327 113 läst ·
4 554 svar
327k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det här är den aktuella prislistan.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs i princip har man sänkt den fasta avgiften för 20 och 25A till samma nivå som 16A (man får ju betänka att det även ingår sedvanliga avgiftshöjningar då prislistorna gäller 2024 vs. 2025).
Problemet är att alla dina förslag går ut på att hantera skiten systemet kastar på dig - vilket min ryggmärg håller helt med om - istället för att inse att du ( och jag ) är en del av systemet...spikplanka skrev:
Finns tre sätt att ducka denna prisbild:
1) Datastyrd ur- och inkoppling av belastningar
2) Skaffa batteri som buffert
3) Ordna egen elenergi
Att gå ner i säkring var väl lite låghängande frukt så det är klart att den försvann. Sedan kan man förstås ordna med CEE handske till grannen och dela på varandras maxuttag..
För har man väl uppnåt en effekttop kan man lika gärna köra på under denna!
Tack för att du kollade upp. Mindre tack för att du förskönar omotiverade prishöjningar med att kalla dem sedvanliga. Prova med att byta ut sedvanliga ( som ju betyder enligt sed, som Lucia, pepparkakor och valborgsmässoafton) med giriga, hutlösa, oförskämda.C cpalm skrev:
P.s Jag , och jag misstänker ingen villaägare som inte har direktverkande el, är på 25A längre. Den höjde de (ellevio) ju avgiften på som f. .n för några år sedan. Fattade inte varför då. Men nu ser jag genidraget: Höj avgiften på det de har- men inte behöver. Sen "sänker" vi avgiften när de ändå inte har råd att använda den högre avgiften...A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
hoooaaaahaahahahaaaa ( tänk bloefield med vit katt...)
Tänk en liter mjölk. Du går till affären och köper en liter mjölk. Du ser på priset. Tänker hmm det var ju dyrt med mjölk här. Men å andra sidan, jag står i en bensinmack kl 2 på morgonen. Det kostar ju att hålla en liter mjölk redo för mig närhelst jag kommer på tanken att jag behöver en.M Martin Lundmark skrev:
Tänk en 'liter' el. Vad kostar den?
Vaddå, vad menar du? Den kostar ju inget . Den kostar ju minus fyra kronor! Men det är ju toppen, får jag fyra kronor nu? Skojar du? Det är väl klart att du inte får fyra kronor nu! Du ska ju betala för skatten på de fyra kronor du inte får nu . Dessutom ska du naturligtvis ( eller sedvanligt) betala skatt på skatten på det fyra kronor du ju inte behövde betala och glöm inte öveföringsavgiften på både den elen du faktiskt använde och den som du kanske skulle kunna tänka dig att använda ( proppens storlek) och den som du råkade använda under din värsta timme - du vet när släkten var på besö samtidigt som tonårsdättrarna gjorde sig redo för att gå ut.
Tror inte att du fattade vad jag menade... 😂A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Vad jag menar är att höjningen av den fasta avgiften för 16A från 345 kr (2024) till 365 kr (2025) troligen hade gjorts oavsett om man infört effekttariffen eller inte. Dvs. Ellevio har valt en modell där den fasta avgiften (för 16A och >25A) har samma "vikt" som tidigare. Andra nätbolag har valt en annan modell där de fasta avgifterna sänks väsentligt och de rörliga avgifterna blir en större andel av priset än tidigare.
Jag vet inte hur du får det till att "sedvanlig" skulle vara en försköning (kanske har nåt med antalet lördagsgroggar att göra)??
Att nätbolagen har en sedvana att höja priserna vart och vartannat år är vi väl alla bekanta med och det är det väl ingen som gillar.
Rättvisare?, den effekt jag utnyttjar?M Martin Lundmark skrev:
Vad är mer rättvist än kr/kWh punkt?
Jag utnyttjar en liter mjölk ( väljer inte vatten för att vara snäll) OK, ge mig ett pris. Och ge mig ett pris på en konkurrerande verksamhet så att jag har nåt att välja mellan. ( jo det finns en på-låtsats-konkurrerande verksamhet som säljer mjölk, men utan att inkludera priset för att frakta mjölken till butiken och priset på personalen i butiken och .. och ... och ... och så förstås skatt på allt detta. Och glöm för guds skull inte prisökningar om mjölkbilen skulle få punka på vägen - då kan ju inte mjölken kosta samma som utan punka!)Oj då det finns ingen konkurrerande verksamhet. Du kan ju åka till biltema och köpa en generator över vintern, men om vi ska 'koppla'( = byta en nolla mot en etta i vårt datasystem ) in dig i vår igen så kostar din liter mjölk sisådär 40000:- i -bara för att vi kan - avgifter.
Jag har förstått att jag inte borde debattera med dig, Hej Martin, eftersom du får betalt när du gör ditt jobb, men en gång kommer även du få barn och sakta fråga dig : vad gör vi egentligen med överflödet våra förfäder jobbade så hårt för att bygga upp? Var det verkligen ytterligare en köksrenovering eller elprisreform de såg framför sig?
