327 024 läst ·
4 552 svar
327k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Läget vi befinner oss i har ju flera olika regeringar "hjälpt" till att skapa dock😏spikplanka skrev:
Hur relaterar detta till det specifika fallet kring dörren?spikplanka skrev:
NKS är ett monsterbygge med en hejdlös prislapp 41,3 miljarder kronor. För en byggnad som trots allt inte fungerar.. Operationer i 25 ⁰C värme och 75% luftfuktighet pga luftkonditionering som inte fungerar är total fel.
Vore ett lämpligt objekt för att kika på "mjuk korruption" en svensk specialité. Inte minst de som var delaktiga i beslutet. Var jobbar de nu och vad tjänade dessa?
NKS har och har haft sina problem onekligen. Att peka ut några problem som fanns 2019 och som i regel åtgärdades skyndsamt (eftersom allt byggrelaterat går på garanti enligt specifikation och saker som inte åtgärdas blir extremt kostsamma i form av helt absurda SLA:er med viten) men trots det så levererades sjukhuset enligt ritning till exakt summa enligt överenskommelse inom tidsram och är nu rankat som det 7e bästa sjukhuset i världen enligt Newsweek (statista). Att man sedan från SSL's sida inte hade tänkt igenom allt så väl och ville bygga om stora delar av sjukhuset kan man knappast beskylla projektbolag, byggbolag eller servicebolag för men det är såklart lättare att skrika efter att ha läst kvällstidningen än att sätta sig in i hur det faktiskt fungerar.
Du insinuerar i ditt inlägg att sjukhuset kostade 41,3 miljarder att bygga vilket dessutom inte stämmer överhuvudtaget.
Jag vill inte doxxa mig själv helt men kan säga att vid tillfället kring implementation av NKS 2014-2017 så jobbade jag väldigt nära implementationen av AGV:er på sjukhuset och jag tänker inte säga med exakt vad men jag är inte en av girigbukarna som passade på att maximera sin inkomst utan en av de som slet otroligt hårt i åratal för att få ett av de mest avancerade sjukhusen i världen att fungera.
Väldigt tråkigt att folk har en så snedvriden bild av projektet (finns mycket att kritisera men det som absolut oftast lyfts är saker som är helt felaktiga)
Vad han pratade om i intervjuven var intermittent elproduktion, som belastade nätet med hög effekt under vissa tider och ibland inte alls🤔Anna_H skrev:
Alltså precis så som vi inte ska göra🤔 Iaf enligt "elnätsägarna".
Varför ska dom annars gå över till effektavgift🤔
Redigerat:
Problemet är att diagramen avhandlar energi, inte effekt som är där problemet ligger. När det är vindstilla saknas all effekt.Anna_H skrev:
Behöver man effekt under en kall vintervecka hjälper det föga att man fått effekt veckan innan. Man behöver elproduktion där man kan beställa effekt till en specifik tidsperiod i framtiden.
Det påvisar hur hejdlöst dyrt och felaktigt bygget av NKS är utfört. De har med rätta kritiserats av de som skall jobba där och se till att folk inte blir skadade dvs läkarna.JockeUtanKniven skrev:
Människor som ligger med sin kropp öppet exponerat för att de behöver en operation måste kunna lita på att verksamheten fungerar. Ledningen påtvingade flytt från fungerande verksamhetslokaler till sådana som inte fungerade innan allvarliga fel åtgärdats. Att tvinga läkare och patienter till arbete i 25 ⁰C med 75% luftfuktighet är inte acceptabelt. Även om det åtgärdades senare för om någon blir permanent skadad så.. jamen nu är det okej?JockeUtanKniven skrev:
Sjukhus behöver inte bara byggas det måste utrustas också för att fungera. Annars skulle man kunna öppna transplantationsklinik i valfritt betongrum.JockeUtanKniven skrev:
Problemet finns på systemnivå. Att enskilda eller hela divisioner gör rätt omintetgörs när ledning på hög nivå underminerar helheten.JockeUtanKniven skrev:
Jag vill inte doxxa mig själv helt men kan säga att vid tillfället kring implementation av NKS 2014-2017 så jobbade jag väldigt nära implementationen av AGV:er på sjukhuset och jag tänker inte säga med exakt vad men jag är inte en av girigbukarna som passade på att maximera sin inkomst utan en av de som slet otroligt hårt i åratal för att få ett av de mest avancerade sjukhusen i världen att fungera.
BGC verkar vara en av aktörerna som tog för sig iaf med 57 miljoner SEK som saknar underlag. Trots problemen med bygget tyckte BGC att de kunde kosta på sig själva en löneökning till en snittlön på 138 000 SEK/mån år 2018 också. Läste också en artikel för flera år sedan om hur vissa av deras konsulter verkade sakna erfarenhet och och kunskap men hade gott om attityd.
Har det varit något tillfälle där effekt inte funnits tillgänglig?
Nej, man har inte haft tur.
