D
M Mr Stirling skrev:
Så det är kunderna som ska betala för att ägarna till Ellevio blev lurade av Fortum, och betalade ett överpris för elnätsverksamheten? Nu får du ge dig! Och EON med en vinstmarginal på 41,5% är det ok?
Ja, det ska vara helt omöjligt att gå förlust, kunderna ska täcka hur dåliga affärer som helst. Det skrämmande är att de får hållas och förmodligen kommer få höja ännu mer, hänvisande till att minst 40% ska marginalen vara.

Detta samtidigt som man ber kunderna hjälpa till att hålla nere bolagets utgifter, det är mer än magstrakt.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 3 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Mr Stirling

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:

Jag ogillar starkt att en del elnät ägs av aktiebolag, som skall skapa vinster till sina ägare.
Det är bättre att elnäten ägs av de som beskattar oss då hamnar eventuella vinster i samma kassa som skatten.

Det jag redovisar här är att elnätsbolaget Ellevio (som är det största elnätsbolaget) rimligen inte har en mängd pengar som de samlat de senaste åren och som kan användas till att investera i elnäten.
Min åsikt är att de ska sänka sina priser till rimliga nivåer och göra aktieägartillskott för att klara investeringarna, kan de inte få fram de pengarna så får de göra som alla andra bolag i den situationen, gå i konkurs.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 4 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mr Stirling

Men ger du nu verkligen en korrekt bild av Ellevio:s ekonomi ser ut om du bortser från låneskulden och räntekostnaden för köpet av Ellevio

I citatet i ditt inlägg #3 724 så kan vi läsa ”Hur verksamheten i ett företag finansieras beaktas inte i nettomarginalen, vilket gör att nyckeltalet kanske inte helt anger hur bra företaget har lyckats.”

Ellevio köpte, dyrt, elnäten av Fortum

Man betalade 60,6 miljarder kronor för det svenska elnätet för
[länk]

Elevio ägs idag till 50 % av kanadensiska pensionsfonder och till 50 % av tre svenska pensionsfonder
Om du på, sid 15, i Ellevio AB Årsredovisning 2024, tittar på resultat för de senaste åren så innehåller det minustecken

2024 var årets resultat – 293 Mkr
2023 var årets resultat + 225 Mkr
2022 var årets resultat – 363 Mkr
2021 var årets resultat – 297 Mkr
2020 var årets resultat – 776 Mkr
[länk]

Du kan även titta här på "Bokslut och nyckeltal för Ellevio AB"
[länk]

Om ägarna till Ellevio som är pensionsfonder har ett negativt resultat sedan t.ex. räntorna är betalade då är väl din redovisning av ” Ellevio elnät AB vinstmarginal =37,4% (mycket bra)” knappast en bra redovisning om hur lönsamheten är för Ellevio.

Det upprepas om och om igen här på byggahus hur mycket till exempel elnätsbolaget Ellevio tjänar till sina ägare (pensionsfonder).

Men har Ellevio har haft ett negativt resultat på 1 504 Mkr för de 6 åren 2020–2025

Största elnätsbolagen:
  • Ellevio: Cirka 1 miljon kunder.
  • Fortum: Cirka 1 miljon kunder (har kvar sin elhandelsrörelse).
  • Vattenfall: 866 000 kunder.
  • E.ON: 795 000 kunder.
  • Göteborg Energi: 247 000 kunder.
Om vi ska titta på siffror så hade Ellevio en EBITA 2024 på 4,5 miljarder kronor och en marginal på 55%.

Den stora delen av skulderna är självgenererade, LBO.

Nja tycker nog inte Ellevio behöver gråta direkt när ägarna tittar på sina bankkonton. .

• Gilla
  • Laddar…
D djac skrev:
Min åsikt är att de ska sänka sina priser till rimliga nivåer och göra aktieägartillskott för att klara investeringarna, kan de inte få fram de pengarna så får de göra som alla andra bolag i den situationen, gå i konkurs.
Hej djac

Jag ogillar starkt det som har skett.

