Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Hej!
Vi håller på att planera att stängsla in tomten till vårt nyköpta hus för våra hundar (vorsteh + labradoodle) och försöker hitta rätt lösning.
Tomten är ca 3750 kvm och planen är:
Det jag främst undrar är:
Vi är ute efter något som känns ganska stilrent och passar ett New England- hus, men utan att kostnaden blir helt galen.
Huset ligger ganska avskilt ute på vischan utanför detaljplanerat område, och vi har egentligen bara granne åt ett håll. På sommaren är det väldigt mycket växtlighet runt tomten så då ser man inget mellan husen, men på vintern blir det betydligt öppnare.
Vi funderar därför även på att plantera någon form av vintergrön häck på ungefär 10 meter mot grannen för att minska insyn vintertid.
Vi håller på att planera att stängsla in tomten till vårt nyköpta hus för våra hundar (vorsteh + labradoodle) och försöker hitta rätt lösning.
Tomten är ca 3750 kvm och planen är:
- svart metallstaket mot vägen/synliga delen (~35 meter + 4 m grind)
- viltstängsel runt resterande delar (~150 meter)
Det jag främst undrar är:
- Har någon här erfarenhet av bra leverantörer av svarta metallstaket/smidesinspirerade staket?
- Någon som köpt från Polen eller annan europeisk leverantör?
- Vad landade er totalkostnad på ungefär?
- Är det någon som kört t.ex. vidaXL eller liknande och varit nöjd/missnöjd över tid?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-trad...ts-stal-17815x150-cm-svart/8719883710594.html
Vi är ute efter något som känns ganska stilrent och passar ett New England- hus, men utan att kostnaden blir helt galen.
Huset ligger ganska avskilt ute på vischan utanför detaljplanerat område, och vi har egentligen bara granne åt ett håll. På sommaren är det väldigt mycket växtlighet runt tomten så då ser man inget mellan husen, men på vintern blir det betydligt öppnare.
Vi funderar därför även på att plantera någon form av vintergrön häck på ungefär 10 meter mot grannen för att minska insyn vintertid.
- Är thuja fortfarande en vettig lösning idag?
- Kan man plantera ganska stora exemplar direkt, typ runt 2–2,5 meter?
- Eller finns det andra vintergröna alternativ som ni tycker fungerar bättre/snyggare? Vill helst bara ha en grön vägg, minst 3meter hög, men inget problem om den växer ännu högre på sikt.
Ja, thuja är ingen vettig lösning. Kommer på sikt kräva mycket skötsel. Inte vidare vacker efter ett antal år om man inte putsar den hela tiden. Sorten Smaragd blir mycket vackrare men klarar inte din zon. Välj hellre bok (om den klarar din zon) eller i andra hand avenbok.B bryggarebob skrev:Är thuja fortfarande en vettig lösning idag?
Tar gärna emot erfarenheter och tips 🙂
- Kan man plantera ganska stora exemplar direkt, typ runt 2–2,5 meter?
- Eller finns det andra vintergröna alternativ som ni tycker fungerar bättre/snyggare? Vill helst bara ha en grön vägg, minst 3meter hög, men inget problem om den växer ännu högre på sikt.
Jag bor på landet i Skåne. Har hörntomt. Planterade bok tillsammans med 80 cm högt fårstängsel längs gatan. "Stängde av" gatuhörnan då häcken inte fick vara högre än 80 cm vilket självklart var för lågt för jyckarna. Övrig tomtgräns två/tre inte vidare synliga ellinor avsett för hund/får. De behöver inte sitta högre än 100 cm, till och med lägre. Mycket billig lösning. Jyckarna lär sig med en gång.
Då tomten anlades hade jag jyckar som inte var så rymningsbenägna så det räckte med häckmarkering. Senare fick jag en mycket potent omplacering så då blev det ellinor. Barnbarnen lärde sig också snabbt! Numera, med liten jycke, sätter jag på elen bara när jag lämnar huset flera dagar.
Är stängslet enbart till för att hålla hundarna inne, eller även för att hålla viltet ute? Om du vill hålla viltet ute skulle jag rekommendera minst 1,8 m gärna 2 meter högt. Rådjur och hjortar hoppar enkelt över åtminstone 1,20. Vi satte upp Allox nät istället för vanligt viltstängsel, men med tryckta stolpar från Granngården istället för Allox egna metallpinnar, och vi är väldigt nöjda. Det är nästan osynligt och stör inte alls, men däremot vi fick komplettera med en vanlig tryckt trallbräda längs marken mellan stolparna, då vår ena hund kom på att han kunde åla sig ut under nätet.
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Vi har köpt hus i Stockholmsområdet så kanske att thuja kan fungera där?yonna skrev:
Ja, thuja är ingen vettig lösning. Kommer på sikt kräva mycket skötsel. Inte vidare vacker efter ett antal år om man inte putsar den hela tiden. Sorten Smaragd blir mycket vackrare men klarar inte din zon. Välj hellre bok (om den klarar din zon) eller i andra hand avenbok.
Jag bor på landet i Skåne. Har hörntomt. Planterade bok tillsammans med 80 cm högt fårstängsel längs gatan. "Stängde av" gatuhörnan då häcken inte fick vara högre än 80 cm vilket självklart var för lågt för jyckarna. Övrig tomtgräns två/tre inte vidare synliga ellinor avsett för hund/får. De behöver inte sitta högre än 100 cm, till och med lägre. Mycket billig lösning. Jyckarna lär sig med en gång.
Då tomten anlades hade jag jyckar som inte var så rymningsbenägna så det räckte med häckmarkering. Senare fick jag en mycket potent omplacering så då blev det ellinor. Barnbarnen lärde sig också snabbt! Numera, med liten jycke, sätter jag på elen bara när jag lämnar huset flera dagar.
Tror egentligen inte att mina hundar skulle försöka hoppa över om vi har 1m stängsel men vill kunna ha dem lös när man är hemma och jobbar utan att behöva oroa sig alltför mycket.
Är rätt vilttätt här med rådjur och annat runt gården så tror min vorsteh säkert skulle hitta lite mer motivation om hon ser något djur. Dumt att chansa så tänker att 150cm är vettig kompromiss.
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Bara för att hålla vovvarna inne.S Sofia E skrev:Är stängslet enbart till för att hålla hundarna inne, eller även för att hålla viltet ute? Om du vill hålla viltet ute skulle jag rekommendera minst 1,8 m gärna 2 meter högt. Rådjur och hjortar hoppar enkelt över åtminstone 1,20. Vi satte upp Allox nät istället för vanligt viltstängsel, men med tryckta stolpar från Granngården istället för Allox egna metallpinnar, och vi är väldigt nöjda. Det är nästan osynligt och stör inte alls, men däremot vi fick komplettera med en vanlig tryckt trallbräda längs marken mellan stolparna, då vår ena hund kom på att han kunde åla sig ut under nätet.
Vilken storlek kör ni på stolparna från granngården?
Vi använde 3 m x 80 mm, men det var helt klart överdimensionerat. 😄 Längden på stolparna beror ju på höjden på staketet och hur mycket du tror försvinner ned i marken, men tunnare stolpar borde fortfarande bli stadigt. Allox rekommenderar sin egen tråd/vajer i överkant som håller ihop det hela, och som sagt vi satte en trallbräda i nederkanten.B bryggarebob skrev:
Klicka här för att svara