320 551 läst ·
4 288 svar
321k läst
4,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag hade börjat med att försöka luska ut vad som skapade topparna.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Jag sitter och skissar på styrning och funderar över det där med 3 olika kalenderdagar. Är det verkligen så att om månadens 3 effekttopp-timmar infaller under samma dag, så räknas bara den högsta av dem och övriga 2 topptimmar måste väljas från andra dagar?ClasseClas skrev:
Det har isf betydelse i mitt fall för styrningen av VVB och LLVP. Om en dag har en topptimme på t ex 10 kW snitt-effekt, så kan man släppa fri VVB och passa på att dra igång spabadet samt ladda elbil under dagtid resten av den dagen, eftersom man kan ha hur många fler 10 kW snitt-timmar som helt under resten av den dagen utan att det påverkar effekt-tariffen.
(Tillspetsat exempel för tydlighetens skull och jag har varken spa, elbil eller behov av 10 kW under en hel timme.)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ja, det är per dag också. Så även du har topp 1,2,3 samma dag och 3h på raken. Räknas bara den högsta av de tre topparna.Automateur skrev:
Jag sitter och skissar på styrning och funderar över det där med 3 olika kalenderdagar. Är det verkligen så att om månadens 3 effekttopp-timmar infaller under samma dag, så räknas bara den högsta av dem och övriga 2 topptimmar måste väljas från andra dagar?
Det har isf betydelse i mitt fall för styrningen av VVB och LLVP. Om en dag har en topptimme på t ex 10 kW snitt-effekt, så kan man släppa fri VVB och passa på att dra igång spabadet samt ladda elbil under dagtid resten av den dagen, eftersom man kan ha hur många fler 10 kW snitt-timmar som helt under resten av den dagen utan att det påverkar effekt-tariffen.
(Tillspetsat exempel för tydlighetens skull och jag har varken spa, elbil eller behov av 10 kW under en hel timme.)
Så är en dag redan "förstörd". Då kan man lika gärna fortsätta elda el den dagen. Iaf i Ellevios nät.
Ja, så är det för Ellevio. Det gäller att kolla noga vilka beräkningsgrunder som gäller för din elnätsleverantör.Automateur skrev:
I Elleviofallet så räknas effekttopparna för debitering mellan 22-06 som 50% av verkligt utfall. Då finns det möjlighet att schemalägga högre förbrukning under den perioden.
Nu har det gått en månad med effektavgifter. Jag har Ellevio som nätägare och i mitt fall sänktes kostnaden från Ellevio med 18%. Detta utan att man duschar och lagar mat på natten. I fakturabeloppet är energiskatt och moms 61%. Det är den största kostnaden. Varför klagar ingen på den?B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju undra om effektavgiften får rätt effekt på beteendet och förbrukningsmönster.
Har man några ofrånkomliga effekttoppar ger de ju "frikort" att inte bry sig om effekttopparna övrig tid, om man vet att de inte blir högre.
Medelvärdet av 3 toppar är lite snällare än att basera effektavgiften på bara en topp.
Halva "taxan" på natten uppmuntrar högre förbrukning till lågt elpris.
Tja, en del trixande för det inte ska bli allt för ojuste eller motverka sitt syfte.
Har man några ofrånkomliga effekttoppar ger de ju "frikort" att inte bry sig om effekttopparna övrig tid, om man vet att de inte blir högre.
Medelvärdet av 3 toppar är lite snällare än att basera effektavgiften på bara en topp.
Halva "taxan" på natten uppmuntrar högre förbrukning till lågt elpris.
Tja, en del trixande för det inte ska bli allt för ojuste eller motverka sitt syfte.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Kanske för att det är effektavgiften vi diskuterar i den här trådenA Albano skrev:
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Funderar också på en annan sak. Säg att man har haft tre nattliga toppar på 6 kWh, då räknas de ner50%, men är det i beräkningen eller i realiteten? Eller kan man efter tre sådana toppar ha 5,5 kWh dygnet runt utan att det spelar någon roll?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kollade resultatet för Januari och första månaden med nya taxan.
Januari 2024 (1267kWh) 1057kr
Januari 2025 (1372kWh) 1494kr
Ingen större skillnad i kr, men den är lägre trots 110kWh mer förbrukat. 👍🏼
Januari 2024 (1267kWh) 1057kr
Januari 2025 (1372kWh) 1494kr
Ingen större skillnad i kr, men den är lägre trots 110kWh mer förbrukat. 👍🏼
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
För att folk har fått för sig att det är en extraavgift och en förlustaffär för alla. Om man lagar man klockan 18 på en vardag kommer det kosta så mycket så att man får gå från hus och hem...A Albano skrev:
Jag läste om folk som gick och köpte pizza till familjen när elpriset var högt för att de inte hade råd att laga mat... 🤔
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
I går kväll hade jag en sån där oförklarlig topp, satt framför tv:n och gjorde noll.tveksamt skrev:
Under månaden har du totalt sex toppar som är klart över vad du har de andra dagars, så något speciellt är det nog som hänt dessa dagarna.
Det behöver inte vara speciellt som ”vi fick besök som laddade bilen” det kan vara speciellt som ”jag bakade bröd samtidigt som partnern dammsög, tvättade och fixade disken”.