25 586 läst ·
58 svar
26k läst
58 svar
Hur tänder ni era vedpannor?
Har sedan i höstas använt värmepistolen. Har lite taskit drag i skorstenen (d100 pipa) så jag startar fläkten och håller upp värmepistolen mot direktspjället ca 20-30s sedan håller jag den dikt ann mot lite späntved. Tar ca 1-2min innan pannan brinner med bra fart och jag kan fylla vedutrymmet.
Askan rakar jag ut kanske 2ggr i månaden nu när det eldas lite oftare.
Askan rakar jag ut kanske 2ggr i månaden nu när det eldas lite oftare.
eldar ca var 2-3e dag, drygt 2 ilägg i calmarv65, 5m3 tankvolym.ibland krafsar jag ner askan genom övre keramiken, öppnar sen askluckan,rakar ur askan och ibland lägger jag bara i utan att aska ur. jag lägger i ugefär 10 vedträn, tänder på nävern eller river 1 tidning i remsor och lägger överst, startar fläkten. när pannan kommit upp i ca 80° lägger jag den full, dock har den börjat övertända, förmodligen pga för fint klyven och torr ved, funkar bättre om jag bara lägger upptill luckans nederkant eller blandar i råved.
Nu få jag kanske ordningsmakten på mig
men jag lägger två vedträn på var sida om glipan ner till brännkammaren och knölar ner gårdagens tidning i mellan, sedan åker skörden av mjölkkartonger i och lite mindre vedträn ovanpå dessa, sedan tänder jag och när mjölkkartongerna brunnit upp laddar jag fullt och stänger by-pass spjället.
Lägger finkluven ved över keramikhålet och på med en braständarklump och lite tidningspapper.
Och har den övre luckan lite på glänt tills det tar sig.
Har även testat att göra egna braständare genom att doppa board i diesel, funkar bra.
Hade varit skönt att bara kunna trycka på tänd på displayen istället.
Och har den övre luckan lite på glänt tills det tar sig.
Har även testat att göra egna braständare genom att doppa board i diesel, funkar bra.
Hade varit skönt att bara kunna trycka på tänd på displayen istället.
Jag gör som instruktionboken föreskriver.
Två stora klabbar på 40cm med spetsen mot glipan på keramiken.
Två st tidningssidor som jag lätt knölar ihop och en klabb ovanpå.
Tänd tidningspappret, startar fläkten stänger sedan luckan.
När jag duschat färdigt fyller jag till kanten och går till jobbet.
Grannen har en likadan panna som jag och dom spjälkar och har sig säkert en kvart varje morgon för att tända.
Två stora klabbar på 40cm med spetsen mot glipan på keramiken.
Två st tidningssidor som jag lätt knölar ihop och en klabb ovanpå.
Tänd tidningspappret, startar fläkten stänger sedan luckan.
När jag duschat färdigt fyller jag till kanten och går till jobbet.
Grannen har en likadan panna som jag och dom spjälkar och har sig säkert en kvart varje morgon för att tända.
Klögglar ihop lite tidningspapper. Några vedbitar. Tänder. Går 10 meter till vedboden och fyller vedkärran(låda på en pirra). Fyller fullt och slår på fläkten, drar i spjället och återgår till det jag gjorde innan. Man ska väl gör det så enkelt som möjligt för sig? Funderar på att installera eltändning för att slippa ett moment samt kunna fjärrtända pannan om man åkt bort en längre tid och vill ha varmt utan elvärme när man kommer hem. Hade en grillstartare i insatskaminen när jag bodde i sommarstuga som jag satte på timer så den tände några timmar innan jag klev upp. Lite läskigt dock att elda utan att kunna stänga luckorna helt
Men det gick bra, stugan eldas nu upp i pannan för att värma nya villan 
Haha, passar på att tipsa om Piltorps när det gäller eltändare sen är det bara att bygga en liten relälåda och låta eltändaren stanna när rökgastermostaten startar laddpumpen. Om man inte har, eller bygger en liten plc..
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Startar rökgasfläkten. Några eldtuppar (bild) och lite restkol, fyra tidningssidor: Östgöta Corren. Fjuttar på, stänger luckan 30 s medan jag hämtar vedklabbarna. Lägger i veden medan startbrasan brinner. Det ryker inte in (om det inte är kallpropp i skorstenen, händer ibland varma dagar)
Sen tuffar pannan på utan fjäsk. Jag kollar till primär o sekundärluftsinställningarna nån gång så att förbränningen är bra.
Panna: perifal solo innova 30 kW. Draglucka tigex, skorsten av pimpstensbetong Scancore.
Sen tuffar pannan på utan fjäsk. Jag kollar till primär o sekundärluftsinställningarna nån gång så att förbränningen är bra.
Panna: perifal solo innova 30 kW. Draglucka tigex, skorsten av pimpstensbetong Scancore.
Låter intressant som många gör att tända utan tändved. Måste testa det i min BAXI SI 50. Undrar hur lång tid det normalt tar innan era pannor börjar ladda? Beror ju naturligtvis på vilken temp den hade när man började, men jag var annan var tredje dag och då hinner pannan svalna till ca 30 grader. Tycker det tar lång tid innan den börjar ladda, säg minst 45 min, ofta en timme. (extra lång tid när det är tomt i tanken och frun vill bada...)
Hur lång tid det tar har väl att göra med effekt och vattenvolym, men alla moderna pannor jag eldat kommer igång ganska snabbt max 15-20 minuter. Men det handlar ju att så snabbt som möjligt få igång glödbädden. Och lite restkol från föregående eldning är nästan ett måste för att komma igång snabbt.