Men är det en naturlag? Typ som att nu faller löven av träden - nåt som ingen gillar - men som ingen kan påverka? Eller är det något som vi kanske inte bör tillåta?C cpalm skrev:Tror inte att du fattade vad jag menade... 😂
Vad jag menar är att höjningen av den fasta avgiften för 16A från 345 kr (2024) till 365 kr (2025) troligen hade gjorts oavsett om man infört effekttariffen eller inte. Dvs. Ellevio har valt en modell där den fasta avgiften (för 16A och >25A) har samma "vikt" som tidigare. Andra nätbolag har valt en annan modell där de fasta avgifterna sänks väsentligt och de rörliga avgifterna blir en större andel av priset än tidigare.
Jag vet inte hur du får det till att "sedvanlig" skulle vara en försköning (kanske har nåt med antalet lördagsgroggar att göra)??
Att nätbolagen har en sedvana att höja priserna vart och vartannat år är vi väl alla bekanta med och det är det väl ingen som gillar.
Naturlagen kommer sig av att statens checkar aldrig studsar och bankerna bara behöver hålla sig med cirka 5% likvida medel för att få lov att låna ut 95% som de inte har. Klart mängden pengar ökar, men inte varor och tjänster. Då ökar iställer priset på dessa.
Att den seglivade myten om "dörren" på NKS lever sig vidare alltså... Det var en ENTRÉ det handlade om inklusive nödutgång, indragning av el och ventilation etcA AvatdkjdkdkdAvatar skrev:1. Du har rätt, my bad att slarvigt återge rykten från dagspressen. Dörren kostade bara 440000. Ber om ursäkt.
2a.hur tänker du dig att exporten av elen går till? Genom batterier som laddas och sedan skeppas ut via båt,tåg och lastbil? Eller via elnätet kanske?
2b. Nej, tvärtom. Jag tycker att det är toppen om vi kan exportera överflödet av våra gemensamma resurser genom vår gemensamt uppbyggda transportinfrastruktur och på så sätt få avkastning på de investeringar vi gjort - EFTER att vi tillfredsställt de behov vi gemensamt byggde upp denna infrastruktur för. INTE i konkurrens med dessa våra behov.
3. Vad menar du? Det är ju det som är själva poängen. Det är idiotiskt att privatisera naturliga monopol, som t.ex. el- och vattennäten i ledningar till hushåll, och låtsas som om det är en marknad.
NKS är ett monsterbygge med en hejdlös prislapp 41,3 miljarder kronor. För en byggnad som trots allt inte fungerar.. Operationer i 25 ⁰C värme och 75% luftfuktighet pga luftkonditionering som inte fungerar är total fel.JockeUtanKniven skrev:
Vore ett lämpligt objekt för att kika på "mjuk korruption" en svensk specialité. Inte minst de som var delaktiga i beslutet. Var jobbar de nu och vad tjänade dessa?
Amen 😀A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:1. Om vi har råd att flytta en dörr någon meter för 1.2 miljoner ( innan inflationen) kronor på karolinska handlar det nog mer om vad vi använder våra pengar till än om vi har dem.
2. Vi kan ju börja med att sluta exportera elen istället för att använda den själva när vi behöver den, eller?
3. Högre avgifter är ju precis det vi får i denn låtsasmarknad. Vi hade lägre avgifter med kommunala lokala elnät och ett statligt överskridande elnät. Vill du ha dyrare vatten hemma? OK, här kommer några tips: Privatisera det kommunala vattennätet och låt sedan utländska kommunala bolag köpa det billigt. Låt sedan dessa bolag finansiera köpet genom att höja priset på vattnet, sälja vattenbolaget igen i några cirklar där varje köp finansieras genom höjda avgifter. Sen säljer du vattnet till Saudiarabien och tar en "effektavgift" på förbrukningen här hemma med motiveringen att alla minsann inte kan koka kaffe och spola toan samtidigt. Tänk hur dyrt det skulle bli. Det kan vi ju inte dimensionera vattenledningarna för, eller hur? Vill du ha högre avgifter eller?
Nu pratar vi om elnätet, inte elenergin. Där är tjänsten till stor del att kunna få ut effekten.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Många av dina fel har påpekats. Men inte det här.
Det är ingen marknad som bygger på fre konkurrens. Elnäten är reglerade monopol. Så har det varit sedan elnätets begynnelse.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Och för att inte tala om hur lite denna kostnad gjorde något positivt för någon stockholmare iom att bygget är så bisart underdimensionerat för upptagningsområdet. Nog stans absolut dummaste och dyraste ofunktionella byggnad genom tiderna.spikplanka skrev:
NKS är ett monsterbygge med en hejdlös prislapp 41,3 miljarder kronor. För en byggnad som trots allt inte fungerar.. Operationer i 25 ⁰C värme och 75% luftfuktighet pga luftkonditionering som inte fungerar är total fel.
Vore ett lämpligt objekt för att kika på "mjuk korruption" en svensk specialité. Inte minst de som var delaktiga i beslutet. Var jobbar de nu och vad tjänade dessa?