6 271 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Hur tämjer man en tomt som levt vilt i 10 år? 2700kvm Jurassic Park
Hyra en grävmaskin eller bulldoser å jämna till marken å sen plantera anlägga de man vill ha..Laxilef skrev:
I sommar går flyttlasset från Stockholm till vår hemstad där vi köpt ett hus. Vi har tagit över en klassisk 70-talsvilla i Mexitegel med källare, men det är inte huset som jag behöver råd om, utan den 2700kvm stora trädgården som omger huset.
Trädgården har varit mer eller mindre lämnad åt naturens gång de senaste 10-15 åren, även om gräset stödklippts under varje säsong.
Är uppvuxen i hus, och har hjälpt till med diverse saker under åren hos både föräldrar och svärföräldrar, men har aldrig haft det ärofyllda uppdraget att faktiskt ta hand om något växande grönt som är mycket större än en pallkrage.
Inventering av tomt:
Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få från alla som har mycket mer erfarenhet än jag själv.
- 1st Megaschersmin: En massiv buske som är 3-4m hög och nästan lika bred MITT i synen ut mot baksidan.
- 1st Dundersyrén: Gammal och ståtlig, men stor??
- 1st gammaldags rosenbuske, som även huserar ett annat träd (lönn/hassel?) som slagit rot och tagit över inifrån.
- 3st Zombieträd: Det växer som nya träd direkt ur gamla stubbar. Vissa rotskott (från bl.a. plommon) är numera 3–5 meter höga träd.
- Nässlor & Kompost: En enorm, bortglömd komposthög dominerar ett 50-100kvm hörn bakom garaget. Där bor muterade brännässlor där stammarna är så tjocka att de mer eller mindre bör identifiera sig som kvistar.
- Tomtmark: En härlig blandning av mossa, dolda gropar och rotskott. Tanken är att en robotklippare ska få ta över så småningom.
- En gammal rabatt på framsidan som har mängder med ogräs som doftar Amsterdam -- vad är detta?
- 2st stora hängbjörkar där ingenting växer under?
- En massa mossa -- överallt. Särskilt inom 5-10m från huset. Efter det är det gräs.
- Gropar, högar, knölar, diverse ojämnheter.
ALLA tips och råd uppskattas. Sånt jag går och funderar på är:
Vad är steg 1 i att återuppliva en gammal tomt/gräsmatta? Hur bör man sköta allt? Finns några generella saker man bör tänka på? Alla dessa olika buskar och träd verkar vara så kinkiga (om man läser i andra forum och på facebook) och ha egna helt unika skötselråd; Finns inga generella regler man kan gå efter som gäller typ allt?
1. Vad är realistiska förväntningar på en förvandling av trädgården från vildvuxen till fin villatomt? Jag har inga ambitioner av att skapa en prisbelönt trädgårdsidyll. Vill bara ha en fin tomt som har en jämn yta, där barn kan springa, och mestadels gräs.
2. Schersminen, går en sådan att flytta? Den är garanterat 20+ år gammal, väldigt ståtlig och doftar säkert underbart. men den skymmer i princip hela utsikten mot baksidan. Annars, vad är alternativen? Motorsåg och plantera ny liten buske där man vill ha den?
3. Träd som tagit över andra buskar, hur gör man där? Gräver upp så rötterna syns och sågar av? Blir det inte en massa rotskott i panik då kommande år?
4. Nässlor... Hur blir man av med dem? Det är en gammal kompost, och jag skulle gärna använda ytan för att odla ex hallon i framtiden, men det är en SKOG av muterade nässlor överallt där. Röjsåg? Trimmer? hade gärna minskat ytan där för att få lite mer gräsyta.
5. Stubbar där det växer träd ur. Det är ju nya träd som kommit rakt upp ur stubbarna. Hur hanterar man sådant? Hade gärna fått bort stubbarna, men hur?
6. Hängbjörkar. Under kronan verkar det vara ett hårt klimat. Kan man så gräs och toppdressa där, eller är det av någon annan anledning som inget växer under där?
7. Ogräset som luktar röka, vad kan detta vara?
Självklart räknar jag med att man får upptäcka hur saker och ting sköts med tiden. Trädgården är ju vid liv, så det är inte direkt problemet. Utan tvärtom, att den är lite för mycket vid liv. Många frågor i en och samma tråd här, men som sagt alla tips och råd är uppskattade!
Såga av de tjockaste grenarna så nära roten det går. Det gäller bägge buskarna. Lämpligt efter blomning men sorterna klarar sig vid annan tidpunkt också. Syren kan vara ett riktigt otyg men rätt efterhållning på rätt plats väldigt fin. Ogallrad schersmin inte rolig men årlig underhållen härligt läcker.Laxilef skrev:
Vi har haft tillgång till huset sedan förra hösten, och varit nere varannan helg för att renovera. Vi har således kunnat följa uppvaket av allt, vilket känns otroligt spännande!
Det väcker också många tankar som "tänk om", "här hade man ju", osv.
När man beskär schersmin och syrèn, 1/4 del per säsong, går man runt och klipper inåt eller gräver man sig inifrån och ut?
Varmkompost var en bra idé. Den ska jag försöka införliva. Tack för dina råd!
Tack för dina tips och råd!Ellenkaramellen skrev:
Gällande träden - ta dit en arborist.
Har du en stubbe som skjuter skott och du inte vill ha kvar dessa - ta dit någon som kan fräsa bort stubben.
Nässlor har otroligt stora rotsystem. Antingen får du ta dit nån som gräver bort hela högen som är överväxt eller så får du skaffa en grep och börja bearbeta högen, bit för bit. Gräv upp och rensa bort alla rötter du kan! Ta dem till återvinningscentralen - lägg INTE på kompost igen! Räkna med att du kan få rensa nässlor i många år, eftersom de sprider sig med rotutlöpare OCH frö!
Träd/buskar som invaderat andra buskar - klipp/såga bort det som har invaderat. Till slut har du tröttat ut inkräktaren.
Schersmin och syrén - börja med att i år ta bort alla grova, gamla grenar nästan ända nere vid marken. Nästa år efter blomning klipper du ner de som då är de grövsta grenarna ungefär lika mycket. Året därpå gör du likadant igen efter att buskarna blommat. Sen kan du hålla dem på den höjd du vill ha, genom att klippa ner dem varje år efter blomningen. Vissa buskar är kinkiga och vill inte blomma året efter, så då kan du klippa vartannat år istället.
Din jätteschersmin kan alltså bli en buske med en höjd du kan tolerera.
Ska absolut fundera på att ta dit någon som kan fräsa bort stubbarna.
Nässlorna låter jobbiga. Vi fick med en jordfräs som har känts som en lockande lösning mot nässlorna, men inser nu att det hade förvärrat nässelsituationen 😅
Okej, då låter det som att både schersminen, syrènen och de inkräktade träden som huserar i buskarna blir årets kanske första trädgårdsprojekt när vi flyttar in.
Nässlor tål återkommande klippning dåligt. Klipp dem med trimmern ofta och kratta upp.
Anlägg en ordentlig kompost så att ni inte behöver köra bort allt ni rensar upp. Kompostjord kommer att vara guld värt om ni vill plantera in lite nytt när ni väl städat upp trädgården.
Ta en bild på det doftande ogräset så är det nog någon här som kan säga vad det är.
Anlägg en ordentlig kompost så att ni inte behöver köra bort allt ni rensar upp. Kompostjord kommer att vara guld värt om ni vill plantera in lite nytt när ni väl städat upp trädgården.
Ta en bild på det doftande ogräset så är det nog någon här som kan säga vad det är.
Det är precis därför jag vet att de inte gillar att bli klippta ofta. Använde mina till näringsvatten och de gav upp rätt snabbt. Nu får jag gå till grannen och tigga om jag vill göra soppa.Pjosk75 skrev:
Jag omvandlade ett område med nässlor till gräsmatta genom att först trimma ner dem och sedan fräsa med jordfräs när jorden var torr, kratta upp så mycket rötter som möjligt, så gräsfrö och sedan klippa med gräsklippare vid behov. Gjorde detta mitt i sommaren och året efter var det en fin gräsmatta där.Laxilef skrev:
Tusen tack!! Enkelt och rättfram. På vilket sätt kan den vara ett otyg? Rotskott efter beskärning?yonna skrev:
Såga av de tjockaste grenarna så nära roten det går. Det gäller bägge buskarna. Lämpligt efter blomning men sorterna klarar sig vid annan tidpunkt också. Syren kan vara ett riktigt otyg men rätt efterhållning på rätt plats väldigt fin. Ogallrad schersmin inte rolig men årlig underhållen härligt läcker.
Trimma ned, en eller fler ggr? Sen jordfräs när det torkat direkt? Det hade funkat. Jag har en jordfräs! Bra idé, hade du gjort om det igen under samma förutsättningar eller gjort ngt annorlunda?M MWHN skrev:Jag omvandlade ett område med nässlor till gräsmatta genom att först trimma ner dem och sedan fräsa med jordfräs när jorden var torr, kratta upp så mycket rötter som möjligt, så gräsfrö och sedan klippa med gräsklippare vid behov. Gjorde detta mitt i sommaren och året efter var det en fin gräsmatta där.
