H Hallerudsbo skrev:
Ja det är det som är nackdelen.
Nu jobbar ju dock sambon heltid med, men det är en dålig lön hon har, ligger väl på 30000 tror jag i månaden.
Dock om jag skulle gå bort så är hon förmånstagare på allt jag har på tjänstepension kontot och liv försäkringen ( kanske man inte ska nämna för henne ifall hon vill avsluta mig fortare 😂).
Men skulle vi gå isär så blir det väl annat.
Exakt. Det bästa ni kan göra är att faktiskt ta upp det "otänkbara" att ni skulle gå isär. Om man här och nu både förväntar sig och vill leva tillsammans resten av livet är en sådan diskussion inte alltför svår att genomföra. Poängen är att inte utgå från ett drömscenario utan värsta tänkbara och vad som skulle bli konsekvenserna då och säkra sig mot dom. Framförallt för hennes skull.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H
tensiden tensiden skrev:
Exakt. Det bästa ni kan göra är att faktiskt ta upp det "otänkbara" att ni skulle gå isär. Om man här och nu både förväntar sig och vill leva tillsammans resten av livet är en sådan diskussion inte alltför svår att genomföra. Poängen är att inte utgå från ett drömscenario utan värsta tänkbara och vad som skulle bli konsekvenserna då och säkra sig mot dom. Framförallt för hennes skull.
Nu tror jag eller vet att hon kommer klara sig om vi går isär.
Lån på hus är obefintliga.
Varken Hon eller jag är inte några stora slösare av pengar.
Vet även att när den dagen kommer så är hennes föräldrar laddade med pengar så hon kommer nog ha mer deg än mig i framtiden.
Om eller när arvet blir så sitter hon med 8 siffrigt på kontot.
Men som jag sa vi har aldrig bråkat om pengar, och pengar är ett stort problem i många familjer som det bråkas om.
jag tar det som att det är familjen som gäller och mina barn ska leva ett liv utan bråk.
Allt vi gör görs för oss i familjen.
Jag skulle aldrig klara av att ta hyra utav min sambo om hon bodde hos mig.
Det är ju något gemensamt man skapat och skapar.
Men det gemensama ska också delas rättvist den dagen man delar på sig,
Då menar jag att det min sambo har lagt på barna ska värdesättas minst lika mycket som pengarna som jag har tjänat in till att betala huset.
Man har ju jobbat ihop i familjen.

• Älska
Hannuse
  • Laddar…
Oj, tack för alla svar och inputs :)

Jag delar inte riktigt allas uppfattning, men ändå bra att höra andras åsikter.

Lite klargörande:

Jag är upp över öronen förälskad i denna mannen och hoppas på att vi ska leva ihop resten av våra liv. Jag ser inga likhetstecken mellan att älska en människa och att inte kunna hålla sina ekonomier separata, framförallt eftersom vi har så olika förutsättningar. Vi har dessutom varit tillsammans i mindre än ett år, man vet inte vad som händer i framtiden.

Jag har lagt in över en miljon i huset, han har absolut 0 i sparpengar. Hur romantiskt det än låter att man ska dela med sig av allt är jag inte beredd på att ge bort så mycket pengar. Han har dessutom två barn från ett tidigare förhållande, skulle det värsta hända och han går bort skulle de i sådana fall kunna tvinga mig ifrån mitt hus genom att kräva ut arv. Jag vet att det går att skriva testamente på att man får sitta i orubbat bo, men igen, jag vill inte ge bort pengar.

Han har tummen mitt i handen, det är jag som står för allt renoverande. Så att han skulle betala med tjänster finns inte på kartan ;)

Han tycker inte att upplägget jag beskrivit är ett problem. Han har ingen möjlighet att köpa ett eget hus och det han hyr nu är mindre och av lägre standard än mitt, men han betalar ändå dubbelt så mycket som vad det kommer kosta honom att bo här. Jag ville ändå höra hur andra i vår situation har gjort. Det som jag kände hjälpte mig mest var den som föreslog att när man gör större renoveringar (nytt badrum till hans barn) delar på kostnader och vid eventuell försäljning/om han skulle flytta ut, tar upp med en mäklare hur mycket det är ”värt” och betalar den summan.

I framtiden ser vi att vi skulle kunna tänka oss att bygga ett nytt hus tillsammans, men det är flera år bort.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
KKJ KKJ skrev:
Stoppa huvudet i sanden? Jag tolkar det snarare som att han älskar sin fru, vill henne väl och oaktat vad som sker i framtiden är tacksam för den tid som är nu. Att gå in i en relation med inställningen att förbereda allt inför en separation leder förmodligen till just en separation. Kärlek handlar om att våga.

Uppfriskande att läsa ditt resonemang. Jag håller med dig. Jättekonstigt att formalisera relationer. En relation bygger på tillit och att våga ge sig hän varandra. Man går ihop för att bygga en ny helhet, det finns inget jag och du. Nu lever vi i ett samhälle som uppmuntrar kortvariga relationer, så visst kan man slänga ett öga på ekonomin för att säkerställa att den andra inte hamnar på bar backe ifall någon blir psykiskt sjuk eller dör. Men en grundförutsättning för en långsiktig relation är nog att man ger upp sig själv och ger allt till varandra.
Hur skulle barnen kunna kräva ut ett arv ur dina tillgångar vid ett frånfälle?
Ett spännande senario.

