380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Länken fungerar intepacman42 skrev:
Prova denna då: https://www.svtplay.se/video/8y2XvP6/agenda/europa-utkonkurreratD Dilato skrev:
Liten prognos för januari.
Har 3 toppar på snitt 5,51 kW
Kommer förbruka ca 1980 kWh
Nya modellen skulle då spara mig 22 kronor.
Har inte gjort annat än att flyttat fram motor och kupevärmare att slå på 05:15 och inte 05:00 så nu får vi 45min på ena timmen och vi åker en stund innan kl 7 så det blir även ca 45min på den timmen.
Värmepumpar har sedan tidigare programmerats att inte göra något mellan 05-07 men främst pga 16A huvudsäkringar.
Topparna är på matlagning.
Har 3 toppar på snitt 5,51 kW
Kommer förbruka ca 1980 kWh
Nya modellen skulle då spara mig 22 kronor.
Har inte gjort annat än att flyttat fram motor och kupevärmare att slå på 05:15 och inte 05:00 så nu får vi 45min på ena timmen och vi åker en stund innan kl 7 så det blir även ca 45min på den timmen.
Värmepumpar har sedan tidigare programmerats att inte göra något mellan 05-07 men främst pga 16A huvudsäkringar.
Topparna är på matlagning.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Då har man haft sin första månad med effektavgift då
Tre dagar efter varandra har jag en jättetopp, förmodar att det hänger ihop med lägre utomhustemperatur så att bergvärmepumpen har gått på el. Får ta och ge mig på ett gäng analyser, men man skulle fasen behöva skriva dagbok för att fatta. Tvättar, diskar och laddar bilen på nätterna, börjar kännas rätt uppgivet 
Fast det är ju inte då du haft lägst temperatur (i alla fall inte sett till dygnsmedel).Nancy Biäng skrev:
Då har man haft sin första månad med effektavgift dåTre dagar efter varandra har jag en jättetopp, förmodar att det hänger ihop med lägre utomhustemperatur så att bergvärmepumpen har gått på el. Får ta och ge mig på ett gäng analyser, men man skulle fasen behöva skriva dagbok för att fatta. Tvättar, diskar och laddar bilen på nätterna, börjar kännas rätt uppgivet
![]()
Och vad blev då din totala kostnad jämfört med om du hade gått på den gamla modellen?
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Nej, jag gissar bara. Vet att jag inte gjorde något speciellt i alla fall och ändå är ju topparna väldigt distinkta. Jag inväntar slutfakturan så ska jag jämföra med en som har ungefär samma förbrukning. Hur det än är så blir det en ytterligare stress med detta.tveksamt skrev:
Du har ju topparna och din förbrukning så att jämföra med någon annan förstår jag inte vad som man får ut av?Nancy Biäng skrev:
Under månaden har du totalt sex toppar som är klart över vad du har de andra dagars, så något speciellt är det nog som hänt dessa dagarna.Nancy Biäng skrev:
Det behöver inte vara speciellt som ”vi fick besök som laddade bilen” det kan vara speciellt som ”jag bakade bröd samtidigt som partnern dammsög, tvättade och fixade disken”.
Det är ju inga anmärkningsvärda toppar egentligen, du ligger väldigt lågt generellt. Kolla in på de dagarna på timnivå så kan du kanske lista ut vad topparna kommar av, två stycken är ju mitt under arbetsdagar så det borde du kunna utreda.Nancy Biäng skrev:
Då har man haft sin första månad med effektavgift dåTre dagar efter varandra har jag en jättetopp, förmodar att det hänger ihop med lägre utomhustemperatur så att bergvärmepumpen har gått på el. Får ta och ge mig på ett gäng analyser, men man skulle fasen behöva skriva dagbok för att fatta. Tvättar, diskar och laddar bilen på nätterna, börjar kännas rätt uppgivet
![]()
Vi har ingen dag i januari med lägre topp än 3kW, de flesta dagarna 5-6 kW. Några missar med billaddningen gör att vi landar på 8,3 kW för Januari.
Om du har 16A-säkring kommer din januari vara 18% dyrare än med tidigare avgift, givet en energiförbrukning om 1200 kWh.
Vi å andra sidan sparar 10 % trots missarna med laddningen
Användare med liten energiförbrukning och 16A-säkring är de stora förlorarna på denna modell
Edit: Jag har lagt på 5% på den gamla prismodellen för att i möjligaste mån jämföra äpplen och äpplen
Är det gamla värden eller har du olika priser på 16-20-25A efter effekttariff?P PurreP skrev:Det är ju inga anmärkningsvärda toppar egentligen, du ligger väldigt lågt generellt. Kolla in på de dagarna på timnivå så kan du kanske lista ut vad topparna kommar av, två stycken är ju mitt under arbetsdagar så det borde du kunna utreda.
Vi har ingen dag i januari med lägre topp än 3kW, de flesta dagarna 5-6 kW. Några missar med billaddningen gör att vi landar på 8,3 kW för Januari.
Om du har 16A-säkring kommer din januari vara 18% dyrare än med tidigare avgift, givet en energiförbrukning om 1200 kWh.
[bild]
Vi å andra sidan sparar 10 % trots missarna med laddningen
[bild]
Användare med liten energiförbrukning och 16A-säkring är de stora förlorarna på denna modell
Edit: Jag har lagt på 5% på den gamla prismodellen för att i möjligaste mån jämföra äpplen och äpplen
Renoveringsnovis
· 606 inlägg