thrax skrev:
Trodde inte man skulle ta bort askan, eftersom
den förhindrar att keramiken kyler brasan.

Atmos pannor verkar bara brinna bättre ju skitigare de är.

Jag lägger en skrynklad tidning i botten, litte småbitar, ofta byggavfall
som listbitar mm. Sedan tänderjag med en tändsticka. Väntar 1-2min,
fyller fullt och går in till gumman...   ;)

/Thrax

Ctc V 35 brinner ocks pissigt när den är nysotad. Nu har jag börjat att strunta att ta bort askan ur eldstaden det blir bara sämre då...

Jag brukar krafsa bort en del av askan ur eldstaden varje dag, i min Atmos DC 35 SF. Till pannan finns det ett asktråg som passar i sekundärkammaren. Sätter jag in det där och rotar runt lite i eldstaden, så trillar askan ner i skålen. Kolbitar låter jag ligga kvar, och därmed i praktiken en del av askan också. Man kan väl säga att jag krafsar ner så mycket som det blir nytt varje dag, så att summan blir konstant.

Sen fyller jag en bit i bottnen av pannan och tänder med lite hopskrynklat tidningspapper. När det har fått fart fyller jag på med ved tills det är fullt. Det går lika bra att fylla meddetsamma, men skulle det då inte ta sig, är det krångligare att tända igen, utan att alltihop tar fyr samtidigt. Det vill jag inte, för då brinner det inte lika bra.

Sotar gör jag vanligtvis en gång i veckan, om jag är hemma på helgen. Men det finns inte mycket sot där efter bara en vecka, så det spelar nog ingen större roll om det skulle bli mer sällan.

Nu ska jag gå ner och göra proceduren, för det är -10°C, så det behöver eldas en del.

Tändning:

Jag:
Klyven ved, 1-2cm kanske lite större. Beror på hur nära tummen det var när man klöv den sista vedbiten.
Lägger ett par tre stycken bitar i botten.
Tre eller fyra hårt ihoprullade tidningssidor.
Resten av den den nyss småklyvna veden.
Två tidningspapper ej ihoprullade kanske lite ihopskrynklade.

Drar ut spjället.

Tänder

Brinner det inte nu så är veden för fuktig.

Min fru:

Två vedträn, en dagstidning. Och kallt när man kommer hem...
(Så gör hon nog bara för att kunna säga. -Jag kan inte tända upp, det vet du.)

Sotning/askning:

Tömmer 'efterbrännkammaren' varje morgon. Två drag med skrapan så är det klart.

Vedutrymmet tömmer jag när jag tycker att det behövs, för det mest genom att veva runt i askan med de tidigare klyvna vedbitarna. Varav jag senare skrapar ur 'efterbrännkammaren'.

Drar ur askan från spjället, ovanför vedutrymmet ca 1 gång/månaden.

Ursotning av pannan från en gång i månaden till en gång på två månader. För det mesta i samma intervall som sotaren kommer.

---

En annan fundering.
Aska i förbränningsutrymmet kan sänka rökgaserna (sänkt förbränningstemperatur). Sot/tjära i rökkanalerna ger väl högre rökgaser.

Lite spent ved i botten sen några småkluvna vedträn ovanpå, på med lite eldningsolja och en tändsticka sen var det klart. Tar ca 2 minuter. ;D

Trådlyft!
Det var ett tag sedan, men efter trådstarten om den optimala förbränningen blev jag sugen på att höra om det finns några nya tipps på hur ni snabbast kommer igång med förbränningen.
Efter mitt första inlägg i denna tråd så har jag inte ändrat min tändning så mycket.
Jag dammsuger inte pannan längre, jag tröttnade på det och nu borstar jag bara ut askan som finns kvar i nedre skålen.
Sen använder jag grov ved på direkten nuförtiden.
Jag har uppdaterat med några bilder på hur jag gör när jag tänder.
Sista bilden är ilägget till tändbrasan.
(Det är omvänd förbränning i pannan.)

Stora gasflaskan är perfekt.
På sommaren kör jag den till grillen och på vintern tar jag fram stora munstycket med slang för att tända i pannan.

• DSCF4921.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4922.JPG
    Skapa konto
  • DSCF4924.JPG
    Skapa konto
  • DSCF4925.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Jag gör inte likadant som jag gjorde när jag skrev här ovan. Jag har lärt mig ett enklare sätt sen dess.

