Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elektrisk VVB är väl rätt vanligt.Den är på 3kW typiskt och lätt att trigga igång vid matlagning när man ju tappar en del varmvatten.
Det är väl snarare rätt ovanligt att använda en massa varmvatten när man lagar mat, det är först när man diskar (om man handdiskar) som det går åt lite varmvatten? Dusch/bad är det som förbrukar varmvatten och inget annat.

Attitudeswe
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl snarare rätt ovanligt att använda en massa varmvatten när man lagar mat, det är först när man diskar (om man handdiskar) som det går åt lite varmvatten? Dusch/bad är det som förbrukar varmvatten och inget annat.
Det räcker att man tappar ut 5l på 4 tappställen för att termostaten skall trigga igång VVB. Då vill den återvärma alla 300L med 3 grader innan den slutar värma. Det blir lätt 1kWh trots få liter.

C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det blir lätt 1kWh trots få liter.
1,16 Wh = 0,00116 kWh per liter och grad för att vara exakt.
Om vi förutsätter en direktverkande VVB, inkommande vatten = 5° och tappvarmvatten = 60° blir det alltså 0,0638 kWh per liter varmvatten ur kranen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Jan Blomgren är en ökänd kärnkraftlobbyist. Finns mycket fakta om vad han ljuger om. Och nej, han är INTE professor, det var länge sedan han slutade som det. Att han fortfarande använder sig av titeln trots att det var länge sedan han innehade en professur vid något universitet är en viktig del av hans lurendrejerier.
Det råder ju ingen tvekan om att han är för kärnkraft😅

Är inte så insatt i vad han gjort/gör mer än en snabb googling😏

Svarade enbart på var jag hört infon🙃

Inget vidare om dom visar såna lurendrejare på TV i så fall tänker jag😳

Det verkade ju som han hade vettig koll på elnätets funktion iaf, kanske lärt sig nått under tiden som "professor"😅

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jan Blomgren är en ökänd kärnkraftlobbyist. Finns mycket fakta om vad han ljuger om. Och nej, han är INTE professor, det var länge sedan han slutade som det. Att han fortfarande använder sig av titeln trots att det var länge sedan han innehade en professur vid något universitet är en viktig del av hans lurendrejerier.
Professor som titel är inte onormalt att fortsätta använda sin titel efter pension. Lite som president i usa 🤣

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Han var ju inte professor i energisystem direkt. Kärnfysik är något helt annat än elnät. Att han visar självförtroende är tydligt. Men så överdrivet kunnig vet jag inte om han är. Jämfört med politikerna har han nog bra koll.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Han var ju inte professor i energisystem direkt. Kärnfysik är något helt annat än elnät. Att han visar självförtroende är tydligt. Men så överdrivet kunnig vet jag inte om han är. Jämfört med politikerna har han nog bra koll.
Hehe, nej det sades det nog aldrig iofs😏 stod nog t o m tidigare kärnfysiker under namnet🤔
Var väl i Nyhetsmorgon han intervjuades om vad kärnkraftsnedläggningen kommer ha för inverkan🤔 Då pratade han just om effektbrist🧐 och det verkar ju som han inte var helt ute och cyklade med facit i hand😅

Har vi haft effektbrist menar du?

Det delas inte direkt ut professors tjänster till höger och vänster, konkurrensen är ganska hård, så viss nivå av kompetens tror jag faktiskt man kan förvänta sig baserat på titeln, även inom angränsande fält

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Har vi haft effektbrist menar du?
Var det inte det regeringen varnade för när vi skulle avstå från att dammsuga😅

Pratades det inte om att släcka ner hela områden🤔

Det kanske fanns fullt med effekt men ingen el😅

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Hände det? Nej det gjorde det inte. Precis som jag då sa att det inte skulle göra.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Hände det? Nej det gjorde det inte. Precis som jag då sa att det inte skulle göra.
Nä, det var nog bara ett skämt dom drog till med😅

Kan ju ha något samband med att de akutstartade oljeverket i Carlshamn och eldade olja för glatta livet🤔

Men jag kan vara ute och cykla, är ju trots allt ingen professor😂

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
När menade du att det behövde gå in och stötta nätet? Vad jag vet så gick det upp i hög beredskap vid något tillfälle. Men behövde aldrig gå in för att stötta nätet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
När menade du att det behövde gå in och stötta nätet? Vad jag vet så gick det upp i hög beredskap vid något tillfälle. Men behövde aldrig gå in för att stötta nätet.
Vill du ha exakta datum så får jag återkomma🤔

• Skärmdump från Ekonomifakta om effektbrist, beskriver elbehov och vinterprognoser 2024/2025 i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot av sökresultat för oljekraftverket i Karlshamn med artiklar från Ny Teknik, Aktuell Energi och Expressen.
    Skapa konto
  • Skärmbild av Googles sökresultat för "Karlshamnsverket", inklusive artiklar från olika nyhetskällor om elproduktion och kapacitetsökning.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.

Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.