Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Verkligen, om det inte lönar sig att ladda din bil på natten, då har du dels:
1) Ellevio eller någon annan med effekttariffer dygnet runt, om än olika stora, dels
2) bränt sjukt mycket el dagtid på annat än att ladda elbil.
Fast även under punkt 2 så tjänar personen på att ladda bilen på natten, jämfört med att ladda tidigare, samma med 1.
Det enda jag kan se är om din granne har ett annat elbolag med en annan modell, men då har man förmodligen en bit till sin granne...
Eller om grannen har elbil och inte du, då kan du inte tjäna något på att ladda din bil på natten. 🙄

Nej, antingen så har han inte alls förstått något, eller så är det ren populism för andra som inte fattat något.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast även under punkt 2 så tjänar personen på att ladda bilen på natten, jämfört med att ladda tidigare, samma med 1.
Det enda jag kan se är om din granne har ett annat elbolag med en annan modell, men då har man förmodligen en bit till sin granne...
Eller om grannen har elbil och inte du, då kan du inte tjäna något på att ladda din bil på natten. 🙄

Nej, antingen så har han inte alls förstått något, eller så är det ren populism för andra som inte fattat något.
Populism och inget annat.

Ja du tjänar (oftast) på att ladda på natten ändå. Dels kvartspriser, dels så minskar risken för att du får en ännu högre topp på dagen.

Det jag misstänker att de menar är att grannen har ett annat nätbolag med andra förutsättningar, men hur många nätbolagsgränser går genom bebyggda områden? Vi har iofs flera exempel i Göteborg/Mölndal och Göteborg/Partille, exempelvis detta:
Karta som visar gränsdelning mellan två områden i Göteborg, med gator som Krokslätts Parkgata och Omgatan markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men för det mesta så går ju gränserna i naturliga avdelningar som i min hemkommun (där vi har två olika elbolag - det kommunala och Vattenfall, detta då en av kommunerna som slogs samman på 60-talet och in på 70-talet hade sålt sitt nät, iofs i kombination med att Vattenfall redan hade byggt och ägde delar av det också, dvs en kombination av orsaker):
: Karta som visar nätbolagsgränser genom bebyggda områden nära Instön och Bockarna, Göteborg och Mölndal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag lägger inga värderingar i om det är politik, populism, osv, utan lite pragmatiskt försöker förstå vad som görs med effekttaxor och hur det påverkar våra fastigheter.
Tar till mig hur det kan komma att påverka oss, har bara Eon som nätägare, och svaret blir just nu "sitt lugnt i båten" så får vi se vad som händer och vad som införs tvingande, samt när.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom är de inte svåra att förstå. Den kunskap som krävs är rimlig att ha om man skall förbruka el...
Jag förundras ständigt av bristen på självinsikt härinne, det ropas på krav på allmänhetens kunskapsnivå inom elkraft, nu ska man inte få vara ansluten om man inte har tillräckligt kunskap. Kan man inte förstå att de som hänger här utgör en så liten del av elanvändarna att den ens syns i ett diagram, så är det i sig ett jätteproblem.

Jag kan verkligen ställa mig i kören som ropar efter högre bildning hos allmänheten men då hamnar tyvärr elkraftskunskap, ett område där vi verkligen inte har några som helst problem, förutom i-landsproblem, för mycket el, för billigt, för bra nät, osv, väldigt långt ner.

Ska vi då titta på vilken kunskap som akut skulle behöva höjas så syns det lika tydligt härinne, det är samhällskunskap, föräldraansvar, hälsokunskap, ekonomi, läsförståelse, allt detta hamnar extremt mycket högre och var och en av dessa hade haft en större positiv inverkan på vårt välstånd än om vi skulle kunna köpa en något mindre transformator i några enstaka fall.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Kan så vara, men trots allt något som det just nu finns funderingar runt och kan hända...
Ja, att införa effektavgifter i Sverige är själva definitionen av självskadebeteende, så om de stoppas är det en räddningsaktion, att det sker i sista minuten är såklart inte bra, de har förmodligen redan orsakat skador, men det är ju fånigt att skicka iväg ambulansen för att den tog några minuter längre än man hade hoppats på.

D djac skrev:
Jag förundras ständigt av bristen på självinsikt härinne, det ropas på krav på allmänhetens kunskapsnivå inom elkraft, nu ska man inte få vara ansluten om man inte har tillräckligt kunskap. Kan man inte förstå att de som hänger här utgör en så liten del av elanvändarna att den ens syns i ett diagram, så är det i sig ett jätteproblem.

Jag kan verkligen ställa mig i kören som ropar efter högre bildning hos allmänheten men då hamnar tyvärr elkraftskunskap, ett område där vi verkligen inte har några som helst problem, förutom i-landsproblem, för mycket el, för billigt, för bra nät, osv, väldigt långt ner.

