328 439 läst ·
4 628 svar
328k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är värre än så. Nätavgiften kan öka med ökat effektuttag även om du minskar din elförbrukning något.J jonaserik skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Gissar att Daniel 109 svarade på inlägg #778 men att Fairlane kom emellan, men det kan vara en felaktig gissning. Aldrig så lätt att veta med Daniels inlägg när han varken citerar eller tittar efter att det blir rätt.
Du kan jämföra med bil, även om jämförelser sällan blir bra.J jonaserik skrev:
Man mäter motorns storlek i kW (hk) och förbrukningen i Liter (kWh).
Vissa kostnader påverkas av hur många kW motorn är på.
Andra beror på hur långt du kör.
Och totalkostnaden beror både på val av bil (bla motorstorlek) och på ditt beteende dvs hur många kW av motorn du utnyttjar.
Dock har inte försäkringsbolagen något "fartsyndar-straff" ännu, men det finns bolag med lägre premie om man låter bilen vara uppkopplad och övervakad. 😱
Nu det med effektavgift, så åker man på det oavsett hur man nästan gör. Det är ett visst snitt ( medelvärde ) som bestämmer nivån. Antingen has det en låg nivå normalt och så sticker det iväg över, 3 ggr i månaden då blev straff eller så har man en normal hög nivå 3 ggt i månaden och det sticker iväg, då blev det straff. Så hur ni än vänder er så är den där bak. Så att göra av med mycket, så blir nivån hög och det blir svårare att komma över snittet . Men då ska det vara en konstant förbrukning per timme 24/7 för att inte gå över något-
Det finns klurigt folk på forumet som kan en del elektronik. Kan någon få till ett övervakningssytem som håller en konstant nivå på kW:en som förbrukas 24/7, med att den drar ner på effekten på vissa delar som förbrukar. Den skulle ha sin lycka gjord i framtiden och kunna köpa en Ö i söderhavet efter ett år.
Nästa bra fråga är då, vad kan stängas ner eller med någon form av variabel strypning(styrning göras som håller den belastning på exakt nivå för att inte gå över något. tror inte att det finns möjlighet att åstadkomma någon sådan styrning. Så i slutändan är det kört med att försöka få till något med lektroniken som finns idag att köpa.
Kom nu inte med att """ Jag har det eller det fär att dra ner på effekten """ Klart det finns grejer att reglera en del. men ner till nollstraff kommer ni inte, om ni inte stänger helt av, toppen finns åndå där.
Det finns klurigt folk på forumet som kan en del elektronik. Kan någon få till ett övervakningssytem som håller en konstant nivå på kW:en som förbrukas 24/7, med att den drar ner på effekten på vissa delar som förbrukar. Den skulle ha sin lycka gjord i framtiden och kunna köpa en Ö i söderhavet efter ett år.
Nästa bra fråga är då, vad kan stängas ner eller med någon form av variabel strypning(styrning göras som håller den belastning på exakt nivå för att inte gå över något. tror inte att det finns möjlighet att åstadkomma någon sådan styrning. Så i slutändan är det kört med att försöka få till något med lektroniken som finns idag att köpa.
Kom nu inte med att """ Jag har det eller det fär att dra ner på effekten """ Klart det finns grejer att reglera en del. men ner till nollstraff kommer ni inte, om ni inte stänger helt av, toppen finns åndå där.
Den totala avgiften för kundkollektivet påverkas inte av effektavgiften. Så i snitt blir det samma avgift. Men fördelningen blir mer rättvis med effektavgifter.
Så lägg ner ditt mantra om straff.
Så lägg ner ditt mantra om straff.
Det absolut svåraste blir väl att kunna skilja på kostnadsökningar pga höjda avgifter och pga nya effekttaxan.
Jag tvivlar på att ens elnätsbolagen kommer att kunna eller vilja räkna ut det själva.
Jag har bare sett ett nätbolag som gått ut med att de ska se över hur modellen "slår" efter den provkörts en tid.
Vi kanske kan se det i årsredovisningen, men ökade vinster kan trollas bort i bokslutet.
Jag tvivlar på att ens elnätsbolagen kommer att kunna eller vilja räkna ut det själva.
Jag har bare sett ett nätbolag som gått ut med att de ska se över hur modellen "slår" efter den provkörts en tid.
Vi kanske kan se det i årsredovisningen, men ökade vinster kan trollas bort i bokslutet.
Vi kan väl ge @Daniel 109 vår tillåtelse att använda "svara-knappen" dels för att göra trådsvaren mer lättlästa, dels blir det lättare att följa en diskussion i tråden bakåt genom att trycka på inläggets upp-pil.tveksamt skrev:
Och det även om det strider mot en forumregel. Finns den där regeln ens kvar?
Lång tråd och jag orkar inte läsa allt, men jag hänger inte med på hur den nya tariffen ska funka. Är det alltså hög extra kostnad om man drar mer än något visst antal kWh under en timme, dvs snittar detta antal kW under en timmes tid?
Jag kollar tex på vår effektförbrukning idag. När diskmaskinen drog igång toppade det på 5 kW under en kort stund, vilket är det högsta effektuttaget idag. Den timmen snittade på 2,5 kW, och då är det den sistnämnda siffran som är relevant?
Jag kollar tex på vår effektförbrukning idag. När diskmaskinen drog igång toppade det på 5 kW under en kort stund, vilket är det högsta effektuttaget idag. Den timmen snittade på 2,5 kW, och då är det den sistnämnda siffran som är relevant?
Du får dividera 5 kW med antal minuter som DM varit igång och då blir toppen under 1 timma lägre, så för att kliva över någon nivå, så måste det vara 5kW under 1 timma, som jag har förstått det. Blir nog en annat utfall när dom ska börja med var 15;e minut, men därom vet nog ingen hur det blir.mrsnhp skrev:
Lång tråd och jag orkar inte läsa allt, men jag hänger inte med på hur den nya tariffen ska funka. Är det alltså hög extra kostnad om man drar mer än något visst antal kWh under en timme, dvs snittar detta antal kW under en timmes tid?
Nästan rätt. Antalet minuter med 5kW delat med 60 minuter (timma).
Jodå, regeln finns kvar och lyder såhär:blackarrow skrev:
§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Det tolkar Daniel som att om han skriver ett inlägg som svar på det senaste inlägget i tråden (när han börjar skriva) så är det helt förbjudet att citera. Att det sedan kan komma ett eller flera inlägg i tråden innan han skickar sitt inlägg noterar han aldrig.
Ok.tveksamt skrev:
Jodå, regeln finns kvar och lyder såhär:
§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Det tolkar Daniel som att om han skriver ett inlägg som svar på det senaste inlägget i tråden (när han börjar skriva) så är det helt förbjudet att citera. Att det sedan kan komma ett eller flera inlägg i tråden innan han skickar sitt inlägg noterar han aldrig.
Kan väl passa på att beskriva hur man lägger till citat i efterhand. (Kan vara intressant för flera forumister).
Öppna inlägget med Redigera via ... Menyn
Placera markören i toppen av inlägget
Spara
Tryck på svara knappen i inlägget (citera)
Spara
Klart
😀
Jan Blomgren är en ökänd kärnkraftlobbyist. Finns mycket fakta om vad han ljuger om. Och nej, han är INTE professor, det var länge sedan han slutade som det. Att han fortfarande använder sig av titeln trots att det var länge sedan han innehade en professur vid något universitet är en viktig del av hans lurendrejerier.M Mr. Gullberg skrev: