318 337 läst ·
4 183 svar
318k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej Mr StirlingM Mr Stirling skrev:Jag ger dig samma svar som jag gav till M Lundmark,, det är inte kunderna som ska betala notan för att ägarna till Ellevio betalade ett skyhögt överpris(60 miljarder) för Fortums försäljning av sitt elnät.
Om jag köper en mjölkko för 1 miljon, så kan jag likt förbannat inte begära 500kr för 1 liter mjölk, då blir det konkurs i en konkurrensutsatt verksamhet.
Jag håller med dig att det är ett stort bekymmer, att aktiebolag äger elnäten och behöver vinster till sina aktieägare och där, till exempel Ellevio har en hög skuldsättning.
Men tråden handlar INTE om aktiebolagens vinster utan om; ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”
Att till exempel Ellevio har en hög skuldsättning, det borde behandlas i en annan tråd, då det inte svarar på frågan ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”
Det finns ca 150 elnätsbolag i Sverige.
Många av de som är intresserade av frågan ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?” har rimligen andra elnätsägare än de som ägs av aktiebolag som behöver vinster till sina aktieägare.
Redigerat:
Inte riktigt i det här fallet, detta är ett monopol och de tar helt enkelt ut precis vad de vill, tanken var ju att EI skulle skydda oss från detta men de är konstaterat överspelade, så i praktiken är elnätsbolagen immuna mot allt, inklusive sina egna dåliga beslut. De leker företag och skickar räkningarna rakt ut i populationen.Hemingway skrev:
Delvis sant, men delvis inte. EI granskar ju hur de har använt pengarna också. De kommer inte undan om de har slösat med pengarna, slösade pengar innebär inte med en självklarhet att de kan höja avgifterna för att täcka för detta. Det är mer komplext än så.D djac skrev:Inte riktigt i det här fallet, detta är ett monopol och de tar helt enkelt ut precis vad de vill, tanken var ju att EI skulle skydda oss från detta men de är konstaterat överspelade, så i praktiken är elnätsbolagen immuna mot allt, inklusive sina egna dåliga beslut. De leker företag och skickar räkningarna rakt ut i populationen.
Nu är jag inte ute efter att skydda dessa företagen, jag vill bara påpeka att det inte är så att de bara kan höja avgifterna hur de vill utan vettiga argument.
pacman42 skrev:
2434 mkr bev borttrollade i finansiella poster, och det är väl just där ägarnas felinvestering ligger?Hemingway skrev:
Jo men så är det, varje gång EI opponerat sig så förlorar de, så i verkligheten är det fritt!pacman42 skrev:
Delvis sant, men delvis inte. EI granskar ju hur de har använt pengarna också. De kommer inte undan om de har slösat med pengarna, slösade pengar innebär inte med en självklarhet att de kan höja avgifterna för att täcka för detta. Det är mer komplext än så.
Nu är jag inte ute efter att skydda dessa företagen, jag vill bara påpeka att det inte är så att de bara kan höja avgifterna hur de vill utan vettiga argument.
Att låna mer till högre kostnad än man kan betala tillbaka är precis det som vi talar om.pacman42 skrev:
Specifikt Ellevio har tagit lån från sina ägare (aktieägarlån) till 6% ränta i ställert för att dela ut vinst.
AI:
Ellevio har historiskt sett inte betalat ut utdelning till sina ägare (däribland svenska pensionsfonder som Tredje AP-fonden, Folksam, AMF och OMERS Infrastructure). Istället har all avkastning tagits ut genom ränta på aktieägarlån.
Denna finansieringsmetod har kritiserats i media, bland annat av Affärsvärlden, som ifrågasatt huruvida det varit en usel investering och hur bolagets siffror påverkats av denna struktur.
Från årsredovisningen 2024:
Paid interest expenses amounted to SEK –3,043 million(–2,182) of which SEK –1,444 million (–1,000) were related to intra-Group interest on subordinated shareholder loans.
Financing via shareholder loans
Ellevios shareholders have granted long term financing to Ellevio via shareholder loans. The loans are unsecured and structurally subordinated to all external financing in Ellevio AB. The shareholder loans originally amounted to SEK 17,115million, carries a fixed coupon of 6 per cent and matures in June 2040.
The shareholder loans include a deferral mechanism to allow for flexible payment of interest under the loans,whereby any unpaid interest is capitalised and added to the loan amount at the end of each year
As per the start of 2024 the shareholder loans amounted to SEK 25,078 million including capitalized unpaid interest. In 2024, SEK 556 million capitalized interest from previous years was paid and amortised on the debt amount, which thus amounted to SEK 24,522 million by the end of the year
Så ägarna får betalt med fast ränta på 6% på utlånat kapital (25 miljarder) fram till 2040, vilket väl får anses vara mycket hög ränta och god avkastning på kapital i en rörelse man dessutom helt styr över.