Syren kan vara underbar men sköts den inte tar den lätt överhand - som troligtvis i detta fall. Den bör föryngras ungefär vart 4 år för att bli kompakt och blomrik.Laxilef skrev:
I en tidigare, mycket gammal trädgård, fanns en vacker, tät, syrenberså, som klipptes och tuktades varje år. Den blommade således inte men de hjärtformade bladen gav fin grönska. Själva bersån var verkligen läcker.
Om man inte sköter syren kan den bli risig med rotskott - därav mitt konstaterande att den kan vara ett otyg. Numera finns nya sorter som har vackrare blomning och mindre spridning - ofta på bekostnad av sämre doft.
Elda upp skitetLaxilef skrev:
I sommar går flyttlasset från Stockholm till vår hemstad där vi köpt ett hus. Vi har tagit över en klassisk 70-talsvilla i Mexitegel med källare, men det är inte huset som jag behöver råd om, utan den 2700kvm stora trädgården som omger huset.
Trädgården har varit mer eller mindre lämnad åt naturens gång de senaste 10-15 åren, även om gräset stödklippts under varje säsong.
Är uppvuxen i hus, och har hjälpt till med diverse saker under åren hos både föräldrar och svärföräldrar, men har aldrig haft det ärofyllda uppdraget att faktiskt ta hand om något växande grönt som är mycket större än en pallkrage.
Inventering av tomt:
Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få från alla som har mycket mer erfarenhet än jag själv.
- 1st Megaschersmin: En massiv buske som är 3-4m hög och nästan lika bred MITT i synen ut mot baksidan.
- 1st Dundersyrén: Gammal och ståtlig, men stor??
- 1st gammaldags rosenbuske, som även huserar ett annat träd (lönn/hassel?) som slagit rot och tagit över inifrån.
- 3st Zombieträd: Det växer som nya träd direkt ur gamla stubbar. Vissa rotskott (från bl.a. plommon) är numera 3–5 meter höga träd.
- Nässlor & Kompost: En enorm, bortglömd komposthög dominerar ett 50-100kvm hörn bakom garaget. Där bor muterade brännässlor där stammarna är så tjocka att de mer eller mindre bör identifiera sig som kvistar.
- Tomtmark: En härlig blandning av mossa, dolda gropar och rotskott. Tanken är att en robotklippare ska få ta över så småningom.
- En gammal rabatt på framsidan som har mängder med ogräs som doftar Amsterdam -- vad är detta?
- 2st stora hängbjörkar där ingenting växer under?
- En massa mossa -- överallt. Särskilt inom 5-10m från huset. Efter det är det gräs.
- Gropar, högar, knölar, diverse ojämnheter.
ALLA tips och råd uppskattas. Sånt jag går och funderar på är:
Vad är steg 1 i att återuppliva en gammal tomt/gräsmatta? Hur bör man sköta allt? Finns några generella saker man bör tänka på? Alla dessa olika buskar och träd verkar vara så kinkiga (om man läser i andra forum och på facebook) och ha egna helt unika skötselråd; Finns inga generella regler man kan gå efter som gäller typ allt?
1. Vad är realistiska förväntningar på en förvandling av trädgården från vildvuxen till fin villatomt? Jag har inga ambitioner av att skapa en prisbelönt trädgårdsidyll. Vill bara ha en fin tomt som har en jämn yta, där barn kan springa, och mestadels gräs.
2. Schersminen, går en sådan att flytta? Den är garanterat 20+ år gammal, väldigt ståtlig och doftar säkert underbart. men den skymmer i princip hela utsikten mot baksidan. Annars, vad är alternativen? Motorsåg och plantera ny liten buske där man vill ha den?
3. Träd som tagit över andra buskar, hur gör man där? Gräver upp så rötterna syns och sågar av? Blir det inte en massa rotskott i panik då kommande år?
4. Nässlor... Hur blir man av med dem? Det är en gammal kompost, och jag skulle gärna använda ytan för att odla ex hallon i framtiden, men det är en SKOG av muterade nässlor överallt där. Röjsåg? Trimmer? hade gärna minskat ytan där för att få lite mer gräsyta.
5. Stubbar där det växer träd ur. Det är ju nya träd som kommit rakt upp ur stubbarna. Hur hanterar man sådant? Hade gärna fått bort stubbarna, men hur?
6. Hängbjörkar. Under kronan verkar det vara ett hårt klimat. Kan man så gräs och toppdressa där, eller är det av någon annan anledning som inget växer under där?
7. Ogräset som luktar röka, vad kan detta vara?
Självklart räknar jag med att man får upptäcka hur saker och ting sköts med tiden. Trädgården är ju vid liv, så det är inte direkt problemet. Utan tvärtom, att den är lite för mycket vid liv. Många frågor i en och samma tråd här, men som sagt alla tips och råd är uppskattade!