att din kommentar har något slags sanning.
Antag att jag tar in en energirådgivare som föreslår att jag ska investera i en smartare bergvärmepump för 150 000 SEK för att minska min förbrukning och kunna styra förbrukningen till timmar när spotpriset är lågt.
Antag att jag då som bieffekt råkar göra saker som gör att jag är snällare mot Eons nät.
Då är frågorna som uppstår.
Tror du på fullt allvar att Eon då kommer att sänka mina nätavgifter????
Om dom mot förmodan sänker mina avgifter för att jag är så "snäll" mot deras nät. Hur lång tid skulle det då ta innan jag sparat igen investeringen i en ny värmepump?
Ingen nätägare kommer att sänka några priser på abbonnemangen.
Dom har en intäktsram som dom fått godkänd. Det ligger inte i deras intresse att sänka den. Dom har bara intresse av att höja sin intäktsram.
Dvs om jag sparar pengar åt min nätägare så sparar jag bara pengar åt min nätägare. Inga av de besparingarna kommer någonsin att komma mig tillgodo.
Har du inte förstått hur vinstdrivande företag agerar?
Om inte köparsidan reagerar på säljsidans ansträngningar i fråga om förbättrade pris/prestanda så är det ju meningslöst att anstränga sig och den kontinuerliga optimeringen och effektiviseringen uteblir.
I detta sammanhanget innebär det att vi reagerar på förändringar i elpris och överföringskostnad, när producenterna har gott om el så sänker de priset för att bli av med det och då ökar vi våra inköp, likaså med nät, är det lägre nätavgift på natten så köper vi mer då.
Gott så, vi gör med detta vår del, att det sen är en monopolmarknad och att en viktig faktor, konkurrens, saknas är en annan fråga men det hindrar inte att vi uppträder som vi ska.