18 996 läst ·
142 svar
19k läst
142 svar
Hur tänka ekonomiskt, blivande sambo?
Testamente är absolut något att tänka på. Skulle jag dö först så ska han kunna bo kvar om han vill. Nu har jag inga barn och får jag några blir det med honom, då är det ännu viktigare för mig att han får bo kvar.H Hybro skrev:Vi har inga problem på att dela alla kostnader enligt ovan. Varför ska en part åka snålskjuts?
Nej, var rak från början. Det handlar ju inte om några svindlande belopp.
Men som jag skrivit tidigare... Har även ett testamente vilande ifall jag kolar först.
Noga med hur man upprättar ett sådant och vad man själv vill med detta.
Sliter han och ungarna lika mycket på kåken som ett par hundar eller ett gäng katter (som du kanske annars skulle ha bott sambo med)?
Dom håriga skulle nog inte dra in en krona till hushållet och inte heller ta många handtag på bygget, så om man vänder på steken så går du troligen plus med din gubbe och hans ungar trots lönegapet
Dom håriga skulle nog inte dra in en krona till hushållet och inte heller ta många handtag på bygget, så om man vänder på steken så går du troligen plus med din gubbe och hans ungar trots lönegapet
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Jag har skrivit innan vad jag tycker är rätt. Skapa ett betalkonto och ett isk för huset. Båda skickar samma summa som "hyra" från det kontor drar du sen husets utgifter i form av ränta, renovering, elräkning etc.M Malin84 skrev:Jag har ju gjort alla stora uppdateringar det senaste året. Glömde att jag bytt fönster också. Jag har spenderat några 100 000 på renoveringar så inget bör komma de närmsta åren. Men visst har jag fortfarande lån på huset, rent krasst hyr ju jag av banken 😆
Min tanke var just det, att man lägger undan en summa varje månad för sånt som kan komma framöver. Säg att han lägger 1000kr och jag 2000kr för att kompensera för att det är mitt hus och jag SKA ta den största kostnaden. Men jag har fått lite andra tips här på hur man kan göra det rättvist också.
Ni har då samma "fasta" utgifter varje månad och du har en trygg pott för att fixa med huset.
Det är rättvist och moraliskt okej om du även tjänar lite på denna setup. Tänk dig att det är vinst på redan investerat kapital.
Har du mer pengar över i vardagen sätt det på ett separat isk så det inte blandas ihop.
Jag har en hund storlek 7kg och han kommer med en katt i samma storlek, så det är hugget som stucket 🤣 men varken hunden eller katten rusar rundor, tar/kladdar på väggar, hoppar i möbler, råkar ha sönder saker eller stökar allmänt som barnen gör. Inte heller kostar djuren lika mycket att föda och inte heller använder de upp el eller duschar i en timme åt gången. Vad jag vet är det dessutom olagligt med barnarbete i Sverige så någon lön kan jag inte räkna med från deras sida. 🤔L Lärospånet skrev:Sliter han och ungarna lika mycket på kåken som ett par hundar eller ett gäng katter (som du kanske annars skulle ha bott sambo med)?
Dom håriga skulle nog inte dra in en krona till hushållet och inte heller ta många handtag på bygget, så om man vänder på steken så går du troligen plus med din gubbe och hans ungar trots lönegapet![]()
Mina kostnader går ner, men hans går ner ännu mer. 🤷♀️
Ja, det är så jag tänker också, men med beaktning att jag tjänar mer och är beredd att betala mer av ”hans del” i löpande kostnader. Bara matkostnaderna kommer att gå från ca 2000kr i månaden när jag bodde själv till närmare 10000kr i månaden nu, som vi ska dela på (jag äter inte lika mycket eller lika ofta som han och barnen).Johannes Carlsson skrev:
Jag har skrivit innan vad jag tycker är rätt. Skapa ett betalkonto och ett isk för huset. Båda skickar samma summa som "hyra" från det kontor drar du sen husets utgifter i form av ränta, renovering, elräkning etc.
Ni har då samma "fasta" utgifter varje månad och du har en trygg pott för att fixa med huset.
Det är rättvist och moraliskt okej om du även tjänar lite på denna setup. Tänk dig att det är vinst på redan investerat kapital.
Har du mer pengar över i vardagen sätt det på ett separat isk så det inte blandas ihop.
Du har övertygat migM Malin84 skrev:Jag har en hund storlek 7kg och han kommer med en katt i samma storlek, så det är hugget som stucket 🤣 men varken hunden eller katten rusar rundor, tar/kladdar på väggar, hoppar i möbler, råkar ha sönder saker eller stökar allmänt som barnen gör. Inte heller kostar djuren lika mycket att föda och inte heller använder de upp el eller duschar i en timme åt gången. Vad jag vet är det dessutom olagligt med barnarbete i Sverige så någon lön kan jag inte räkna med från deras sida. 🤔
Mina kostnader går ner, men hans går ner ännu mer. 🤷♀️
Ut med gubben, ungarna och jättekissen, och skaffa dig en riktigt bra vakthund istället som kan vakta vinsten!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Brukar hyresgäster få hela värdeökningen på fastigheterna de bor i? :OM Malin84 skrev:
Känns som du försöker övertyga dig själv om något.
M Malin84 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Ditt upplägg är ju endast till för att ge skenet av att det är jämställt, fin tanke kanske men rent krasst så är det EXAKT samma sak som att han betalar hyran in på hennes konto varje månad och är öppen med vad det är.Johannes Carlsson skrev:
Jag har skrivit innan vad jag tycker är rätt. Skapa ett betalkonto och ett isk för huset. Båda skickar samma summa som "hyra" från det kontor drar du sen husets utgifter i form av ränta, renovering, elräkning etc.
