yonna yonna skrev:
Syren kan vara underbar men sköts den inte tar den lätt överhand - som troligtvis i detta fall. Den bör föryngras ungefär vart 4 år för att bli kompakt och blomrik.

I en tidigare, mycket gammal trädgård, fanns en vacker, tät, syrenberså, som klipptes och tuktades varje år. Den blommade således inte men de hjärtformade bladen gav fin grönska. Själva bersån var verkligen läcker.

Om man inte sköter syren kan den bli risig med rotskott - därav mitt konstaterande att den kan vara ett otyg. Numera finns nya sorter som har vackrare blomning och mindre spridning - ofta på bekostnad av sämre doft.
Då är jag med på noterna. Ja de kan ju vara riktigt fina, och de doftar underbart.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har ni tänkt odla i trädgården så skulle jag spara en hel del nässlor. De passar väldigt bra att göra näringsvatten av.
Eller äta upp den som soppa eller bröd.
Det har jag tänkt! Kanske kan förbereda en regntunga med vatten och stoppa ned nässlorna där - borde väl funka??

Du behöver inte fräsa bland nässlorna men är det en kompost så behöver du troligen jämna till ytan. Släng jorden du gräver bort genom ett såll och kratta ut på gräset så får du en jämnare yta för barnen.
Nässlor överlever inte att klippas ofta och vanlig gräsklippning jämnar till en gräsmatta ganska så effektivt.

Jag har inte heller några problem att lägga nässlor i en kompost eller låta de torka ett dygn eller två och sedan lägg som marktäckning.

Ett tips är att skapa tillgång till en kompostkvarn vilket gör att mycket ris och grövre örter blir bra marktäckning eller grunden till bra kompost.

Om du ska ta in stubbfräsare, jämför med vad det kostar att hyra en maskin över t ex en helg. Jag gjorde det för några år sedan. Ganska roligt och inte särskilt svårt. Maskinen var tung men jag hyrde den ihop med en tipp-bart släp och då gick det smidigt att få den av och på släpet. Vill minnas att den hade drivning på hjulen när man väl fått av den, så att den enkelt gick att flytta i trädgården

Grävmaskin Grävmaskin Grävmaskin

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
N
Robotgräsklippare är effektivt för områden som man vill ha som gräsmatta, de flesta växter tål inte att bli nedklippta kontinuerligt. Så det är ett bra sätt att bearbeta områden som är någorlunda jämna och där man inte vill ha något som växer över gräsnivå + ingen arbetsinsats efter att klipparen är installerad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Newgolds skrev:
Robotgräsklippare är effektivt för områden som man vill ha som gräsmatta, de flesta växter tål inte att bli nedklippta kontinuerligt. Så det är ett bra sätt att bearbeta områden som är någorlunda jämna och där man inte vill ha något som växer över gräsnivå + ingen arbetsinsats efter att klipparen är installerad.
Bra tips, en robotklippare är redan införskaffad och kommer att gå där!

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Laxilef Laxilef skrev:
I sommar går flyttlasset från Stockholm till vår hemstad där vi köpt ett hus. Vi har tagit över en klassisk 70-talsvilla i Mexitegel med källare, men det är inte huset som jag behöver råd om, utan den 2700kvm stora trädgården som omger huset.

Trädgården har varit mer eller mindre lämnad åt naturens gång de senaste 10-15 åren, även om gräset stödklippts under varje säsong.

Är uppvuxen i hus, och har hjälpt till med diverse saker under åren hos både föräldrar och svärföräldrar, men har aldrig haft det ärofyllda uppdraget att faktiskt ta hand om något växande grönt som är mycket större än en pallkrage.