Jag börjar fortfarande med att krafsa ner överflödig aska. Därefter lägger jag ett vedträ vid varje sida om öppningen ner till sekundärkammaren, och ett vedträ över dessa två. Den konstruktionen skapar en liten tunnel ovanför hålet, en tunnel som har en mynning framtill i vedutrymmet.
Sen fyller jag vedutrymmet helt från början. Jag ser till att alla vedträn ligger mot vedutrymmets bakre kant. Det gör att jag får plats med lite tidningspapper längst fram.
Detta papper tuttar jag på med cigarettändare. Tunneln, och dess mynning, "suger" in rökgaserna ner genom hålet till sekundärkammaren. Turbulensen och det faktum att allt ska förbi på samma ställe gör att det kvickt blir så hett att det tänder vedträna i bottnen, vilka ju är de som ska tuttas på först. Ingen gasbrännare behövs.

Detta är det klart enklaste sättet jag hittills kommit på. Det har också fördelen att jag inte behöver öppna luckan igen förrän det är dags att fylla på. Ingen onödig rök in i pannrummet.

Ska kanske tillägga att detta sätt innebär att jag inte alls har spjället (= överförbränning) öppet, utan startar fläkten strax efter det att jag satt fyr på pappret, och låter alla lågorna gå ner den vanliga vägen, eller om det ska vara omvägen. Dessutom behövs alltså ingen tändved heller. Det blir så hett meddetsamma att det tar i vad som helst, om det är någorlunda torrt. Sur ved bör man ju ändå inte elda med.

Min panna är ju också en Atmos.

Vad f-n, går den här forumservern på sommartid på vintern?

Redigerat:
smart. :)

Kastar in en näve med tändved, river lite papper och lägger över tändveden, sen i med ved på pappret, tänder och låter pappret brinna i ca 20 sek för att se att det tar sig, startar fläkten och skjuter in spjället..

Brinner så det dånar i pannan på ett par minuter och kommer snabbt upp i temp.

Pratade med Atmos så sent som i förra veckan ang dammsuga pannan.. Snubben jag snackade med sa att det var överkurs, han tyckte det var bra för keramiken om man hade lite aska kvar i pannan, räcker med att man öppnar den nedre luckan och rakar ur lite aska på väggarna och under keramiken i kanalen.. Så sparar man keramiken mycket.. Ha gärna ett lager på 2-3cm där uppe.

Då fyller jag på med hur en tändning i min överförbrännings panna går till.
1. Fyller pannan upp till kanten på ved inkastet med grövre ved.
2. Fyller resterande utrymme med mindre vedträn stickor fast på sidorna så ställer jag två grövre vedträn som bildar som en ränna framför sekundärluften.
3. Kastar in en näve eller två med bark/närver/annat smått i "rännan".
Tänder sedan nävern stänger luckorna och går upp.
Hör jag inte att det knäpper i skorstenen inom 5min då har det slockna annars behöver jag inte bry mig nått mer den dagen om det inte är -15°C eller kallare då måste jag göra om denna procedur efter ca 3-4timmar när det har slocknat.

kricken_ skrev:
Då fyller jag på med hur en tändning i min överförbrännings panna går till.
1. Fyller pannan upp till kanten på ved inkastet med grövre ved.
2. Fyller resterande utrymme med mindre vedträn stickor fast på sidorna så ställer jag två grövre vedträn som bildar som en ränna framför sekundärluften.
3. Kastar in en näve eller två med bark/närver/annat smått i "rännan".
Tänder sedan nävern stänger luckorna och går upp.
Ja med likadant:)

Ser ut som alla kan det här med att tända pannan!
Lite konstigt att behöva diesel för tändning! brukar inte oljepannor och motorer behöva det ? men de finns ju dom som kör bilen på ved också.
Själv kör jag panntändningen ungefär som apersson850 "keramiken" går ner till översidan av askluckan där den bildar ett V lite kol o.papper där, så tänder jag med gas,tidigare används tändare med gas får jag full fart på en gång.
Kan tillägga att efter ca5 min. låter det som om man skulle ha en gasbrännare igång (eldar 1 gång varje dag vintertid "keramiken hinner knappt svalna)

Lite tidningspapper och en skvätt stockholms näver i botten. Sotar var 10:e dag

manana skrev:
Lite tidningspapper och en skvätt stockholms näver i botten. Sotar var 10:e dag
Stockholmsnäver?
Jag har lärt mig att det är en skvätt bensin.
Men det tänder du väl inte pannan med?

Kör du med diesel?

Majgårdarna
pr95 skrev:
Ser ut som alla kan det här med att tända pannan!
Lite konstigt att behöva diesel för tändning! brukar inte oljepannor och motorer behöva det ?
Jag fick lite diesel kvar när jag tog ut olje tanken.Nu är den uppeldad och jag kör med en dagstidning.Fungerar bättre.
Jag har även skippat att ta bort den lilla aska som blir mellan eldningarna.
Den tar jag bara bort när jag sotar pannan.

jag har lacknafta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.