P Pligg85 skrev:
Är det gamla värden eller har du olika priser på 16-20-25A efter effekttariff?
Det är de gamla värdena hos Ellevio i kursivt. Lagt på 5% på dem för att få en rättvisare jämförelse, höjt priserna hade ju Ellevio gjort i vilket fall som helst.

tveksamt tveksamt skrev:
Fast det är väl bara att räkna.?
Varför lägga tid på det? Bara att vänta någon dag och göra jämförelsen.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Sorry för min otydlighet, jämföra med en tidigare faktura med samma förbrukning menade jag.
Om du ger mig din energiförbrukning i Januari kan jag lägga in det i min snurra

tveksamt tveksamt skrev:
Under månaden har du totalt sex toppar som är klart över vad du har de andra dagars, så något speciellt är det nog som hänt dessa dagarna.
Det behöver inte vara speciellt som ”vi fick besök som laddade bilen” det kan vara speciellt som ”jag bakade bröd samtidigt som partnern dammsög, tvättade och fixade disken”.
Som tur är så har jag ingen partner att hålla reda på. Jag har försökt vara medveten om vad jag gör just för detta. Använder inte ugnen, har robotdammsugare, kontorsarbete dagtid. Har sådana spikar ibland, Vet inte hur det funkar, men har funderat på om det kan vara värmepumpen som går på el och samtidigt underhållsvärmer vattnet. Men ja, det är jättekonstigt. Måste ha bättre koll på vad som händer, önskar att det gick koppla ett larm till Pulsen som är kopplad till Tibber. Ska i alla fall kolla väldigt ofta under februari.

P PurreP skrev:
Det är ju inga anmärkningsvärda toppar egentligen, du ligger väldigt lågt generellt. Kolla in på de dagarna på timnivå så kan du kanske lista ut vad topparna kommar av, två stycken är ju mitt under arbetsdagar så det borde du kunna utreda.

Vi har ingen dag i januari med lägre topp än 3kW, de flesta dagarna 5-6 kW. Några missar med billaddningen gör att vi landar på 8,3 kW för Januari.

Om du har 16A-säkring kommer din januari vara 18% dyrare än med tidigare avgift, givet en energiförbrukning om 1200 kWh.

[bild]

Vi å andra sidan sparar 10 % trots missarna med laddningen

[bild]

Användare med liten energiförbrukning och 16A-säkring är de stora förlorarna på denna modell

Edit: Jag har lagt på 5% på den gamla prismodellen för att i möjligaste mån jämföra äpplen och äpplen
Har 20 A tror jag, höjde den när elbilsladdaren kopplades in.

Som tur är så har jag ingen partner att hålla reda på. Jag har försökt vara medveten om vad jag gör just för detta. Använder inte ugnen, har robotdammsugare, kontorsarbete dagtid. Har sådana spikar ibland, Vet inte hur det funkar, men har funderat på om det kan vara värmepumpen som går på el och samtidigt underhållsvärmer vattnet. Men ja, det är jättekonstigt. Måste ha bättre koll på vad som händer, önskar att det gick koppla ett larm till Pulsen som är kopplad till Tibber. Ska i alla fall kolla väldigt ofta under februari.
Du kan sätta ett larm till Pulsen

Titta på inställningar när du går in på Pulse i appen, under Effektkontroll kan du sätta vilket värde du vill, 2,5 kW i ditt fall kanske. Dock kommer den hålla på att larma om nätterna när du eventuellt går över

• Älska
Nancy Biäng
  • Laddar…
Efter så många inlägg vet jag inte om detta noterats tidigare.
Fick meddelande i veckan från Eon att de tidigast våren 2026 gör införande effekttaxa i någon form.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PurreP skrev:
1105

Har 20 A tror jag, höjde den när elbilsladdaren kopplades in.
Ok, då är du förmodligen plus minus noll mot tidigare modell

Hur mycket energi har du förbrukat?

1105
Då har nya modellen kostat dig ca 40 kronor eller 5% mer denna månad.

Tabell som visar effekt- och energikostnader, inklusive fasta avgifter och effektavgifter för olika amperestyrkor, med total och procentuell förändring.

P PurreP skrev:
Du kan sätta ett larm till Pulsen

Titta på inställningar när du går in på Pulse i appen, under Effektkontroll kan du sätta vilket värde du vill, 2,5 kW i ditt fall kanske. Dock kommer den hålla på att larma om nätterna när du eventuellt går över
Aha, tack, får leta en gång till då :) Sätter den lite högre då och testar.

K
P PurreP skrev:
Kan du lägga in mina siffror i din snurra.😊

Jag hade en elförbrukning i Januari på 1468 kWH
Och effekttopparna landade på 5.6kW i medel.
Huvudsäkring på 25A. 😉

Blir det mycket dyrare för mig nu än med den gamla prislistan?

K K. L skrev:
Kan du lägga in mina siffror i din snurra.😊

Jag hade en elförbrukning i Januari på 1468 kWH
Och effekttopparna landade på 5.6kW i medel.
Huvudsäkring på 25A. 😉

Blir det mycket dyrare för mig nu än med den gamla prislistan?
Det blir ca 14% billigare för dig med nya modellen

Tabell jämför elkostnader för olika effekttariffer, visar en sänkning på 14% med 25A+5% alternativet jämfört med äldre modeller.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PurreP skrev:

[bild]
TACK, då känns det lite lugnare :) Men gnetkärring och tävlingsmänniska som jag är, tänker jag jaga toppar i alla fall :) Men det känns bra att mina räkningar inte blir dyrare när man försöker påverka dem till max :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
P PurreP skrev:

[bild]
Tackar så väldans mycket för att du tog dig tid att svara.👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.