Just nu är jag tveksam hur Ellevio:s ägare (50 % av kanadensiska pensionsfonder och till 50 % av tre svenska pensionsfonder) kommer att göra framöver.

Många här på byggahus har rimligen delar av sin pension i dessa svenska pensionsfonder.

D Danne824 skrev:
Om vi ska titta på siffror så hade Ellevio en EBITA 2024 på 4,5 miljarder kronor och en marginal på 55%.

Den stora delen av skulderna är självgenererade, LBO.

Nja tycker nog inte Ellevio behöver gråta direkt när ägarna tittar på sina bankkonton. .
Hej Danne824

Vad menar du?

Går egentligen Ellevio bra och genererar inkomster till de svenska pensionsfonderna?

Men visar inte EBITA, vinsten före finansiella kostnader och avskrivningar på goodwill?
Hur kan då de svenska pensionsfonderna glädja sig, då räntekostnader kommer att finnas i flera år framöver.

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag ogillar starkt det som har skett.

Just nu är jag tveksam hur Ellevio:s ägare (50 % av kanadensiska pensionsfonder och till 50 % av tre svenska pensionsfonder) kommer att göra framöver.

Många här på byggahus har rimligen delar av sin pension i dessa svenska pensionsfonder.
De har många innehav, de kan sätta detta utan problem

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
De har många innehav, de kan sätta detta utan problem
Hej djac

Du menar att det räcker att kontakta dem och berätta detta för dem så löser det sig, eller hur skall jag tolka dig?

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Danne824

Vad menar du?

Går egentligen Ellevio bra och genererar inkomster till de svenska pensionsfonderna?

Men visar inte EBITA, vinsten före finansiella kostnader och avskrivningar på goodwill?
Hur kan då de svenska pensionsfonderna glädja sig, då räntekostnader kommer att finnas i flera år framöver.
Ägarna köpte bolaget via en LBO-struktur, belånat förvärv.
Skulderna är alltså inte resultatet av investeringar i nätet utan av ägarnas finansiering av sitt eget köp.

EBITA/EBITDA på drygt 4,5 miljarder och en marginal runt 55 % visar att själva elnätsdriften är mycket lönsam och stabil.

De svenska pensionsfonderna behöver nog inte gråta, de får sin avkastning via ränteflödena snarare än via bokförd vinst i Ellevio AB.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 2 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Ellevio elnät AB vinstmarginal =37,4% (mycket bra)
EON energidistribution AB vinstmarginal = 41,5% (mycket bra)
Vattenfall eldistribution AB vinstmarginal = 17,6% (mycket bra)

Och så några konkurrensutsatta företag:
Volvo cars AB vinstmarginal = 7,4% (tillfredsställande)
Scania Sverige AB vinstmarginal = 10,1% (bra)
Axfood snabbgross AB vinstmarginal = 4,2% (svag)
H&M Sverige AB vinstmarginal = 2,5% (svag)

Vinstmarginalen anger hur stor del av omsättningen i ett bolag som utgörs av vinst. Nyckeltalet anger hur stor del av bolagets omsättning som finns kvar när man dragit av alla kostnader. En högre vinstmarginal innebär därmed en högre vinst för bolaget. Hur verksamheten i ett företag finansieras beaktas inte i nettomarginalen, vilket gör att nyckeltalet kanske inte helt anger hur bra företaget har lyckats. Nyckeltalet kan anses vara till mest nytta när man vill titta hur lönsam marknaden är eller vid jämförelse mellan olika konkurrenter. Det kan vara bra att känna till att när man beräknar vinstmarginalen så bortser man ofta från räntekostnaderna.​

Det här är ett vanligt missförstånd i anläggningstunga verksamheter, att endast titta på resultaträkningen och inte balansräkningen. Samt att komma ihåg investeringarna kommer efter resultatet. Det är mer det fria kassaflödet eller balansräkningen som du behöver ta in för att få en rimlig uppfattning om hur verksamheten går och dessa lönsamhet.