Som sagt, finns många saker som kan kritiseras men du tog specifikt upp "dörren" som jag påpekade inte är sanningsenligt. Detta kallas för "whataboutism" då man lyfter fler scenarion istället för att erkänna att man for med osanning.spikplanka skrev:
Det är exakt så det fungerar och bör fungera på alla ställen. Om en operation inte kan utföras säkert på ett ställe så stoppas/flyttas/planeras den om. GKS lokaler var absolut inte fungerande men att gå in i den diskussonen är att öppna ytterligare en låda och det orkar jag inte med nu.spikplanka skrev:
Människor som ligger med sin kropp öppet exponerat för att de behöver en operation måste kunna lita på att verksamheten fungerar. Ledningen påtvingade flytt från fungerande verksamhetslokaler till sådana som inte fungerade innan allvarliga fel åtgärdats. Att tvinga läkare och patienter till arbete i 25 ⁰C med 75% luftfuktighet är inte acceptabelt. Även om det åtgärdades senare för om någon blir permanent skadad så.. jamen nu är det okej?
Ja..? Siffran stämmer fortfarande inte, du får nog ta denna en vända till innan du landar rätt... Utöver att sjukhuset ska byggas och utrustas så måste det även driftas och löner för de arbetande måste betalas. Det felaktiga kommer här när personer med bristande kunskap och stort tyckande jämför äpplen och päron genom att säga saker som "NKS kostade 41,3 miljarder" (vilket inkluderar byggnation, utrustning, ombyggnation, drift, materialunderhåll och lön för 150+ FTEr i 25 år) när man inte jämför samma kostnader inom andra projekt.spikplanka skrev:
Håller inte med om att helheten är underminerad. Vi har som sagt fått ett av världens bästa sjukhus trots enskilda problem och en fungerande helhet. Att BCG är svin, att ventilationen ibland har felat (och åtgärdats, likt exakt alla andra sjukhus i hela världen) eller att SLL's beslutsfattare och verksamhetsutövare har dålig projektkommunikation ogör inte det.spikplanka skrev:
Problemet finns på systemnivå. Att enskilda eller hela divisioner gör rätt omintetgörs när ledning på hög nivå underminerar helheten.
BGC verkar vara en av aktörerna som tog för sig iaf med 57 miljoner SEK som saknar underlag. Trots problemen med bygget tyckte BGC att de kunde kosta på sig själva en löneökning till en snittlön på 138 000 SEK/mån år 2018 också. Läste också en artikel för flera år sedan om hur vissa av deras konsulter verkade sakna erfarenhet och och kunskap men hade gott om attityd.
Man har haft tur med att kapaciteten i Karlshamnsverket med sina 662 MW och import av elkraft har haft kapacitet över då för att täcka upp. Den gång man inte har det blir det sektionsvis avstängning av elkunder i timmar för att spara.D Daniel 109 skrev:
En sådan avstängning lär svänga opinionen kvickt.
Jepp under förutsättning att dom 2 kW överstiger ditt snitt ( medelvärde ) som du har normalt och vad den gränsen är. är nog skrivet stjärnorna var strecket går på för nivå. Ta du ut säg 4 kW 24/ 7, det är lågt vintertid och lägger till bilen med 2 kW, så har du klivit över gränsen. Tar du i stället ut 5 kW 24/7 och stänger ner på natten, så du hamnar på 3 kW + bilen 2 kW så är summan 5 kW och inget övertramp blir. Men summan som blir är att oavsett så kommer kW att ticka iväg i större omfattning och nätavgiften stiger i höjden. Så att som många tror att det blir billigare med att brassa på och värma något på natten är liksom lite utopi och några får en överraskning och kanske vaknar upp när fakturan dimper ner.Anna_H skrev:
Lite OT.
Om vi antar att en beg elbil skulle kostar mig 300 000 + drift, så åker jag många mil i min gamla bensinare från 2007 innan jag kommer upp i den summan. Jag behöver heller ingen helförsäkring. Är olyckan framme köper jag en annan för 15 000 kr.
Nu vet jag inte vad man får för elbil för 300 000 kr, kanske en med halvfräscht batteri?
BT
Om vi antar att en beg elbil skulle kostar mig 300 000 + drift, så åker jag många mil i min gamla bensinare från 2007 innan jag kommer upp i den summan. Jag behöver heller ingen helförsäkring. Är olyckan framme köper jag en annan för 15 000 kr.
Nu vet jag inte vad man får för elbil för 300 000 kr, kanske en med halvfräscht batteri?
BT
Karlshamnsverket har inte behövt gå in och stötta elnätet under de perioder det var upphandlat som effektreserv. Det gick hårt under sommaren då Sverige exporterade mycket el.spikplanka skrev:
Det finns så klart lösningar på det problemet, bl.a. den s.k. tillgänglighetsfaktorn som anger hur stor del av effekten som är "planerbar", dvs. statistikt sett "garanterat" är tillgänglig när man behöver den.spikplanka skrev:
För vindkraft är den så klart relativt låg, 9%. För solkraft är den 0%. Vattenkraft 82%. Motsvarande siffra för t.ex. kärnkraften är 90%.
Så det är ju helt riktigt att man ur det perspektivet inte kan säga att man kan ersätta X MW kärnkraft med X MW vindkraft.
Varför skulle den göra det? Elproducenterna är som vilken priducent som helst. Är priserna på marknaden höga gör de vinnst.H Hybro skrev: