I sommar går flyttlasset från Stockholm till vår hemstad där vi köpt ett hus. Vi har tagit över en klassisk 70-talsvilla i Mexitegel med källare, men det är inte huset som jag behöver råd om, utan den 2700kvm stora trädgården som omger huset.

Trädgården har varit mer eller mindre lämnad åt naturens gång de senaste 10-15 åren, även om gräset stödklippts under varje säsong.

Är uppvuxen i hus, och har hjälpt till med diverse saker under åren hos både föräldrar och svärföräldrar, men har aldrig haft det ärofyllda uppdraget att faktiskt ta hand om något växande grönt som är mycket större än en pallkrage.

Inventering av tomt:
  • 1st Megaschersmin: En massiv buske som är 3-4m hög och nästan lika bred MITT i synen ut mot baksidan.
  • 1st Dundersyrén: Gammal och ståtlig, men stor??
  • 1st gammaldags rosenbuske, som även huserar ett annat träd (lönn/hassel?) som slagit rot och tagit över inifrån.
  • 3st Zombieträd: Det växer som nya träd direkt ur gamla stubbar. Vissa rotskott (från bl.a. plommon) är numera 3–5 meter höga träd.
  • Nässlor & Kompost: En enorm, bortglömd komposthög dominerar ett 50-100kvm hörn bakom garaget. Där bor muterade brännässlor där stammarna är så tjocka att de mer eller mindre bör identifiera sig som kvistar.
  • Tomtmark: En härlig blandning av mossa, dolda gropar och rotskott. Tanken är att en robotklippare ska få ta över så småningom.
  • En gammal rabatt på framsidan som har mängder med ogräs som doftar Amsterdam -- vad är detta?
  • 2st stora hängbjörkar där ingenting växer under?
  • En massa mossa -- överallt. Särskilt inom 5-10m från huset. Efter det är det gräs.
  • Gropar, högar, knölar, diverse ojämnheter.
Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få från alla som har mycket mer erfarenhet än jag själv.

ALLA tips och råd uppskattas. Sånt jag går och funderar på är:

Vad är steg 1 i att återuppliva en gammal tomt/gräsmatta? Hur bör man sköta allt? Finns några generella saker man bör tänka på? Alla dessa olika buskar och träd verkar vara så kinkiga (om man läser i andra forum och på facebook) och ha egna helt unika skötselråd; Finns inga generella regler man kan gå efter som gäller typ allt?

1. Vad är realistiska förväntningar på en förvandling av trädgården från vildvuxen till fin villatomt? Jag har inga ambitioner av att skapa en prisbelönt trädgårdsidyll. Vill bara ha en fin tomt som har en jämn yta, där barn kan springa, och mestadels gräs.

2. Schersminen, går en sådan att flytta? Den är garanterat 20+ år gammal, väldigt ståtlig och doftar säkert underbart. men den skymmer i princip hela utsikten mot baksidan. Annars, vad är alternativen? Motorsåg och plantera ny liten buske där man vill ha den?

3. Träd som tagit över andra buskar, hur gör man där? Gräver upp så rötterna syns och sågar av? Blir det inte en massa rotskott i panik då kommande år?

4. Nässlor... Hur blir man av med dem? Det är en gammal kompost, och jag skulle gärna använda ytan för att odla ex hallon i framtiden, men det är en SKOG av muterade nässlor överallt där. Röjsåg? Trimmer? hade gärna minskat ytan där för att få lite mer gräsyta.

5. Stubbar där det växer träd ur. Det är ju nya träd som kommit rakt upp ur stubbarna. Hur hanterar man sådant? Hade gärna fått bort stubbarna, men hur?

6. Hängbjörkar. Under kronan verkar det vara ett hårt klimat. Kan man så gräs och toppdressa där, eller är det av någon annan anledning som inget växer under där?

7. Ogräset som luktar röka, vad kan detta vara?

Självklart räknar jag med att man får upptäcka hur saker och ting sköts med tiden. Trädgården är ju vid liv, så det är inte direkt problemet. Utan tvärtom, att den är lite för mycket vid liv. Många frågor i en och samma tråd här, men som sagt alla tips och råd är uppskattade!

coconut
En grävmaskin med duktig maskinist löser många problem.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
hjalmar17 och 11 till
  • Laddar…
coconut
För att konkritisera lite mer.
Tänk din tomt som en tomt som ska grovplaneras efter ett husbygge. Iaf så jag hade resonerat kring vad som behöver göras. Dvs jag hade tagit in en firm som hjälp till att gräva upp stubbar, jämnat till tomten, fixat och justerat. Kanske behöver man fylla på med något lass med jord för att få till en bra yta för gräsmatta.

Gällande träden är frågan om man vill ha kvar dem eller ta ner dem. Kanske en aborist kan hjälpa till med att snygga till träden om de skuggar för mycket? Kanske behöver man ta prover på jorden för att se om de är något speciellt som gör att det inte växer?

Nässlor kan man få bort genom att gräva bort dem, men de kan också konkureras ut av annan växtlighet t.ex gräs.
Tänk din tomt som en tomt som ska grovplaneras efter ett husbygge. Iaf så jag hade resonerat kring vad som behöver göras. Dvs jag hade tagit in en firm som hjälp till att gräva upp stubbar, jämnat till tomten, fixat och justerat. Kanske behöver man fylla på med något lass med jord för att få till en bra yta för gräsmatta.

Gällande träden är frågan om man vill ha kvar dem eller ta ner dem. Kanske en aborist kan hjälpa till med att snygga till träden?

Nässlor kan man få bort genom att gräva bort dem, men de kan också konkureras ut av annan växtlighet t.ex gräs.

Har på min tomt gjort om en yta från gammal skogsmark med all möjlig ogräs, till gräsmatta (långt från en golf green) men helt okej, genom att bara sett till att gödsla och klippa gräset. Mycket annat gillar inte ritkigt när de blir avklippt.

Annars är det väl egentligen bara att börja klippa ner, gräva bort och odla nytt.
Lite beroende på kanske man kan hyra en liten minigrävare själv och göra en del jobb själv också.

• Gilla
Angelica Cramer och 2 till
  • Laddar…
Arborist är ett bra tips. Träd tar ju tid - så om några av dem kan användas är mycket tid vunnet. Att prata med någon lokal trädgårdsfirma om tips (vill du maxa tar du in en trädgårdsarkitekt) kan vara ett bra förslag. Om de inte kan själva kan de ge råd om de som kan. Du kommer att komma långt med en skiss över trädgården.
Nässlorna kan du klippa bort - de är inte så tåliga som man kanske tror.

Något du inte nämner, men värt att notera - skugga är trevligt varma somrar. Hugg inte för hårt, utan känn in en del av det. Om du sedan gräver upp allt i höst är en annan sak =)

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Schersminen kan möjligtvis föryngras till en kompaktare buske, men det tar lite tid. Kapa ner hälften av stammarna till någon decimeter på vårvintern (typ mars) nästa år, sen resten året efter.

Kejsarkrona luktar jazztobak när den blommar.

Man brukar få välja mellan björkar och fin gräsmatta. De suger både vatten och näring ur marken.

• Gilla
Fixaren11 och 1 till
  • Laddar…
Gällande träden - ta dit en arborist.
Har du en stubbe som skjuter skott och du inte vill ha kvar dessa - ta dit någon som kan fräsa bort stubben.
Nässlor har otroligt stora rotsystem. Antingen får du ta dit nån som gräver bort hela högen som är överväxt eller så får du skaffa en grep och börja bearbeta högen, bit för bit. Gräv upp och rensa bort alla rötter du kan! Ta dem till återvinningscentralen - lägg INTE på kompost igen! Räkna med att du kan få rensa nässlor i många år, eftersom de sprider sig med rotutlöpare OCH frö!
Träd/buskar som invaderat andra buskar - klipp/såga bort det som har invaderat. Till slut har du tröttat ut inkräktaren.
Schersmin och syrén - börja med att i år ta bort alla grova, gamla grenar nästan ända nere vid marken. Nästa år efter blomning klipper du ner de som då är de grövsta grenarna ungefär lika mycket. Året därpå gör du likadant igen efter att buskarna blommat. Sen kan du hålla dem på den höjd du vill ha, genom att klippa ner dem varje år efter blomningen. Vissa buskar är kinkiga och vill inte blomma året efter, så då kan du klippa vartannat år istället.
Din jätteschersmin kan alltså bli en buske med en höjd du kan tolerera.

