F Fixarjon skrev:
Nu är jag ganska insatt och kunnig inom detta område, men det är fan inte lätt att förstå allt detta. Lider med dem som inte kan och sitter på äldre hus med dålig isolering och omodern uppvärmning
Hej Fixarjon

Jag tycker det ör beklagligt att vi inte startade processen med förberedelser för effektavgiften för flera år sedan. Då hade många kunnat agera annorlunda vid val av uppvärmning etc.

Effektavgifter på elnätet är ingen ny företeelse; ”I BÖRJAN AV 2000-TALET är Sollentuna Energi också först i landet med att införa effektavgift på elnätet, vilket innebär att det är mer prisvärt att använda mycket el de timmar på dygnet då nätet inte är så hårt belastat.”
https://www.seom.se/globalassets/om-oss/dokument/om-2019-3.pdf

Hej,

Jag skrev här i tråden i inlägg #2 093 om att ” Det är ett stort dilemma att det tar lång tid att planera och genomföra stora elkraftprojekt. Ett speciellt bekymmer har varit att det dessutom uppstår förseningar genom ständiga överklaganden.”

I second opinion finns idag (25-02-21) ett exempel på den allvarliga problematik och kostnader som kan uppstå uppstår vid förseningar; ”De baltiska länderna kopplade nyligen bort sig helt från det ryska elsystemet. Elkabeln Nordbalt mellan Sverige och Litauen är i sammanhanget avgörande för det baltiska systemets driftsäkerhet. Problemet är att Nordbalt just nu driftas med hjälp av en nödlösning som automatiskt kopplar bort Nordbalt vid en störning. ”Läget är fortfarande detsamma. Vi kan inte avveckla systemvärnet”, uppger Svenska kraftnät.
https://second-opinion.se/nodlosning-for-kabel-kan-sanka-baltikums-elsystem/

Fortsättningsvis kan vi i artikeln läsa; ”Man får inte glömma att NordBalt var den ursprungliga anledningen till att vi bygger de här ledningarna (Ekhyddan-Nybro), sa Anders Danell till Second Opinion. Så hur försenat är ledningen mellan Ekhyddan-Nybro? Projektet påbörjades 2012 och enligt den första planen skulle de här viktiga ledningarna ha driftsatts 2021, men återkommande överklaganden av framför allt olika markägare har försenat byggstarten.”

Nu när de baltiska länderna har kopplat bort sig helt från det ryska elsystemet, en åtgärd som planerats länge, så finns en problematik gällande planerad driftsäkerhet för elkraftsystemet, i de förseningar som uppstått genom ” återkommande överklaganden av framför allt olika markägare” som ” har försenat byggstarten.”

Vår elkraftförsörjning är ett komplicerat system vars driftsäkerhet vårt samhälle är helt beroende av. Ombyggnationer och åtgärder kan vara kostsamma och ta lång tid, och det gäller då att vi kan undvika förseningar.

31 januari 2025 kunde vi läsa rubriken; ”Regeringen pekar ut luftledning som huvudalternativ för utbyggnad av elnät på högre spänningsnivåer” https://www.regeringen.se/pressmedd...-utbyggnad-av-elnat-pa-hogre-spanningsnivaer/

Vidare så kan vi läsa; ”Regeringen har beslutat om ändringar i förordningen om nätkoncession. Elledningar för 130 kV eller högre spänning och som byggs med stöd av nätkoncession för linje ska som huvudregel byggas som luftledning. Att peka ut luftledning som huvudalternativ görs i huvudsak av effektiviseringsskäl eftersom elnätet på de aktuella spänningsnivåerna redan i dag nästan uteslutande byggs som luftledning. Beslutet förväntas inte leda till fler luftledningar än idag, men det har potential att snabba upp tillståndsprocesserna och därigenom bespara tid och kostnader för den övervägande majoritet av projekt där en markdragen kabel i praktiken inte är aktuell. I särskilda fall finns det fortfarande möjlighet att besluta om kabelförläggning.”

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Hej!

Med Ellevios nya effektavgift fick vi i vårt eldrivna hushåll några effekttoppar på 5 kW i början av januari under några kalla dagar. I slutet av januari var det dags för bastubad en eftermiddag. Jag såg det som en spännande utmaning att klara det utan att överskrida månades effekttopp.

