M
C Claes Owe skrev:
Du betalar väl för förbrukningen (kWh) till nätägaren oxå?
Jaaaa🤔 den ska dom sänka till 6,25öre tror ja det va🙃

M
J jonaserik skrev:
???? Mera info om 5 öringen, har själv Ellevio och 30 öre i nät, är det en energikostnad med eller utan allt som kommer till.
I januari skulle dom sänka från 30öre till 6,25öre. Iofs skulle väl energiskatten höjas lite🤔

M Mr. Gullberg skrev:
Nu får ett hushåll som ligger lågt (låt oss säga 2kw/timme )på förbrukning och har några högre toppar (kanske 8kw) samma avgift som en förbrukare som gör av med 7,5kw i snitt samt toppar på 8kw🤔
Hej Mr. Gullberg

Avsikten med effektavgiften kan starkt förenklat beskrivas; att man betalar för hur stor del av effektutrymmet i elnätet man utnyttjar.Man vill hålla nere effekttopparna (speciellt de korta t.ex. en eller några timmar) som är kostsamma när man bygger elnät.

Man blandar inte in (tar inte betalt för) elenergin man använder i effektavgiften.

Genom att sätta olika tider kan man initialt styra effektuttaget mot de tider som det finns ett utrymme.

Man kan inte utesluta att dessa tider kan ändras efterhand om vi elanvändare anpassar oss.

Målet är att effektflödet i elnätet, skall vara så konstant som möjligt. Då utnyttjas elnätet bäst.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Hur tänker du då? Är det mer rättvist att alla betalar samma nätavgift oavsett hur hårt man belastar nätet? Det här handlar omen omfördelning av avgifter, inte ökade avgifter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När kvartsmätningarna kommer så kommer nog kvartstariff på effekten också.
Sannolikt inte. Det är inte toppar utan förbrukning som påverkar nätet. Men det blir kanske glidande medelvärde i stället för hela timmar.

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Om jag förstod maken rätt (fick även se en film på 15 sekunder från Ellevio) hänger det för vår del helt och hållet på när vi laddar bilen. 800 kr dyrare per månad om vi laddar på dagtid, 400 om vi laddar nattetid. Man får någon sorts lista på vilka timmar man använt mest effekt men eftersom det alltid finns timmar då man använt högst effekt så är det så det blir.
Typ så här om det är tre timmar man mäter på:
"I januari var det 23-24 den 4:e, 02-03 den 11:e och 17-18 den 14:e du använde mest el, det blir 400 + 400 + 800 extra."

R roli skrev:
På Ellevio kan man gå in på "mina sidor" och se på de historiska räkningarna hur den nya effektavgiften slår. Tittar jag på mina räkningar från okt-23 till sep-24 så ger den nya modellen en reduktion på hela 25:- på årsbasis. Men det slår fram och tillbaka om man tittar per månad. För min del ser året ut så här om man tittar månadsvis. Okt-23 +24, nov-23 -28, dec-23 -30, J -19, F +6, M -25, A +74, M -18, J -18, J +41, A -13 och Sep -19. Så det gäller att se till att topparna blir så "utsmetade" som möjligt.
Det måste jag kolla för makens förklaring är obegriplig.

Anna_H Anna_H skrev:
Om jag förstod maken rätt (fick även se en film på 15 sekunder från Ellevio) hänger det för vår del helt och hållet på när vi laddar bilen. 800 kr dyrare per månad om vi laddar på dagtid, 400 om vi laddar nattetid. Man får någon sorts lista på vilka timmar man använt mest effekt men eftersom det alltid finns timmar då man använt högst effekt så är det så det blir.
Typ så här om det är tre timmar man mäter på:
"I januari var det 23-24 den 4:e, 02-03 den 11:e och 17-18 den 14:e du använde mest el, det blir 400 + 400 + 800 extra."
Du missar medelvärdesberäkningen på de tre toptimmarnas toppeffekt, så effektaxeavgiften borde sluta på 533 kr.
Avgiften skulle blivit 800 kr om du laddar dagtid 3 ggr eller fler.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Ellevio har en simulering med egna faktiska siffror 12 månader bakåt. Topparna som de har stämmer mot mitt data i Homeassistant. För oss blir drt +/-0 eller kanske tom lite lägre. No big deal alltså.
Det vill säga, fortsätter vi tänka tidstariff så är vi hemma.
Nu har jag också kollat det. Ca 2000 per månad dyrare om vi fortsätter som förut. Orsak: Elbil vars laddning kör på full effekt under de billigaste timmarna mellan 22 och 06. Vi kommer givetvis att sänka maxeffekten på laddningen från nuvarande "rädda säkringarna" till "batteriet hinner bli fullt på 8 timmar".

• Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu har jag också kollat det. Ca 2000 per månad dyrare om vi fortsätter som förut. Orsak: Elbil vars laddning kör på full effekt under de billigaste timmarna mellan 22 och 06. Vi kommer givetvis att sänka maxeffekten på laddningen från nuvarande "rädda säkringarna" till "batteriet hinner bli fullt på 8 timmar".
Och då går det åt många kW på billig tid, men nätavgiften ökar markant med förbrukningen och det kostar skjortan med allt som kommer till utöver själva nätavgiften + kanske effektavgift. Så allt blir dyrt, även om det ser billigt ut på pappret.

J jonaserik skrev:
men nätavgiften ökar markant med förbrukningen
Nej, nätavgiften ökar med månadens 3 högsta toppars medelvärde.

R roli skrev:
Nej, nätavgiften ökar med månadens 3 högsta toppars medelvärde.
Svar nej, det är effektstraffet som blir, nätkostnaden är konstant efter antal förbukade kW och inget det går att förhandla om.

Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Laddar ni med 3x25A?

Effekt mäts i kW. Vad menar du egentligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.