Se sida 15 i Ellevios årsredovisning och studera 2024

Resultatet
Nettoomsättning 8 331 mkr
Rörelseresultat 2 509 mkr
Resultat efter finansiella poster 75 mkr
Mycket av detta ovan säger inte så mycket som man tror, annat än att de på sista raden gjorde en resultat om 75 mkr. En marginal på under en 1%.

Kassaflödet
Kassaflöde från löpande verksamhet 5 268 mkr
Investeringar 4 238 mkr
Fritt kassaflöde 1 057 mkr

Det fria kassaflödet är pengar kvar från verksamheten efter årets slut, dvs efter investeringar.

Balansräkningen
Tillgångar 101 711 mkr
Eget kapital 9 512 mkr

Så om tillgångarna är 102 miljarder och tillgångarna är ca 10 miljarder så har de skulder på 92 miljarder. På samma sida står det att deras genomsnittliga ränta är 3,7%, vilket ger en räntekostnad om 3 404 mkr. Så resultatet från löpande verksamheten täcker inte att betala räntan på lånet. Är det då lika lönsamt? Det fria kassaflödet täcker inte heller räntan på lånet. Så de får låna mer pengar och därför har deras soliditet gått ned från 2023, för pga av deras tunga investeringsfas så blir det inga pengar över när räntan på lån och investeringar i nätet gjorts, så de får låna och hoppas tjäna pengar i framtiden.

Att bara se på resultaträkningen på en anläggningstung verksamhet är som att hyra ut en BRF och ta en hyra av andrahandspersonen på 7 000 kr och ha en avgift och andra löpande kostnader (försäkring m.m.) om 3500 kr. Ja, röreselmarginalen blir då 50%, men du har kvar att betala ränta för lånet du har på din BRF om 2 mkr och med 3% ränta är det 5' i månaden. Då går du plötsligt back 1 500 kr men det syns inte i rörelseresultatet.

Alla bolag du jämförde med är ju produktion och försäljningsbolag, där fungerar det mycket bättre att titta på rörelseresultatet och ignorera balansräkningen. Men jämför istället med andra anläggningstunga bolag så ser det annorlunda ut. Fastighetsbolag har samma dilemma, men för deras del så påverkas ekonomin så mycket om fastigheterna går upp eller ned i pris så det kan bli en dimma över siffrorna.

• Gilla
  • Älska
Karin Svensson5 och 3 till
  • Laddar…
D
Hemingway Hemingway skrev:
Det här är ett vanligt missförstånd i anläggningstunga verksamheter, att endast titta på resultaträkningen och inte balansräkningen. Samt att komma ihåg investeringarna kommer efter resultatet. Det är mer det fria kassaflödet eller balansräkningen som du behöver ta in för att få en rimlig uppfattning om hur verksamheten går och dessa lönsamhet.

Resultatet
Mycket av detta ovan säger inte så mycket som man tror, annat än att de på sista raden gjorde en resultat om 75 mkr. En marginal på under en 1%.

Kassaflödet
Investeringar 4 238 mkr

Det fria kassaflödet är pengar kvar från verksamheten efter årets slut, dvs efter investeringar.

Balansräkningen
Tillgångar 101 711 mkr
Eget kapital 9 512 mkr

Så om tillgångarna är 102 miljarder och tillgångarna är ca 10 miljarder så har de skulder på 92 miljarder. På samma sida står det att deras genomsnittliga ränta är 3,7%, vilket ger en räntekostnad om 3 404 mkr. Så resultatet från löpande verksamheten täcker inte att betala räntan på lånet. Är det då lika lönsamt? Det fria kassaflödet täcker inte heller räntan på lånet. Så de får låna mer pengar och därför har deras soliditet gått ned från 2023, för pga av deras tunga investeringsfas så blir det inga pengar över när räntan på lån och investeringar i nätet gjorts, så de får låna och hoppas tjäna pengar i framtiden.

