380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Så har det alltid varit, det går tillbaks till det gamla mäklaruttrycket, -läge, läge, läge. I vissa områden sker förtätning, andra fly folk ifrån, BAU, inget att prata om.pacman42 skrev:
Nej, det inser man inte. Håll isär hur vissa elbolag mjölkar systemet från effekttarifferna. Det är två helt olika frågor.D djac skrev:
Även om jag är en vinnare med effekttarifferna så inser jag naturligtvis att systemet har sina brister. Men allmän höjning av elnäts priserna beror inte på detta. Min nät leverantör har höjt månadsavgiften (som lämnats orörd vid införande av effekttariff) med 5%. De hade gjort det med samma nivå oavsett om effekttariff funnits eller ej.
Det är inte riktigt så enkelt, det paradoxala är såklart att de samtidigt som de inför en åtgärd för att sänka sina kostnader, också höjer sina priser. Du känner inte någonstans att dessa två tillsammans skaver lite, dessutom i kontexten att de redan både är synade och erkänner att de överdebiterat länge, ingenting här som får dig att känna att kollektivet är lurat?pacman42 skrev:
Nej, det inser man inte. Håll isär hur vissa elbolag mjölkar systemet från effekttarifferna. Det är två helt olika frågor.
Även om jag är en vinnare med effekttarifferna så inser jag naturligtvis att systemet har sina brister. Men allmän höjning av elnäts priserna beror inte på detta. Min nät leverantör har höjt månadsavgiften (som lämnats orörd vid införande av effekttariff) med 5%. De hade gjort det med samma nivå oavsett om effekttariff funnits eller ej.
Jag tror inte att någon föds med en aversion mot elnätsbolag men en del har av av olika anledningar lättare för att se helheten och i detta fallet den pågående bluffen, parat med att man ogillar att bli blåst.
Jag skulle nog säga att av alla affärer jag gör och gjort, privat och professionellt, så har jag aldrig blivit mer lurad någonsin och trots att jag ser det, vet det, så måste jag fortsätta bli lurad varje dag, såklart man blir irriterad.
Nej, jag tycker inte att det skaver. Att vissa bolag höjer mer än rimligt skaver, men skyll inte det på, effekttarifferna.D djac skrev:Det är inte riktigt så enkelt, det paradoxala är såklart att de samtidigt som de inför en åtgärd för att sänka sina kostnader, också höjer sina priser. Du känner inte någonstans att dessa två tillsammans skaver lite, dessutom i kontexten att de redan både är synade och erkänner att de överdebiterat länge, ingenting här som får dig att känna att kollektivet är lurat?
Jag tror inte att någon föds med en aversion mot elnätsbolag men en del har av av olika anledningar lättare för att se helheten och i detta fallet den pågående bluffen, parat med att man ogillar att bli blåst.
Jag skulle nog säga att av alla affärer jag gör och gjort, privat och professionellt, så har jag aldrig blivit mer lurad någonsin och trots att jag ser det, vet det, så måste jag fortsätta bli lurad varje dag, såklart man blir irriterad.
Att det händer samtidigt i vissa bolag är väl inte effekttariffernas fel, eller? Det ser inte likadant ut i alla bolag.D djac skrev:
Jag tycker inte heller om effekttarifferna då det ställer till en del för mig, men jag har förståelse för dem. Men håll isär frågorna.
HejD djac skrev:Det är inte riktigt så enkelt, det paradoxala är såklart att de samtidigt som de inför en åtgärd för att sänka sina kostnader, också höjer sina priser. Du känner inte någonstans att dessa två tillsammans skaver lite, dessutom i kontexten att de redan både är synade och erkänner att de överdebiterat länge, ingenting här som får dig att känna att kollektivet är lurat?
Jag håller isär den del jag inte kan påverka (elnätsbolagets vinstuttag) från den andra delen där jag kan påverka att elnätesbolaget inte måste genomföra kostsamma ombyggnationer som vi elanvändare måste bekosta
Den senare delen, en genomförd ombyggnation innebär att vi elanvändare får betala den under många år framöver och den kostnaden kan inte förhandlas bort
Genom effektavgiften kan jag nu få en ekonomisk kompensation om jag kan hålla nere toppeffekten och undvika nätförstärkning
Jo jag tror det är så enkelt att får vi bara bort privat elbilsladdning under höglasttid så är det inte längre något större problem i lokalnäten och det går nog inte utan en effektavgift.D djac skrev:Det är inte riktigt så enkelt, det paradoxala är såklart att de samtidigt som de inför en åtgärd för att sänka sina kostnader, också höjer sina priser. Du känner inte någonstans att dessa två tillsammans skaver lite, dessutom i kontexten att de redan både är synade och erkänner att de överdebiterat länge, ingenting här som får dig att känna att kollektivet är lurat?
Sen om nu elnätsbolagen är "rövare" är en helt annan sak.
Såklart den kan, men det kräver att vi kollektivt vill, den kan enkelt försvinna och aldrig återkomma.M Martin Lundmark skrev:
Ja, för egen del delar jag inte på en affär, förutom moms och skatter då, resten är en transaktion för mig.
Jag har byggare just nu och jag frågar inte vad de ska ha för jobbet och hur mycket vinsten är, sen prutar jag på jobbet men låter de samtidigt höja vinsten.
Du ska alltså ta bort elbilarna för att slippa en obekväm diskussion med elnätsföretagen?P paralun skrev:
HejD djac skrev:Såklart den kan, men det kräver att vi kollektivt vill, den kan enkelt försvinna och aldrig återkomma.
Ja, för egen del delar jag inte på en affär, förutom moms och skatter då, resten är en transaktion för mig.
Jag har byggare just nu och jag frågar inte vad de ska ha för jobbet och hur mycket vinsten är, sen prutar jag på jobbet men låter de samtidigt höja vinsten.
Eftersom det är vi elanvändare som betalar elnäten och den (de) som orsakar kostnader skall betala för detta så kan vi inte förhandla bort kostnader som vi orsakat
Hitta inte på egna regler för elnätens finansiering
Den som är intresserad av trådens ämne är inte hjälpt av att du hittar på och påstår saker som inte gäller
Redigerat:
Ah, så är det inte riktigt, vi betalar till elnätsföretagen som sen tar lite av våra pengar och köper elnät för, det är du som har missförstått pengaflödet. Det vanliga rådet gäller, -follow the money.M Martin Lundmark skrev:
Jag hade gärna haft en annan modell, som mer liknar det du tror på.
Hade gärna sett att vi får en bättre och mer specificerad räkning, då hade varje kund kunnat se hur lite som går till det som kunden tror sig köpa och hur mycket som går till annat.