Till att börja med stängde jag av varmvattensberedaren. Sen såg jag till att sprida ut själva uppvärmning, som drar mest effekt, över två timmar. Att använda bastun, när den väl blivit varm, under någon timme drar inte så mycket medeleffekt. Slutligen, när bastun var avstängd, slog jag på varmvattensaggregatet igen.

Det lyckades bra och effekttoppen på 5 kW överskreds inte. Krävdes ingen avancerad teknik utan bara lite eftertanke före. Kostanden för just detta bastubad blev lägre än den hade varit utan effektavgift.

Min bedömning är att bastubadet totalt, inklusive varmvatten, drog ca 10 kWh. Utspritt över 4 timmar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Man skulle kunna förvärma bastun med en cupevärmare också

• Haha
  • Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
matsia matsia skrev:
Hej!

Med Ellevios nya effektavgift fick vi i vårt eldrivna hushåll några effekttoppar på 5 kW i början av januari under några kalla dagar. I slutet av januari var det dags för bastubad en eftermiddag. Jag såg det som en spännande utmaning att klara det utan att överskrida månades effekttopp.

Till att börja med stängde jag av varmvattensberedaren. Sen såg jag till att sprida ut själva uppvärmning, som drar mest effekt, över två timmar. Att använda bastun, när den väl blivit varm, under någon timme drar inte så mycket medeleffekt. Slutligen, när bastun var avstängd, slog jag på varmvattensaggregatet igen.

Det lyckades bra och effekttoppen på 5 kW överskreds inte. Krävdes ingen avancerad teknik utan bara lite eftertanke före. Kostanden för just detta bastubad blev lägre än den hade varit utan effektavgift.

Min bedömning är att bastubadet totalt, inklusive varmvatten, drog ca 10 kWh. Utspritt över 4 timmar.
Vad blev den högsta effekttoppen under dessa 4 timmar?

B Boende45 skrev:
Vad blev den högsta effekttoppen under dessa 4 timmar?
4,8 och 4,9 kW under uppvärmningens första och andra timme. Sen blev det lägre.

A Alexn72 skrev:
4kw pumpar .... jävlar vilket tryck.

Eller för att översätta. Det är mycket i en liten spaanläggning.
Nu har jag mätt och värmaren är på ca 3kW, de 2 tryckpumparna drygt 2kW styck + cirkulationspump. Allt som allt tar badet 7,7-7,8kW vid drift. Se nedan. Hus utan bad 3,7kW. Ökade till 11,4 när badet slogs på. Mätning 2: hus utan bad 1,8kW slog på bad ökade till 9,6kW. Var uppe o vände på 13,5Kw när varmvattenberedaren kickade in (luft -vattenvarmvattenberedare) Grafiska mätningar av elförbrukning i hemmet och vid användning av bad, med olika effektvärden i kW för olika enheter och scenarier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upplyst bubbelpool i mörker bredvid staket och stol.
Skapa konto

13,5kW. 3 grader ute så huset tog inte mycket ström

• Energianvändning vid 3 grader: hus inkopplat med 13,5 kW, inget från Zappi eller solpaneler. Myenergi-visualisering av elförbrukning.
    Skapa konto
M Mickebus skrev:
13,5kW. 3 grader ute så huset tog inte mycket ström
Blir lite missvisande att visa toppvärde.
Det förutsätter att du badar 1h i sträck och har allt igång.
3kw borde resultera I temperaturhöjning dessutom...

A Alexn72 skrev:
Blir lite missvisande att visa toppvärde.
Det förutsätter att du badar 1h i sträck och har allt igång.
3kw borde resultera I temperaturhöjning dessutom...
Några minusgrader så sjunker temperaturen trots att värmen är på. Badade 2 timmar ikväll. 2/3 av tiden gick pumparna för fullt så inget ovanligt. Har man dessutom lite folk hemma en kväll så går det fler timmar. Då går även spis o ugn så huvudsäkringarna går varma

G Ganescha skrev:
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
Ellevio sänkte samtidigt den rörliga överföringsavgiften så håller man ner topparna rimligt så blir det +/- 0. Vi har Ellevio och med toppar på ca 5-6kW känns det spontant ungefär som tidigare. Vi har elbilar, spabad, pool, bergvärme, gör storkok osv så vi förbrukar ca 19000kWh/år.

F fsn skrev:
Det går inte att ladda en elbil med 1kW
Kör du 1-fas laddning så går det i alla fall att ladda med 1,4kW. T ex om du använder 1-fas kabel mellan bil och laddbox även fast både bil och laddbox ofta är 3-fas idag.