Inventering av tomt:
  • 1st Megaschersmin: En massiv buske som är 3-4m hög och nästan lika bred MITT i synen ut mot baksidan.
  • 1st Dundersyrén: Gammal och ståtlig, men stor??
  • 1st gammaldags rosenbuske, som även huserar ett annat träd (lönn/hassel?) som slagit rot och tagit över inifrån.
  • 3st Zombieträd: Det växer som nya träd direkt ur gamla stubbar. Vissa rotskott (från bl.a. plommon) är numera 3–5 meter höga träd.
  • Nässlor & Kompost: En enorm, bortglömd komposthög dominerar ett 50-100kvm hörn bakom garaget. Där bor muterade brännässlor där stammarna är så tjocka att de mer eller mindre bör identifiera sig som kvistar.
  • Tomtmark: En härlig blandning av mossa, dolda gropar och rotskott. Tanken är att en robotklippare ska få ta över så småningom.
  • En gammal rabatt på framsidan som har mängder med ogräs som doftar Amsterdam -- vad är detta?
  • 2st stora hängbjörkar där ingenting växer under?
  • En massa mossa -- överallt. Särskilt inom 5-10m från huset. Efter det är det gräs.
  • Gropar, högar, knölar, diverse ojämnheter.
Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få från alla som har mycket mer erfarenhet än jag själv.

ALLA tips och råd uppskattas. Sånt jag går och funderar på är:

Vad är steg 1 i att återuppliva en gammal tomt/gräsmatta? Hur bör man sköta allt? Finns några generella saker man bör tänka på? Alla dessa olika buskar och träd verkar vara så kinkiga (om man läser i andra forum och på facebook) och ha egna helt unika skötselråd; Finns inga generella regler man kan gå efter som gäller typ allt?

1. Vad är realistiska förväntningar på en förvandling av trädgården från vildvuxen till fin villatomt? Jag har inga ambitioner av att skapa en prisbelönt trädgårdsidyll. Vill bara ha en fin tomt som har en jämn yta, där barn kan springa, och mestadels gräs.

2. Schersminen, går en sådan att flytta? Den är garanterat 20+ år gammal, väldigt ståtlig och doftar säkert underbart. men den skymmer i princip hela utsikten mot baksidan. Annars, vad är alternativen? Motorsåg och plantera ny liten buske där man vill ha den?

3. Träd som tagit över andra buskar, hur gör man där? Gräver upp så rötterna syns och sågar av? Blir det inte en massa rotskott i panik då kommande år?

4. Nässlor... Hur blir man av med dem? Det är en gammal kompost, och jag skulle gärna använda ytan för att odla ex hallon i framtiden, men det är en SKOG av muterade nässlor överallt där. Röjsåg? Trimmer? hade gärna minskat ytan där för att få lite mer gräsyta.

5. Stubbar där det växer träd ur. Det är ju nya träd som kommit rakt upp ur stubbarna. Hur hanterar man sådant? Hade gärna fått bort stubbarna, men hur?

6. Hängbjörkar. Under kronan verkar det vara ett hårt klimat. Kan man så gräs och toppdressa där, eller är det av någon annan anledning som inget växer under där?

7. Ogräset som luktar röka, vad kan detta vara?

Självklart räknar jag med att man får upptäcka hur saker och ting sköts med tiden. Trädgården är ju vid liv, så det är inte direkt problemet. Utan tvärtom, att den är lite för mycket vid liv. Många frågor i en och samma tråd här, men som sagt alla tips och råd är uppskattade!
Hej!
Jag skulle i första hand lägga energi och pengar på att hitta en duktig trädgårdsfirma som kan

1. rensa trädgården från all ogräs/ris. Glöm inte att kolla referenser i förväg så att du inte råkar ut för en "vaktmästarrensning".

2. Rådgöra vad som kan behållas och vad du vill ha kvar/ta bort.

Har man gjort en ordentlig rensning i första hand då ser man trädgården med nya ögon. Det är lättare då att bestämma hur man vill ha det :)

Lycka till!

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Håller långsamt på med liknande resa, har 3200 m3 där tidigare boende lät det växa igen. I stora delar av trädgården hade de bara röjt gångar till visningen.

Det jag kan säga så här fyra år senare är att jag fortfarande upptäcker nya blommor som jag inte riktigt känner igen från tidigare år, mestadels lökväxter. Misstänker att de i takt med att jag tuktar det överväxta hittar kraft att titta upp alternativt att de alltid varit där men att jag inte sett dem när de varit överväxta.