Därför blir det låga vinster på pappret, medans ägarna berikar sig rikligt.
Redigerat:
Jo, absolut balansräkningen och kassaflödet är centrala i ett anläggningstungt bolag, där är vi helt överens.Hemingway skrev:
Det här är ett vanligt missförstånd i anläggningstunga verksamheter, att endast titta på resultaträkningen och inte balansräkningen. Samt att komma ihåg investeringarna kommer efter resultatet. Det är mer det fria kassaflödet eller balansräkningen som du behöver ta in för att få en rimlig uppfattning om hur verksamheten går och dessa lönsamhet.
Se sida 15 i Ellevios årsredovisning och studera 2024
Resultatet
Nettoomsättning 8 331 mkr
Rörelseresultat 2 509 mkr
Resultat efter finansiella poster 75 mkr
Mycket av detta ovan säger inte så mycket som man tror, annat än att de på sista raden gjorde en resultat om 75 mkr. En marginal på under en 1%.
Kassaflödet
Kassaflöde från löpande verksamhet 5 268 mkr
Investeringar 4 238 mkr
Fritt kassaflöde 1 057 mkr
Det fria kassaflödet är pengar kvar från verksamheten efter årets slut, dvs efter investeringar.
Balansräkningen
Tillgångar 101 711 mkr
Eget kapital 9 512 mkr
Så om tillgångarna är 102 miljarder och tillgångarna är ca 10 miljarder så har de skulder på 92 miljarder. På samma sida står det att deras genomsnittliga ränta är 3,7%, vilket ger en räntekostnad om 3 404 mkr. Så resultatet från löpande verksamheten täcker inte att betala räntan på lånet. Är det då lika lönsamt? Det fria kassaflödet täcker inte heller räntan på lånet. Så de får låna mer pengar och därför har deras soliditet gått ned från 2023, för pga av deras tunga investeringsfas så blir det inga pengar över när räntan på lån och investeringar i nätet gjorts, så de får låna och hoppas tjäna pengar i framtiden.
Att bara se på resultaträkningen på en anläggningstung verksamhet är som att hyra ut en BRF och ta en hyra av andrahandspersonen på 7 000 kr och ha en avgift och andra löpande kostnader (försäkring m.m.) om 3500 kr. Ja, röreselmarginalen blir då 50%, men du har kvar att betala ränta för lånet du har på din BRF om 2 mkr och med 3% ränta är det 5' i månaden. Då går du plötsligt back 1 500 kr men det syns inte i rörelseresultatet.
Alla bolag du jämförde med är ju produktion och försäljningsbolag, där fungerar det mycket bättre att titta på rörelseresultatet och ignorera balansräkningen. Men jämför istället med andra anläggningstunga bolag så ser det annorlunda ut. Fastighetsbolag har samma dilemma, men för deras del så påverkas ekonomin så mycket om fastigheterna går upp eller ned i pris så det kan bli en dimma över siffrorna.
Men poängen var inte att Ellevio “går bra” i meningen att de visar hög nettovinst, utan att själva driften är mycket lönsam det är ägarnas finansieringsstruktur (LBO) som äter upp vinsten.
De 92 miljarderna du nämner är inte bara externa skulder, utan även interna lån från deras egna holdingbolag.
Räntorna på dessa lån är i praktiken ägarnas avkastning.
Ellevios ränteavkastning till ägarna ligger på cirka 1,2–1,3 miljarder kronor per år, vilket motsvarar 25–30 % av bolagets hela kassaflöde från verksamheten.
Då räknar jag med en typisk LBO ränta på 4%.
Pensionsfonderna och OMERS får alltså över en miljard kronor om året i ränteintäkter högre upp i koncernen.
Tror du verkligen att de är konkursfärdiga? Ska jag tycka att deras prishöjningar är riktiga?
😳D Dilato skrev:
Spännande att se hur det fungerar över tid.
Men skönt att de inte går i konkurs om de inte kan betala räntorna.
Ändå slåss en del här med näbbar och klor för branschen och dess rätt att överdebitera och underleverera. Kollektivet ska böja sig och anpassa sina liv så att status inte ändras.pacman42 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Jag tycker ändå det är skillnad i denna tråd mot andra trådar där vissa skribenter tycker att överdebiterande hantverkare som gjort ett dåligt jobb ända ska få lite extra betalt för att de jobbade långsamt. (Ironi)D djac skrev:
Ingen försvarar väl höga elnätsavgifter utan försvarar modellen med effekttaxa för att hålla nere nätkostnaderna.
Att förstå modellen är väl inte samma sak som att försvara den?