Många elbilar går också styra i menyer att utnyttja ”nattladdning”.

F
S skogstomten skrev:
Kör du 1-fas laddning så går det i alla fall att ladda med 1,4kW. T ex om du använder 1-fas kabel mellan bil och laddbox även fast både bil och laddbox ofta är 3-fas idag.

Många elbilar går också styra i menyer att utnyttja ”nattladdning”.
Så det går alltså inte att ladda med 1kW då, eller hur?

F
GöteborgEnergi har presenterat en alternativ effektavgiftsmodell. Dom har sen nästan 4 år en modell med effektavgift dygnet runt på 45kr/kW och en överföringsavgift på 25 öre samt en fast avgift på 185kr/månad

Nu erbjuder dom en modell med effektavgift på 132kr/kW vardagar mellan 07-20 med en överföringsavgift på 7,5öre. Detta gäller 1Nov-31Mars.

Effektavgiften 1April-31Okt är noll kr/kW

Upp till detta så har man en fast avgift och storleken på den får man välja själv, det är bara att bestämma sig för om man vill begränsa sig på 6kW, 14kW eller 43kW i medeleffekt över en timma och detta gäller dygnet runt, året runt. Går man över timmedeleffekten 3ggr (oklart om det är 3ggr/månad, år eller någonsin) så blir man tillbakaflyttad till ”ordinarie prismodell”. Fasta avgifterna för de olika effektmodellerna är 182,5kr/mån, 342,5kr/mån och 927,50kr/mån.

Räknar man på det så så skulle detta gynna mig både på 6kW- och 14kW fast avgift. Jag har senaste året 14 st tillfällen över 6kW men det handlar inte i nåt av fallen om mer än 7kW. Frågan är om man skall ”späka sig” och välja 6kW-alternativet eller om man skall vara bekväm och välja 14kW? Vet att vi löser 6kW då vi kommer att hantera både drift av pool och laddning av bilar med solpaneler, finns ett ynkligt batteri med som kommer att kinna kapa nån topp om det behövs. Men det hade varit bekvämt att kunna bursta billaddning på vintern när priserna fladdrar mycket.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fsn skrev:
GöteborgEnergi har presenterat en alternativ effektavgiftsmodell. Dom har sen nästan 4 år en modell med effektavgift dygnet runt på 45kr/kW och en överföringsavgift på 25 öre samt en fast avgift på 185kr/månad

Nu erbjuder dom en modell med effektavgift på 132kr/kW vardagar mellan 07-20 med en överföringsavgift på 7,5öre. Detta gäller 1Nov-31Mars.

Effektavgiften 1April-31Okt är noll kr/kW

Upp till detta så har man en fast avgift och storleken på den får man välja själv, det är bara att bestämma sig för om man vill begränsa sig på 6kW, 14kW eller 43kW i medeleffekt över en timma och detta gäller dygnet runt, året runt. Går man över timmedeleffekten 3ggr (oklart om det är 3ggr/månad, år eller någonsin) så blir man tillbakaflyttad till ”ordinarie prismodell”. Fasta avgifterna för de olika effektmodellerna är 182,5kr/mån, 342,5kr/mån och 927,50kr/mån.

Räknar man på det så så skulle detta gynna mig både på 6kW- och 14kW fast avgift. Jag har senaste året 14 st tillfällen över 6kW men det handlar inte i nåt av fallen om mer än 7kW. Frågan är om man skall ”späka sig” och välja 6kW-alternativet eller om man skall vara bekväm och välja 14kW? Vet att vi löser 6kW då vi kommer att hantera både drift av pool och laddning av bilar med solpaneler, finns ett ynkligt batteri med som kommer att kinna kapa nån topp om det behövs. Men det hade varit bekvämt att kunna bursta billaddning på vintern när priserna fladdrar mycket.
Om effektavgiften vintertid mellan kl 20 - 07 är noll känns det som en ganska rimlig avgift som till stor del går att undvika. Det finns alltså 11h varje dygn som elbilar kan laddas ”fritt”.

De vuxna i ett hushåll bör också kunna duscha en bit före kl 07.

Då är det endast matlagning kvar som nödvändig topp varje dygn. Går att fixa med en tillfällig automatisk temperatursänkning för värmesystemet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.