• Gilla
Fixaren11 och 1 till
  • Laddar…
Värdera trädgården med uppvuxen som sådan även i Jurassic-form. Det enda jag accepterar i tidigare inlägg är maskin för tillverkning av gräsmatta. Simma lugnt. Bo in er. Har ni inte en större tillgång på slantar skulle jag avråda till att anlita proffs i detta skede. Börja med att beskära/gallra schersminen och syrenen dvs ta 1/4 per säsong. "Städa" trädgården och vänta något år med att ta bort/flytta växter. Luka ogräs (är bättre för själen än mycket annat). Ägna lite extra tid åt att i en avskild hörna anlägga fungerande kompost. Om ni ska bo i huset på heltid rekommenderar jag dessutom inköp av varmkompost som förutom matrester även sväljer massor av ogräs.

Det tar många år att få en uppvuxen trädgård med skuggningar och solglimtar. Ni kommer att upptäcka att ni alls inte har samma uppfattning om trädgården nästa år och efter något år är det lättare att bedöma hur ni verkligen vill ha det (solhörnor, siktlinjer, gångvägar, insyn mm).

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dublin och 21 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Värdera trädgården med uppvuxen som sådan även i Jurassic-form. Det enda jag accepterar i tidigare inlägg är maskin för tillverkning av gräsmatta. Simma lugnt. Bo in er. Har ni inte en större tillgång på slantar skulle jag avråda till att anlita proffs i detta skede. Börja med att beskära/gallra schersminen dvs ta 1/4 per säsong. "Städa" trädgården och vänta något år med att ta bort/flytta växter. Luka ogräs (är bättre för själen än mycket annat). Ägna lite extra tid åt att i en avskild hörna anlägga fungerande kompost. Om ni ska bo i huset på heltid rekommenderar jag dessutom inköp av varmkompost som förutom matrester även sväljer massor av ogräs. Det tar många år att få en uppvuxen trädgård med skuggningar och solglimtar. Ni kommer att upptäcka att ni alls inte har samma uppfattning om trädgården nästa år.
Håller helt med dig. Att ta bort stora träd och buskar innan man bott in sig är inte så lyckat. Bättre att vänta.

• Gilla
Joakim654 och 6 till
  • Laddar…
Steg 1: Don't panic
Steg 2: Bo in er först
Steg 3: Nu när ni vet hur just din/er tomt fungerar så kan ni börja fundera på vad ni vill göra

Generellt så tål inget att klippas för hårt i längden. Om det sen är träd eller nässlor så behövs fotosyntesen så tar man bort allt som kommer upp så dör det. Dock så måste man vara ordentlig och hålla koll, jag skulle säga min 2 ggr vecka

• Gilla
Mikael Ströms och 8 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
En grävmaskin med duktig maskinist löser många problem.
Visst är det så! 😅

coconut coconut skrev:

Gällande träden är frågan om man vill ha kvar dem eller ta ner dem. Kanske en aborist kan hjälpa till med att snygga till träden om de skuggar för mycket? Kanske behöver man ta prover på jorden för att se om de är något speciellt som gör att det inte växer?

Gällande träden är frågan om man vill ha kvar dem eller ta ner dem. Kanske en aborist kan hjälpa till med att snygga till träden?

Har på min tomt gjort om en yta från gammal skogsmark med all möjlig ogräs, till gräsmatta (långt från en golf green) men helt okej, genom att bara sett till att gödsla och klippa gräset. Mycket annat gillar inte ritkigt när de blir avklippt.

Annars är det väl egentligen bara att börja klippa ner, gräva bort och odla nytt.
Lite beroende på kanske man kan hyra en liten minigrävare själv och göra en del jobb själv också.
Tack! Utjämning kommer definitivt att behövas, och de allra flesta träden vill vi ha kvar. Det är mest rotskotten som nu blivit mindre träd som inte känns så roliga.