För mig går det sakta, dels för att det är ett sommarställe så att jag inte alltid kan vara där, dels att jag också renoverar huset samtidigt och dels för att jag vill ta det sakta då jag inte är riktigt säker på vilka träd och buskar jag vill ta bort. Det är väldigt svårt att sätta tillbaka ett träd om man kommer på att man skulle ha behållit det.

• Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Laxilef Laxilef skrev:
Det har jag tänkt! Kanske kan förbereda en regntunga med vatten och stoppa ned nässlorna där - borde väl funka??
Nässelvatten är superbra gödning men det luktar as. Så fundera på vart du ställer den där tunnan innan du gör 100 liter nässelvatten.

Ska jag vara mer utförlig än tidigare så börja med att fundera på hur tomten är tänkt att användas och prioritera detta. Med så stor tomt gör det inget om inte allt blir röjt bara det mest prioriterade kommer på plats.
Med barn blir det troligen en lagom stor gräsmatta (de kommer i alla fall härja i buskagen), en sandlåda/längdhoppsgrop och stolpar som funkar för för höjdhopp, målstolpar för fotboll, nät för badminton osv samt nånstans att odla enkla grönsaker
Sen behöver man någonstans att äta, gärna i lite olika väderstreck och resten löser sig med tiden.
.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Laxilef Laxilef skrev:
I sommar går flyttlasset från Stockholm till vår hemstad där vi köpt ett hus. Vi har tagit över en klassisk 70-talsvilla i Mexitegel med källare, men det är inte huset som jag behöver råd om, utan den 2700kvm stora trädgården som omger huset.

Trädgården har varit mer eller mindre lämnad åt naturens gång de senaste 10-15 åren, även om gräset stödklippts under varje säsong.

Är uppvuxen i hus, och har hjälpt till med diverse saker under åren hos både föräldrar och svärföräldrar, men har aldrig haft det ärofyllda uppdraget att faktiskt ta hand om något växande grönt som är mycket större än en pallkrage.

Inventering av tomt:
  • 1st Megaschersmin: En massiv buske som är 3-4m hög och nästan lika bred MITT i synen ut mot baksidan.
  • 1st gammaldags rosenbuske, som även huserar ett annat träd (lönn/hassel?) som slagit rot och tagit över inifrån.
  • 3st Zombieträd: Det växer som nya träd direkt ur gamla stubbar. Vissa rotskott (från bl.a. plommon) är numera 3–5 meter höga träd.
  • Nässlor & Kompost: En enorm, bortglömd komposthög dominerar ett 50-100kvm hörn bakom garaget. Där bor muterade brännässlor där stammarna är så tjocka att de mer eller mindre bör identifiera sig som kvistar.
  • Tomtmark: En härlig blandning av mossa, dolda gropar och rotskott. Tanken är att en robotklippare ska få ta över så småningom.
  • En gammal rabatt på framsidan som har mängder med ogräs som doftar Amsterdam -- vad är detta?
  • En massa mossa -- överallt. Särskilt inom 5-10m från huset. Efter det är det gräs.
Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få från alla som har mycket mer erfarenhet än jag själv.

Vad är steg 1 i att återuppliva en gammal tomt/gräsmatta? Hur bör man sköta allt? Finns några generella saker man bör tänka på? Alla dessa olika buskar och träd verkar vara så kinkiga (om man läser i andra forum och på facebook) och ha egna helt unika skötselråd; Finns inga generella regler man kan gå efter som gäller typ allt?

1. Vad är realistiska förväntningar på en förvandling av trädgården från vildvuxen till fin villatomt? Jag har inga ambitioner av att skapa en prisbelönt trädgårdsidyll. Vill bara ha en fin tomt som har en jämn yta, där barn kan springa, och mestadels gräs.

