327 672 läst ·
4 583 svar
328k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är väl snarare rätt ovanligt att använda en massa varmvatten när man lagar mat, det är först när man diskar (om man handdiskar) som det går åt lite varmvatten? Dusch/bad är det som förbrukar varmvatten och inget annat.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Det räcker att man tappar ut 5l på 4 tappställen för att termostaten skall trigga igång VVB. Då vill den återvärma alla 300L med 3 grader innan den slutar värma. Det blir lätt 1kWh trots få liter.Anna_H skrev:
Det råder ju ingen tvekan om att han är för kärnkraft😅Anna_H skrev:
Jan Blomgren är en ökänd kärnkraftlobbyist. Finns mycket fakta om vad han ljuger om. Och nej, han är INTE professor, det var länge sedan han slutade som det. Att han fortfarande använder sig av titeln trots att det var länge sedan han innehade en professur vid något universitet är en viktig del av hans lurendrejerier.
Är inte så insatt i vad han gjort/gör mer än en snabb googling😏
Svarade enbart på var jag hört infon🙃
Inget vidare om dom visar såna lurendrejare på TV i så fall tänker jag😳
Det verkade ju som han hade vettig koll på elnätets funktion iaf, kanske lärt sig nått under tiden som "professor"😅
Professor som titel är inte onormalt att fortsätta använda sin titel efter pension. Lite som president i usa 🤣Anna_H skrev:
Jan Blomgren är en ökänd kärnkraftlobbyist. Finns mycket fakta om vad han ljuger om. Och nej, han är INTE professor, det var länge sedan han slutade som det. Att han fortfarande använder sig av titeln trots att det var länge sedan han innehade en professur vid något universitet är en viktig del av hans lurendrejerier.
Han var ju inte professor i energisystem direkt. Kärnfysik är något helt annat än elnät. Att han visar självförtroende är tydligt. Men så överdrivet kunnig vet jag inte om han är. Jämfört med politikerna har han nog bra koll.
Hehe, nej det sades det nog aldrig iofs😏 stod nog t o m tidigare kärnfysiker under namnet🤔D Daniel 109 skrev:
Var väl i Nyhetsmorgon han intervjuades om vad kärnkraftsnedläggningen kommer ha för inverkan🤔 Då pratade han just om effektbrist🧐 och det verkar ju som han inte var helt ute och cyklade med facit i hand😅
Har vi haft effektbrist menar du?
Hände det? Nej det gjorde det inte. Precis som jag då sa att det inte skulle göra.
Nä, det var nog bara ett skämt dom drog till med😅D Daniel 109 skrev:
Kan ju ha något samband med att de akutstartade oljeverket i Carlshamn och eldade olja för glatta livet🤔
Men jag kan vara ute och cykla, är ju trots allt ingen professor😂
När menade du att det behövde gå in och stötta nätet? Vad jag vet så gick det upp i hög beredskap vid något tillfälle. Men behövde aldrig gå in för att stötta nätet.
Vill du ha exakta datum så får jag återkomma🤔D Daniel 109 skrev:
Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.
Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.
Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.