Att bara se på resultaträkningen på en anläggningstung verksamhet är som att hyra ut en BRF och ta en hyra av andrahandspersonen på 7 000 kr och ha en avgift och andra löpande kostnader (försäkring m.m.) om 3500 kr. Ja, röreselmarginalen blir då 50%, men du har kvar att betala ränta för lånet du har på din BRF om 2 mkr och med 3% ränta är det 5' i månaden. Då går du plötsligt back 1 500 kr men det syns inte i rörelseresultatet.

Alla bolag du jämförde med är ju produktion och försäljningsbolag, där fungerar det mycket bättre att titta på rörelseresultatet och ignorera balansräkningen. Men jämför istället med andra anläggningstunga bolag så ser det annorlunda ut. Fastighetsbolag har samma dilemma, men för deras del så påverkas ekonomin så mycket om fastigheterna går upp eller ned i pris så det kan bli en dimma över siffrorna.
Detsamma som tidigare gäller ju, det finns inte, och ska inte finnas, inget skydd mot dåliga affärer, med elnät så är detta också den enda möjliga risk som finns, egna fel alltså, det är viktigt att den isf får falla ut. Att ge bolaget utrymme för att kompensera detta med högre avgifter är helt tokigt.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Mr Stirling

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:

Jag ogillar starkt att en del elnät ägs av aktiebolag, som skall skapa vinster till sina ägare.
Det är bättre att elnäten ägs av de som beskattar oss då hamnar eventuella vinster i samma kassa som skatten.

Det jag redovisar här är att elnätsbolaget Ellevio (som är det största elnätsbolaget) rimligen inte har en mängd pengar som de samlat de senaste åren och som kan användas till att investera i elnäten.
Hemingway Hemingway skrev:

Resultatet

Kassaflödet
Investeringar 4 238 mkr

Balansräkningen
Tillgångar 101 711 mkr
Eget kapital 9 512 mkr

Jag ger dig samma svar som jag gav till M Lundmark,, det är inte kunderna som ska betala notan för att ägarna till Ellevio betalade ett skyhögt överpris(60 miljarder) för Fortums försäljning av sitt elnät.
Om jag köper en mjölkko för 1 miljon, så kan jag likt förbannat inte begära 500kr för 1 liter mjölk, då blir det konkurs i en konkurrensutsatt verksamhet.

• Gilla
  • Laddar…
De är dessutom långtifrån det enda nätbolaget i Sverige. Så jag förstår egentligen inte varför vi måste harva med bara dem. Slå upp lite siffror på de övriga istället så att vi får en överblick över branschen.

Det är inte bara Ellevio som inför effektavgifter.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Jag ger dig samma svar som jag gav till M Lundmark,, det är inte kunderna som ska betala notan för att ägarna till Ellevio betalade ett skyhögt överpris(60 miljarder) för Fortums försäljning av sitt elnät.
Om jag köper en mjölkko för 1 miljon, så kan jag likt förbannat inte begära 500kr för 1 liter mjölk, då blir det konkurs i en konkurrensutsatt verksamhet.
Men det @Hemingway skriver är att om man tittar på de underliggande siffrorna så går det inte bra för många utav bolagen. Detta har inte med ägarnas belåning av företaget att göra, det handlar om att siffrorna i bolaget, oavsett hur köpet finansierats.

M Mr Stirling skrev:
Oavsett om du köpt kon för 1 miljon eller 1000kr spelar ingen roll så länge du säljer mjölken för 15kr/litern som är det priset som staten valt som reglerat maxtak för 1 liter mjölk. Ellevio följer statens reglerade pris, det beror inte på vad ägarna köpt det bolaget för.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.