2. Schersminen, går en sådan att flytta? Den är garanterat 20+ år gammal, väldigt ståtlig och doftar säkert underbart. men den skymmer i princip hela utsikten mot baksidan. Annars, vad är alternativen? Motorsåg och plantera ny liten buske där man vill ha den?

3. Träd som tagit över andra buskar, hur gör man där? Gräver upp så rötterna syns och sågar av? Blir det inte en massa rotskott i panik då kommande år?

4. Nässlor... Hur blir man av med dem? Det är en gammal kompost, och jag skulle gärna använda ytan för att odla ex hallon i framtiden, men det är en SKOG av muterade nässlor överallt där. Röjsåg? Trimmer? hade gärna minskat ytan där för att få lite mer gräsyta.

5. Stubbar där det växer träd ur. Det är ju nya träd som kommit rakt upp ur stubbarna. Hur hanterar man sådant? Hade gärna fått bort stubbarna, men hur?

6. Hängbjörkar. Under kronan verkar det vara ett hårt klimat. Kan man så gräs och toppdressa där, eller är det av någon annan anledning som inget växer under där?

Självklart räknar jag med att man får upptäcka hur saker och ting sköts med tiden. Trädgården är ju vid liv, så det är inte direkt problemet. Utan tvärtom, att den är lite för mycket vid liv. Många frågor i en och samma tråd här, men som sagt alla tips och råd är uppskattade!
Om det är utanför tättbebyggt område kan du skaffa getter. Så gjorde maken och jag när vi flyttade ut på landet med ett hus som stod i sly och buskage. Med en remsa gräsmatta runt huset. Getterna gick och åt upp allt vi inte ville ha så man såg vad som fanns. Vi vadade i kirskål och slogs med taggiga buskar. De gjorde sitt jobb och sedan var det att gå med en kratta och stampa neråt och känna var det låg sten och stubbar. När det var bortplockat åkte en gammal gräsklippare fram på högsta höjdinställningen. Till slut hade vi en fin liten park att njuta av. Och getterna byttes mot får då de ville äta upp de stora träden som skulle stå kvar. Fåren fixade gräset där det inte gick att klippa med gräsklipparen. Blev väldigt trevligt och luftigt. För att skydda de buskar du vill ha kvar ( från getterna) kan du slå in dem i presenning eller kycklingnät.

• Älska
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Laxilef Laxilef skrev:
Nää, känns lite väl drastiskt.
Ejh
Ring brandkåren o fråga om dom vill ha lite träning på elda o släcka 👍

Laxilef Laxilef skrev:

Inventering av tomt:

Låter spännande!
Lite som julafton om man gillar "trädgårdar" :D

När man tar över en lite förvildad.. gammal trädgård kan det kännas lite övermäktigt - men kom bara ihåg att man inte behöver göra allt på en gång! Den klarar sig helt utan hjälp.. om man vill ;)

Så känn er för.. fundera på vad ni vill ha i trädgården...vad ni gillar i just den/er trädgård idag (även om de kanske är för stora/vildvuxna/risiga).. är det något ni definitivt vill ha kvar vs absolut vill ta bort?

Vad drömmer ni själva om ska få plats? några speciella växter/träd.. uteplatser..pool..fotbollsplan.. studsmatta osv osv.

Börja med att göra en sådan plan.. samtidigt som ni tar han om trädgården som den är just nu (så det inte blir "värre").. rensa ogräs.. klippa gräs.. antagligen införskaffa en röjsåg om det är mycket "sly" som dykt upp mellan buskar och träd (och börjat vandra ut i den sk gräsmattan). Trimmer funkar också bra.. men mer för gräset än för det lite hårdare slyet.. (lät som ni hade en del träd o buskar som var vildvuxna).

Fota gärna.. lägg ut och fråga.. om det är något speciellt ni funderar på.. eller vill ha "ideer" om vad man kan göra med...

Vänta med att hyra in maskiner o folk.. tills ni vet hur planen ser ut!
Sen är det bara och ta dit det folk som ni behöver.. utefter er plan..

👍😊🌳🌷🍄🍁

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.