380 398 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Effekttopp är Ellevios språkbruk. Det är fortfarande timmedeleffekten, dvs energiförbrukningen heltimme för heltimme som räknas. Effekttopparna är de 3 högsta timmätvärdena under en kalendermånad.X xLnT skrev:Detta: "Varje kalenderdag plockas den högsta effekttoppen ut från 24 timmars värden. 1 mätvärde." som ClasseClas skrev nyss kan ju lätt tolkas så, specielt eftersom frågan han svarade på var ställd som den var.
Så jag förstår inte varför du håller på och drygar dig mot mig, som försöker förtydliga för dom som inte förstår.
Du verkar inte ha läst inläggen om att skillnaden i kostnad med/utan effekttaxa inte blir speciellt mycket högre eller högre alls om man inte ändrar sitt beteende. Uttrycken som "att bita i det sura äpplet" eller "ska vi behöva hålla på så här" blir helt orelevant då.J jonaserik skrev:Då är frågan, ska vi behöva hålla på så här. Med allsköns ändring av våra vanor så det passar in. Inte att förakta alla som ska försöka få till något med styrning av diverse elapparater för att inte gå över någon gräns och taxan kliver in. Tveksamt om kostnaden för all elektronik som ska till, om det mot förmodan någon får det rätt, återbetalar sig på sikt. Det är nog bara ett fåtal som kanske har en vetskap om hur man kan och försöker göra. I slutändan finns det ingen i dag elektronik att köpa för att få något till 100 %.
Så det blir att bita i äpplet framöver troligtvis, om man ska leva och bo ett normalt liv,
Märkligt är att etablerad media såsom DN låter folk skriva insändare som går ut på att effekttaxans införande kommer att ruinera folk. Det visar väl mest att DN gör allt för att få klick. Jo det är insändare och privata åsikter men det står att läsa hos DN och DN lever på reklam och klick.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Såg nåt inslag där nån TV-kanal pratade med en gubbe med solceller och batteri. Gubben, som inte fattade något om effektavgifternas syfte och bara levde för att köpa billigt och sälja dyrt målades upp som nån jävla expert. Reporten var fullständigt okritisk och hade inte läst på nåt. Pinsamt.Bo00 skrev:
Du verkar inte ha läst inläggen om att skillnaden i kostnad med/utan effekttaxa inte blir speciellt mycket högre eller högre alls om man inte ändrar sitt beteende. Uttrycken som "att bita i det sura äpplet" eller "ska vi behöva hålla på så här" blir helt orelevant då.
Märkligt är att etablerad media såsom DN låter folk skriva insändare som går ut på att effekttaxans införande kommer att ruinera folk. Det visar väl mest att DN gör allt för att få klick. Jo det är insändare och privata åsikter men det står att läsa hos DN och DN lever på reklam och klick.
Det inslaget hade jag gärna sett, var det nyss det sändes? Du kommer inte ihåg vilken kanal det var som visade inslaget?F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Jag har gjort så, värmer bara på natten de 4h billigaste elpris timmarna.Ramnemark skrev:
VVB förbrukar då 4000w kontinuerligt i flera timmar, men effektavgiften topp räknas då bara som 2kwh, eftersom halva på natten. Hade jag värmt på dagen så kan den ju kopplas in samtidigt som marlagning, disk tvätt och då skulle effekttopparna bli väldigt höga…
Har nu följt min effektförbrukning under januari månad.
Effektopparna under perioden har hamnat på ca 5 kW 06 - 22.
Tre sådana dagtid blir ca 400 kr med nya systemet, såvida jag inte får installerat timer och kontaktor, för då kan jag styra till 22 - 06... Då räknas halva effekttopparna för debitering.
Största rndkilda energiboven är helt klart VVB, trefas på 3 kW. Går igång lite då och då efter diskt, dusch, städ mm.
Diskmaskin och tvättmaskin körs under natten.
Så tanken är att få hit en elektriker som kopplar om VBB till 1 fas, 1 kW.
Längre tid för uppvärmning, men längre effekttoppar. Och två element i reserv.
Jag börjar så.