Ska vi då titta på vilken kunskap som akut skulle behöva höjas så syns det lika tydligt härinne, det är samhällskunskap, föräldraansvar, hälsokunskap, ekonomi, läsförståelse, allt detta hamnar extremt mycket högre och var och en av dessa hade haft en större positiv inverkan på vårt välstånd än om vi skulle kunna köpa en något mindre transformator i några enstaka fall.
Nu pratar jag om att man bör ha koll på hur mycket energi rostning av två skivor bröd i en brödrost respektive en laddning av en elbil tar. Det är faktiskt något som är rimligt att ha koll på. Vill man inte ha koll på detta så kan man köpa sig ur kollen, men att kräva att alla andra skall betala mer för att man själv inte har koll, det är inte rimligt.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu pratar jag om att man bör ha koll på hur mycket energi rostning av två skivor bröd i en brödrost respektive en laddning av en elbil tar. Det är faktiskt något som är rimligt att ha koll på. Vill man inte ha koll på detta så kan man köpa sig ur kollen, men att kräva att alla andra skall betala mer för att man själv inte har koll, det är inte rimligt.
Nej, det är inte rimligt och som sagt så har vi mycket större problem som folk borde veta mer om, detta är i grund och botten bara ett populistiskt, och till viss del organisatoriskt, problem. Syftet med att blåsa upp det är att blåsa oss alla ännu lite mer. Att en del inte ser det är ett tydligt tecken på de underliggande problemen.

Och ytterligare funderingar om effekttariff men också om själva elpriset som kan påverka framtida elkostnader i totalen.
Artikel SVT idag

S
A AndersS skrev:
Och ytterligare funderingar om effekttariff men också om själva elpriset som kan påverka framtida elkostnader i totalen.
Artikel SVT idag
Haha jag gillar förslaget - @karlmb lär älska det!
Men det är som jag sa tidigare: valfläsk.
Gå inte på det!

Dom kommer dansa efter EU pipa, det gör dom alltid.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Artikel SVT idag
Märklig rubriksättning på den artikeln, "S vill stoppa effekttariffer för att sänka elkostnaden".
I artikeln står det "Partiet lägger även fram ett utskottsinitiativ om att stoppa effekttariffer, alltså den nätavgift som baseras på hur mycket el man använder samtidigt.", inte ett ord om att det är för att sänka elkostnaden.

Fairlane Fairlane skrev:
Märklig rubriksättning på den artikeln, "S vill stoppa effekttariffer för att sänka elkostnaden".
I artikeln står det "Partiet lägger även fram ett utskottsinitiativ om att stoppa effekttariffer, alltså den nätavgift som baseras på hur mycket el man använder samtidigt.", inte ett ord om att det är för att sänka elkostnaden.
Lägger inte så stor vikt i formulering av artikeln, kan vara källans ord eller journalisten tolkning.
Konstaterar bara att det finns åsikter och kan få påverkan.
Så vi får se vad det utmynnar i.😀

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det är inte rimligt och som sagt så har vi mycket större problem som folk borde veta mer om, detta är i grund och botten bara ett populistiskt, och till viss del organisatoriskt, problem. Syftet med att blåsa upp det är att blåsa oss alla ännu lite mer. Att en del inte ser det är ett tydligt tecken på de underliggande problemen.
Så folk behöver inte heller ha koll på hur snabbt en bil bromsar från olika hastigheter? Det är ungefär samma komplexitet att ha koll på.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Så folk behöver inte heller ha koll på hur snabbt en bil bromsar från olika hastigheter? Det är ungefär samma komplexitet att ha koll på.
Det tycker du men innan du fortsätter driva det så gå och fråga folk "på torget", be dem kvantifiera hur många kWh olika hushållsuppgifter kräver.

Min gissning är att du kommer befinna dig i Monty Pythons HiFi-affärsketch.

D djac skrev:
Det tycker du men innan du fortsätter driva det så gå och fråga folk "på torget", be dem kvantifiera hur många kWh olika hushållsuppgifter kräver.

Har man inte koll på detta så får man vara beredd att betala vad det kostar också är min fasta inställning. Jag skulle aldrig sätt mig i en bil och köra den genom Europa utan att ha en aning om vad bensinen kostar, vilka trafikregler som gäller i olika länder osv. Jag tror inte heller att polisen i Italien bryr sig om att jag inte förstod bättre när jag bryter mot miljötillstånden som krävs för att köra i deras stad...

Fairlane
D djac skrev:
Det tror jag inte många klarar, liksom jag inte tror att många kan svara rätt på hur många meter bromsträckan är på en bil från 100 km/h till 0 på torr asfalt i 20 plusgrader, med bra sommardäck, respektive med vinterdäck.

Däremot tror jag att folk (de flesta) klarar av att säga om det blir längre eller kortare bromssträcka med vinterdäcken jämfört med sommardäcken och förmodligen också om de tror att det drar mer att ladda bilen än att koka tevatten. Vet man inte, så finns det ju information på elnätetsbolagets hemsida redan nu, men man måste ju förstås orka läsa.
D djac skrev:

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.