Sen ”intäktsramarna”. De är för trubbiga.
Förbjud ”ränesnurror” och sätt ett vinsttak.
Vill ägarna sälja så låt oss skapa ett folkligt bolag SvL, Svenska Lokalnät AB.
Låt det bli en folkaktie eller varför inte en Ekonomisk Förening?
Nätbolaget klagar över investeringar men de siffror vi ser visar snarare att resultaten ökar.
Kanske något system med återbetalning till kunderna om vinsten blir större än väntat eller över en viss nivå likt ömsesidiga försäkringsbolag som kan skicka en check till kunden med pengarna som blev över?
Du brukar ju klaga över att nätbolaget nu vill ha extra betalt för de tex 3x16A som du redan har.
Har du tänkt på att du faktiskt under ganska långa perioder kan ta ut 3x20A utan att varesig betala extra eller ens byta trasiga huvudsäkringar?
Solceller har väl lång livslängd jämfört med bilar om man räknar in ett inverterbyte?Magnus E K skrev:
Oj oj oj... Har du någon aning om hur dyr elen skulle bli i genomsnitt om alla skaffade solceller och batterier? För att inte tala om all miljöförstöring för att tillverka (och sen skrota) alla dessa solpaneler och batterier? (Elbil kan beroende på hur och hur mycket man kör vara det bästa alternativet, men måste avgöras från fall till fall.)
Jag undrar om vår bil på 2,2 ton plåt, gjutgods, koppar, plast och litium går att hålla igång i 10-20 år?
PEHV med dåligt batteri kanske inte ens går igenom besiktningen i framtiden.
Man börjar ju med retroaktiva emissionskravkrav på miljöförhatliga dieselbilarna.
…D djac skrev:
👍Magnus E K skrev:
Fast elnätskostnaden passar väl tråden bättre, men inte heller den sjunker speciellt mycket.
Visserligen får man lägre överflringsavgifter (förlusterna i nätet) på sommaren.
Även om batterier hos de som har solceller ökar nätkapaciteten för de som inte har batterier så att fler kan ladda bilen när de vill på sommaren, så måste ju nätet vara nästan lika kraftigt ändå eftersom vintern, när inte solcellerna kan ladda batterierna, kräver sin effekt.
Summa Sumatra borde det leda till högre effekttariff?
Samma nätkostnad (- överföringskostnad förstås) ska betalas under kortare tid för samma effektkapacitet.
Min oförståelse för de som säger sig förstå modellen kommer noog ur det du skriver.blackarrow skrev:
Jag tycker ändå det är skillnad i denna tråd mot andra trådar där vissa skribenter tycker att överdebiterande hantverkare som gjort ett dåligt jobb ända ska få lite extra betalt för att de jobbade långsamt. (Ironi)
Ingen försvarar väl höga elnätsavgifter utan försvarar modellen med effekttaxa för att hålla nere nätkostnaderna.
Att förstå modellen är väl inte samma sak som att försvara den?
Sen ”intäktsramarna”. De är för trubbiga.
Förbjud ”ränesnurror” och sätt ett vinsttak.
Vill ägarna sälja så låt oss skapa ett folkligt bolag SvL, Svenska Lokalnät AB.
Låt det bli en folkaktie eller varför inte en Ekonomisk Förening?
Nätbolaget klagar över investeringar men de siffror vi ser visar snarare att resultaten ökar.
Kanske något system med återbetalning till kunderna om vinsten blir större än väntat eller över en viss nivå likt ömsesidiga försäkringsbolag som kan skicka en check till kunden med pengarna som blev över?
Du brukar ju klaga över att nätbolaget nu vill ha extra betalt för de tex 3x16A som du redan har.
Har du tänkt på att du faktiskt under ganska långa perioder kan ta ut 3x20A utan att varesig betala extra eller ens byta trasiga huvudsäkringar?
Om man kan acceptera att det är bevisat att kopplingen kostnader-priser inte finns så blir det ju ointressant för kunden och samhället att hålla tillbaks större värden för att kostnaderna ska hållas nere, priserna som vi drabbas av saknar koppling?
Att sedan argumentationen för en sådan avgift här oftast är osann, en del bolag är öppna med detta medan andra kortsiktigt ser större marginaler hägra och tar möjligheten, gör ju inte min acceptans större direkt.
Jag håller med om att en större översyn bör göras och ser inte att mycket av nuvarande regelverk och arrangemang kan behållas men lobbyn är stark och chansen liten att detta kommer uppifrån. Då är det nog mer sannolikt att dessa effektavgifter sätter tillräckligt många i trångmål och det väcker en reaktion, kanske blir det så, eller inte, vi får se.
(För mig är större säkring billigt så jag har haft "för stor" ett bra tag)