Nästa steg blir kontaktor och tidrelä, om besparingen med detta kan bli avsevärt större.
Då är ju även då att avgiften 22-06 för effekttoppar är halverat.
Så lite som hästen mellan två hötappar...
Tre sådana dagtid blir ca 400 kr med nya systemet, såvida jag inte får installerat timer och kontaktor, för då kan jag styra till 22 - 06... Då räknas halva effekttopparna för debitering.
Största rndkilda energiboven är helt klart VVB, trefas på 3 kW. Går igång lite då och då efter diskt, dusch, städ mm.
Jag börjar så.
Nästa steg blir kontaktor och tidrelä, om besparingen med detta kan bli avsevärt större.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Du får fundera på om det gör någon skillnad att göra om den till 1-fas. Energibehovet är det samma för temperaturen och mängden vatten och det är använd energi som de mäter per timme, inte effekten (trots att de kallar det effekttaxa).H Hybro skrev:Har nu följt min effektförbrukning under januari månad.
Jag börjar så.
Vi har hittills ett snitt på 3,6. Här är det frins långkok i kombination med tvätt som gett topparna. (BVP med inverterstyrd kompressor)
Energiförbrukning ja.
Grejen är att VBB inte är styrd av tid. Kör igång
s a s när tempen behöver höjas.
Och nu har det blivit samtidigt som spis o och diskmaskin flera gånger. Därför tror jag det blir skillnad med lägre energi.
Visst kommer det att typ tre gånger längre tid att gå ned från 3 kW till 1 kW... Och då är det väl ytterligare nåt mer som påverkar.
Men tid har vi gott om, är bara två i hushållet.
Grejen är att VBB inte är styrd av tid. Kör igång
s a s när tempen behöver höjas.
Och nu har det blivit samtidigt som spis o och diskmaskin flera gånger. Därför tror jag det blir skillnad med lägre energi.
Visst kommer det att typ tre gånger längre tid att gå ned från 3 kW till 1 kW... Och då är det väl ytterligare nåt mer som påverkar.
Men tid har vi gott om, är bara två i hushållet.
Vad vi alla naturligtvis vill veta är vad räkningen hamnar på jämfört med om du inte haft effektavgiften. Att 400 kr i effektavgift skulle öka den totala räkningen är inte självklart när abonnemangsavgiften och elöverföringsavgiften är sänkt. Elöverföring från 30 öre till enbart 6 öre ger mycket i besparing.H Hybro skrev:Har nu följt min effektförbrukning under januari månad.
Jag börjar så.
Energiförbrukningen kommer inte att påverkas. Men jag gissar att du menar effekt men upprepade gånger skriver fel.
Ja, ja rättar mig efter senaste skribenten.
Så nu kör vi effekttoppar igen.
Jag förstår att totala effektförbrukningen (energiförbrukningen) per dag i genomsnitt inte förändras när jag går över från VBB 3 kW till 1 kW.
Men effekttopparna blir 2 kW lägre än tidigare, när VBB värmer (fast över 3 ggr längre tid). Och det har ju betydelse för straffavgiftens storlek.
Så nu kör vi effekttoppar igen.
Jag förstår att totala effektförbrukningen (energiförbrukningen) per dag i genomsnitt inte förändras när jag går över från VBB 3 kW till 1 kW.
Men effekttopparna blir 2 kW lägre än tidigare, när VBB värmer (fast över 3 ggr längre tid). Och det har ju betydelse för straffavgiftens storlek.
Redigerat:
Peak shaving inställd på ca 2kW dagtid och ca 4kW nattetid. Sungrow 9.6 kWh batteri. Gammal IVT BVP som bara får göra varmvatten på natten. Slutat ladda bilen hemma eftersom det blivit meningslöst.R Robert-san01 skrev:Du får fundera på om det gör någon skillnad att göra om den till 1-fas. Energibehovet är det samma för temperaturen och mängden vatten och det är använd energi som de mäter per timme, inte effekten (trots att de kallar det effekttaxa).
Vi har hittills ett snitt på 3,6. Här är det frins långkok i kombination med tvätt som gett topparna. (BVP med inverterstyrd kompressor)
[bild]