KUl att höra om marken du förvandlat till gräsmatta. Vad har du gödslat med?

Nässlorna vore skönt att åtminstone börja få bort i år. Då låter det som att det bara är att plocka upp grepen och börja slita!

M Mats skrev:
Steg 1: Don't panic
Steg 2: Bo in er först
Steg 3: Nu när ni vet hur just din/er tomt fungerar så kan ni börja fundera på vad ni vill göra

Generellt så tål inget att klippas för hårt i längden. Om det sen är träd eller nässlor så behövs fotosyntesen så tar man bort allt som kommer upp så dör det. Dock så måste man vara ordentlig och hålla koll, jag skulle säga min 2 ggr vecka
Sannerligen kloka ord!

Det är ingen panik här även om jag ser att inlägget låter lite panikslaget 😅 Mest många tankar på en och samma gång, och är otroligt sugen på att bara göra något. Vi har haft tillgång till huset sedan oktober förra året, och har varit nere ungefär varannan vecka för att renovera invändigt.

Nu när allt börjar vakna och väckas till liv så börjar man fundera på vad nästa projekt ska bli :)

Så mer eller mindre allt man vill bli av med kan man bli av med genom att klippa av. Noterat, och det kommer göras på sina ställen!

yonna yonna skrev:
Värdera trädgården med uppvuxen som sådan även i Jurassic-form. Det enda jag accepterar i tidigare inlägg är maskin för tillverkning av gräsmatta. Simma lugnt. Bo in er. Har ni inte en större tillgång på slantar skulle jag avråda till att anlita proffs i detta skede. Börja med att beskära/gallra schersminen och syrenen dvs ta 1/4 per säsong. "Städa" trädgården och vänta något år med att ta bort/flytta växter. Luka ogräs (är bättre för själen än mycket annat). Ägna lite extra tid åt att i en avskild hörna anlägga fungerande kompost. Om ni ska bo i huset på heltid rekommenderar jag dessutom inköp av varmkompost som förutom matrester även sväljer massor av ogräs.

Det tar många år att få en uppvuxen trädgård med skuggningar och solglimtar. Ni kommer att upptäcka att ni alls inte har samma uppfattning om trädgården nästa år och efter något år är det lättare att bedöma hur ni verkligen vill ha det (solhörnor, siktlinjer, gångvägar, insyn mm).
Vi har haft tillgång till huset sedan förra hösten, och varit nere varannan helg för att renovera. Vi har således kunnat följa uppvaket av allt, vilket känns otroligt spännande!

Det väcker också många tankar som "tänk om", "här hade man ju", osv.

När man beskär schersmin och syrèn, 1/4 del per säsong, går man runt och klipper inåt eller gräver man sig inifrån och ut? :p

Varmkompost var en bra idé. Den ska jag försöka införliva. Tack för dina råd!

J JavelinX skrev:
Arborist är ett bra tips. Träd tar ju tid - så om några av dem kan användas är mycket tid vunnet. Att prata med någon lokal trädgårdsfirma om tips (vill du maxa tar du in en trädgårdsarkitekt) kan vara ett bra förslag. Om de inte kan själva kan de ge råd om de som kan. Du kommer att komma långt med en skiss över trädgården.
Nässlorna kan du klippa bort - de är inte så tåliga som man kanske tror.

Något du inte nämner, men värt att notera - skugga är trevligt varma somrar. Hugg inte för hårt, utan känn in en del av det. Om du sedan gräver upp allt i höst är en annan sak =)
Du har helt rätt och jag håller helt med om att skugga absolut är trevligt när det är varmt. Mina två grabbar älskar hängbjörkarna och vi har inga planer på att ta bort dem. Däremot hade jag personligen velat ha gräs fram till stammen - men det verkar väldigt dött under kronorna där.

Träden vi främst vill få bort är de spretiga och grova rotskotten från ett gammalt plommonträd, och något annat som växer rakt upp ur en stubbe.

Ska gå loss på nässlorna med en lie och grep!

Motorsåg, med personlig skyddsutrustning.
Kanske går att hyra in nån granne?

Stubbfräsning, av nån som håller på med detta. Effektivt

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.