Men, så länge ni är ”bara” sambo, och du äger huset, så har du väl egentligen inte så mycket att förlora?
Jag kan vara vilsen i juridiken här, men huset bör väl vara ditt i händelse av ”det värsta”?
Eller har jag fel?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur skulle barnen kunna kräva ut ett arv ur dina tillgångar vid ett frånfälle?
Ett spännande senario.
Tja, som jag uppfattar en del svar i tråden så ska jag mer eller mindre ge honom hälften av huset, trots att han inte har pengar att gå in med, eftersom vårt förhållande kommer gå i kras annars ;) Ja, det är väl att övertolka lite kanske, men han har verkligen inga pengar att lägga in och därför kommer han bli min ”hyresgäst” hur man än vänder och vrider på det.

Hannuse Hannuse skrev:
Men, så länge ni är ”bara” sambo, och du äger huset, så har du väl egentligen inte så mycket att förlora?
Jag kan vara vilsen i juridiken här, men huset bör väl vara ditt i händelse av ”det värsta”?
Eller har jag fel?
Det är mitt, om jag inte skriver över en del på honom. Min fråga handlade om hur man gör med framtida investeringar i huset för att det ska bli rättvist :)

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Tjo

Jag äger mitt hus och har mindre än 200 000 i lån. Huset i dag värt drygt 1.5 miljoner

Vi har var sitt huskonto, som vi betalar till månadsvis. I övrigt delade ekonomier.

Pengarna räcker till avbet och ränta till lilla lånet, drift och ett mindre sparande.

Sparandet är till för löpande underhåll. T ex eget byte av nytt tak.
Alla jobb gör jag själv.

Ett mycket billigt boende för oss båda.

Det är klart att huset ökar i pengavärde. Säljer VI så har vi en bra grundplåt till annat.

Det kan ju tyckas att bara jag kan få nytta av detta.

Men jag har fixat med testamente så att inte mina barn får allt. För sambon har ändock med tiden lagt i egna pengar... Inte mycket per månad till huskontot.

En hel del går till min sambo vid min bortgång såpass att hon blir nöjd.

Vi är båda nöjda med upplägget.
Vad som händer om du dör är ju betydligt mindre intressant än vad som händer vid en separation.

Är ni under 40 så är sannolikheten enormt mycket högre att ni gör slut än att du dör ifrån henne.

S
M Malin84 skrev:
Det är mitt, om jag inte skriver över en del på honom. Min fråga handlade om hur man gör med framtida investeringar i huset för att det ska bli rättvist :)
Han ska självklart inte betala en krona på investeringar i huset. Ska han hjälpa till och renovera så kan han göra det men då bör du reglera det på hyran eller att han fakturerar dig, där väljer ni vad ni tycker är mest romantiskt :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Huset har väl en viss standard nu.

Säkerligen behövs underhåll och uppdateringar, allt slits ju. Här behövdes det ett nytt yttertak.

Varför inte göra klart från början att ni båda lägger undan pengar som räcker till detta på ett gemensamt konto?
Värme, fiber, husförsäkring, sotning, sopor, vägsamfällighet e t c, är ju också nåt att dela på.
Du har kanske även lån på huset.

Visst huset ökar förmodligen i värde, men det är ju du som själv investerat.

-Om Ni tillsammans hyrt boende, låt säga en större lägenhet...
Allt jag skrivit ovan betalas med hyran.

S SueCia skrev:
Han ska självklart inte betala en krona på investeringar i huset. Ska han hjälpa till och renovera så kan han göra det men då bör du reglera det på hyran eller att han fakturerar dig, där väljer ni vad ni tycker är mest romantiskt :)
Han har som sagt tummen mitt i handen. Ingen hjälp där 🤷‍♀️

Men betala för uppehället oavsett vart, får vi väl hoppas att han klarar.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Huset har väl en viss standard nu.

Säkerligen behövs underhåll och uppdateringar, allt slits ju. Här behövdes det ett nytt yttertak.

Varför inte göra klart från början att ni båda lägger undan pengar som räcker till detta på ett gemensamt konto?
Värme, fiber, husförsäkring, sotning, sopor, vägsamfällighet e t c, är ju också nåt att dela på.
Du har kanske även lån på huset.

Visst huset ökar förmodligen i värde, men det är ju du som själv investerat.
Jag har ju gjort alla stora uppdateringar det senaste året. Glömde att jag bytt fönster också. Jag har spenderat några 100 000 på renoveringar så inget bör komma de närmsta åren. Men visst har jag fortfarande lån på huset, rent krasst hyr ju jag av banken 😆

Min tanke var just det, att man lägger undan en summa varje månad för sånt som kan komma framöver. Säg att han lägger 1000kr och jag 2000kr för att kompensera för att det är mitt hus och jag SKA ta den största kostnaden. Men jag har fått lite andra tips här på hur man kan göra det rättvist också.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi har inga problem på att dela alla kostnader enligt ovan. Varför ska en part åka snålskjuts?

Nej, var rak från början. Det handlar ju inte om några svindlande belopp.

Men som jag skrivit tidigare... Har även ett testamente vilande ifall jag kolar först.
Noga med hur man upprättar ett sådant och vad man själv vill med detta.

Det är inget vidare bra utgångsläge för en bra relation.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.