Man ska även komma ihåg att varje tusenlapp han betalar dig, ökar klyftan mellan er med två tusen.
Men du, istället för att berätta för mig om hur jag tänker, hur jag försöker göra en vinst på honom och hur mycket jag saboterar mina chanser för djupare relationer, kan du inte berätta hur DU hade gjort? Hur tycker du att jag ska göra för att det ska bli rättvist? Kom ihåg att han inte har pengar att köpa in sig och inte är händig för fem öre.S SueCia skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Absolut. Det är en hyra. Jag gillar upplägget att båda betalar hyra till potten som täcker huset. Sen kan man dela 50/50 om båda har liknande lön. Är det en skillnad kan man ju välja att justera och säga att båda betalar t.ex. 20% av sin lön in till boendet.S SueCia skrev:Ditt upplägg är ju endast till för att ge skenet av att det är jämställt, fin tanke kanske men rent krasst så är det EXAKT samma sak som att han betalar hyran in på hennes konto varje månad och är öppen med vad det är.
Man ska även komma ihåg att varje tusenlapp han betalar dig, ökar klyftan mellan er med två tusen.
Vad som är jämnställt och rättvist kan man ju diskutera. Nu har ju TS bundit ca 1.000.000 i kapital på hushållet. Något som bör synas i ekonomin för TS. Det är ändå ett kapital som troligtvis skulle ge 70-150' per år i avkastning liggandes på en trygg fond. TS har troligtvis jobbat hårt, kanske utbildat sig och på så vis jobbat till sig ett bra jobb. Allt detta är TS förtjänst och på inget sätt något som nya sambon har "rätt till"
Min grundtanke till det jämnställda och rättvisa är att varje person bär sina egna kostnader. Flyttar man ihop gemensamt tjänar båda på detta ekonomiskt och man kan fördela ut kostnadsbesparingen scysst.
Om TS betalar 8' i månaden för huset och Sambon 6' är det en justerad hyresnivå med en total som är rimlig för ett normalhus. Det blir dock en snefördelning i vem som betalar mest och på så vis har ett VETO. Nu är ju TS ensam ägare av fastigheten så det blir så oavsett.
TS. Du får hjälpa blivande sambon att fixa upp sin lön
Varför går inte båda in i ett gemensamt lika ekonomiskt ansvar med utgångsläge från det som nu är?
Ponera att jag hade hus, Tesla, sommarstuga, segelbåt e t c och min kommande sambo inget av delarna...
Är det då rimligt att jag ska se till att jag fixar så att jag står för det mesta av fiolerna, även för partnern?
Sicket önsketänkande!
Ponera att jag hade hus, Tesla, sommarstuga, segelbåt e t c och min kommande sambo inget av delarna...
Är det då rimligt att jag ska se till att jag fixar så att jag står för det mesta av fiolerna, även för partnern?
Sicket önsketänkande!
Valet är helt och hållet TS:s
Men kanske dags att vakna upp...
Var och en står väl normalt för sina kostnader som gäller det vanliga livet.
Men visst vore det väl härligt att leva på någon annan, kan man tycka.
Men kanske dags att vakna upp...
Var och en står väl normalt för sina kostnader som gäller det vanliga livet.
Men visst vore det väl härligt att leva på någon annan, kan man tycka.
När jag och tanten flyttade ihop och upp till mitt hus (som jag har 75% av som enskild egendom) så hade vi rätt kasst med pengar.
Så vi tog pengar av den som hade till alla utgifter, mat el räntor renoveringar osv inget snack om hur det skulle vara och ungefär så har vi fortsatt.
Gifta sen typ 15år
Idag betalar jag de flesta räkningarna, lån osv och hon handlar mat och andra förbrukningsvaror och sköter hemmet till 90%
Jag hoppas att jag är man nog att ge henne en slant om vi skulle gå isär och huset säljs.
Men till TS så låt han betala en "hyra" och den dagen det ska renoveras så ta diskussionen då.
Om det är många år tills barnen blir tonåringar så kanske situationen är annorlunda och allt kanske löser sig smärtfritt.
Alla kan lära sig att göra lite smårenoveringar, klippa gräs, måla lite utvändigt mm
Kan förstå att det maler på när du blivit bränd tidigare, men en hyra och en liten summa för "slitage" till ett konto och låt tiden utvisa medans du äger huset.
Så vi tog pengar av den som hade till alla utgifter, mat el räntor renoveringar osv inget snack om hur det skulle vara och ungefär så har vi fortsatt.
Gifta sen typ 15år
Idag betalar jag de flesta räkningarna, lån osv och hon handlar mat och andra förbrukningsvaror och sköter hemmet till 90%
Jag hoppas att jag är man nog att ge henne en slant om vi skulle gå isär och huset säljs.
Men till TS så låt han betala en "hyra" och den dagen det ska renoveras så ta diskussionen då.
Om det är många år tills barnen blir tonåringar så kanske situationen är annorlunda och allt kanske löser sig smärtfritt.
Alla kan lära sig att göra lite smårenoveringar, klippa gräs, måla lite utvändigt mm
Kan förstå att det maler på när du blivit bränd tidigare, men en hyra och en liten summa för "slitage" till ett konto och låt tiden utvisa medans du äger huset.
Redigerat: