J Jeppson skrev:
Hej Martin

Det jag syftade på är att SvK antagligen budgeterat för lågt med tanke på de anbud de fått in.

Visst har jag förståelse för att det inte är många som kan lämna anbud och det har troligen inte SvK tagit höjd för.
Hej Jeppson

Jag vet inte vad SvK budgeterat. Har de skrivit om detta?

Om det finns ett takpris (som inte får överskridas) vad spelar det då för roll om till exempel SvK budgeterat över detta takpris

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Hösten 2026 är det dags för Vattenfalls kunder.

[länk]

Är det någon här som deltagit i Vattenfalls testperiod nu i år som kan delge oss andra förutsättningarna?
Det finns i en annan tråd, sök i forumet på vattenfall under senaste månaden.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns i en annan tråd, sök i forumet på vattenfall under senaste månaden.
Tack!

Kl 07 - 21 på vardagar under november - mars.

Det var en ”mild” effektavgift!

Grattis till alla som har Vattenfall som nätägare och kanske speciellt till elbilsägare!

Tycker ändå att Energimarknadsinspektionen kunde satt ramarna för detta jippo så att förutsättningarna inte blev helt olika.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Tack!

Grattis till alla som har Vattenfall som nätägare och kanske speciellt till elbilsägare!

Tycker ändå att Energimarknadsinspektionen kunde satt ramarna för detta jippo så att förutsättningarna inte blev helt olika.
De andra måste kunna motivera sin lösning. De kommer knappast att få gehör.

B Boende45 skrev:
Tack!

Jag har Vattenfall. De sänker inga fasta avgifter och överföringen blir lite billigare.
Men ej förglömma att de kan ju ändra inför 2027 när de har facit ett år.

S solhej skrev:
Jag har Vattenfall. De sänker inga fasta avgifter och överföringen blir lite billigare.
Men ej förglömma att de kan ju ändra inför 2027 när de har facit ett år.
Jovisst, men du kan ta en lång dusch oavsett utomhustemperatur på helgerna under vintern och behöver inte riskera att duschen kostar 160 kr extra för månaden.

Resten av året står du leende i duschen samtliga morgnar och kan även unna dig en bastu oavsett tid på dygnet.

Njut och tänk på oss losers som har Ellvio och sätter klockan på 05.30 för att gå upp och dammsuga halva huset och spara andra halvan till nästa morgons fakirtid

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Pen och 6 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jovisst, men du kan ta en lång dusch oavsett utomhustemperatur på helgerna under vintern och behöver inte riskera att duschen kostar 160 kr extra för månaden.

Resten av året står du leende i duschen samtliga morgnar och kan även unna dig en bastu oavsett tid på dygnet.

Njut och tänk på oss losers som har Ellvio och sätter klockan på 05.30 för att gå upp och dammsuga halva huset och spara andra halvan till nästa morgons fakirtid
ja bastu kanske man skulle skaffa sig :).

jo tack, har en släkting som har ellevio, denne har klagat på att elen är dyrare och springer runt och släcker led lampor.. för att nästa timma sätta igång utebadet med elvärme för att kunna ligga och jäsa. mysigt är det iallfall.
det går inte förklara effektavgift för vissa.
det är för abstrakt, hen kan inte fatta att dammsugningen kan kosta 1 eller 10kr beroende på om man tvättar samtidigt eller ej.. eller om man dammsuger 17 eller 17.30 samtidigt som maten står i ugnen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S solhej skrev:
ja bastu kanske man skulle skaffa sig :).

jo tack, har en släkting som har ellevio, denne har klagat på att elen är dyrare och springer runt och släcker led lampor.. för att nästa timma sätta igång utebadet med elvärme för att kunna ligga och jäsa. mysigt är det iallfall.
det går inte förklara effektavgift för vissa.
det är för abstrakt, hen kan inte fatta att dammsugningen kan kosta 1 eller 10kr beroende på om man tvättar samtidigt eller ej.. eller om man dammsuger 17 eller 17.30 samtidigt som maten står i ugnen.
Att dammsuga samtidigt som man har ugnen igång är en dödssynd för oss som har Ellevio!

Jag har hört om flera skilsmässor i min bekantskapskrets som har sitt ursprung i denna galna och gränsöverskridande elanvändning.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Pen och 8 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jeppson

Jag vet inte vad SvK budgeterat. Har de skrivit om detta?

Om det finns ett takpris (som inte får överskridas) vad spelar det då för roll om till exempel SvK budgeterat över detta takpris
Hej Martin

Enklast, även om det är ett statligt bolag borde väl att be kommissionen att godkänna en högre budget än det som tidigare var fastställt om de nu vill handla upp driften av verket.

Dock så kan de ha ändrat sig gällande vikten av att ha verket som reserv men det känner inte jag till.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Jepp nog är det så med effektavgiften, slår lite olika för en del. Med den kan familjelivet bli en pers, strikta förhållningsorder om att så får inte delarna användas.Kostar skjortan då. Kan tära rätt bra, när husets göromål ska göras, det är nog inte många damer, som är tillfreds med att inte fungera som vanligt med hushållsbestren. Som alla vet ( kanske ) är att det täcka könet är den enda som hålla många bollar i luften samtidugt och gör det inte till en sport, Det är effektivitet som gälle, att blanda tidsaspekter som faller i varandra under dagens/kvällens arbetstid i hemmet. Nu är jag inte sådan, men det sägs att """ Det går inte att få gammla hundar att sitta """ och det är lika med att förändra vanorna på frun/sambon, det kan sluta nog med kaos innom familjen.
Har skrivit om det tidigare och blivit idiotförklarad och i princip omyndigförklarad av ett par personer på forumet. Att inte begripa något om effektaxa och det ska förändras i tidsskala enligt dessa för att ev undgå extra på fakturan.
Betackar mig för dessa personers kommentarer, dom kan hålla det för sig själva och inte försöka dyvla på andra vad dom tror eller har infört i sin elandvändning. Eller som i mitt fall disa allt som jag skriver.
Jg har skrivit om att en del kommer att få en överraskning när vintern kommer, om dom har FTX som kommer att spetsa med elpatron när kylan kommer.
Vad ska dessa göra, vid mat/tvätt/disknaskin/städning då, stänga av värmen eller vad.
Så till sist, så kommer det nog en hel del framöver om effektaxans påverkan för många, glada eller ledsna är då frågan.

J jonaserik skrev:
Jepp nog är det så med effektavgiften, slår lite olika för en del. Med den kan familjelivet bli en pers, strikta förhållningsorder om att så får inte delarna användas.Kostar skjortan då. Kan tära rätt bra, när husets göromål ska göras, det är nog inte många damer, som är tillfreds med att inte fungera som vanligt med hushållsbestren. Som alla vet ( kanske ) är att det täcka könet är den enda som hålla många bollar i luften samtidugt och gör det inte till en sport, Det är effektivitet som gälle, att blanda tidsaspekter som faller i varandra under dagens/kvällens arbetstid i hemmet. Nu är jag inte sådan, men det sägs att """ Det går inte att få gammla hundar att sitta """ och det är lika med att förändra vanorna på frun/sambon, det kan sluta nog med kaos innom familjen.
Har skrivit om det tidigare och blivit idiotförklarad och i princip omyndigförklarad av ett par personer på forumet. Att inte begripa något om effektaxa och det ska förändras i tidsskala enligt dessa för att ev undgå extra på fakturan.
Betackar mig för dessa personers kommentarer, dom kan hålla det för sig själva och inte försöka dyvla på andra vad dom tror eller har infört i sin elandvändning. Eller som i mitt fall disa allt som jag skriver.
Jg har skrivit om att en del kommer att få en överraskning när vintern kommer, om dom har FTX som kommer att spetsa med elpatron när kylan kommer.
Vad ska dessa göra, vid mat/tvätt/disknaskin/städning då, stänga av värmen eller vad.
Så till sist, så kommer det nog en hel del framöver om effektaxans påverkan för många, glada eller ledsna är då frågan.
Jonas, lugna ner dig.

Jag var ironisk.

Effekttaxan är inte en anledning till osämja i familjen.

Effekttaxan ska inte styra vare sig vår partners eller våra barns rutiner och vardag.

Som ett tillägg på min # 3412
Numera så köps det hus med beräkning på två inkomster, så frun i huset jobbar dagtid
Kommer hem till kvällen, startar upp en tvättmaskin. en timma eller två, beroende på sort av tvätt. Är det då en TM med kondenstork i sig biir tiden längre, startar med matlgningen, ugn och spis. Äter maten, in med disken i diskmakinen, startar den, samtidigt ska barnen tvättas eller bada och Varmvatten ska göras. - 10 - -15 C ute, värmen måste fungera. Vad blir då kontentan av elförbrukningen då. Allt sker under dagtid och inte efter 22:00 som i Ellevios taxa som exempel. Blir nog knepigt för en del och kan bli en rätt häftig faktura.
Piken på elandvändningen blir stor och sorgligt kanske med en spik i kistan för en del familjer. Får hoppas att det inte inträffar för många, men hos en del kommer det att inträffa och mycket tråkigt.

PS Behöver inte lugna mig, det är bara ett faktum som vi konsumenter har hamnat i och kan inte göra något åt det, bara rätta in oss i ledet med ett faktum och gilla det, oavsett om vi gillar det eller inte.

Fairlane
J Jeppson skrev:
Hej Martin

Enklast, även om det är ett statligt bolag borde väl att be kommissionen att godkänna en högre budget än det som tidigare var fastställt om de nu vill handla upp driften av verket.

Dock så kan de ha ändrat sig gällande vikten av att ha verket som reserv men det känner inte jag till.
Enligt radions nyheter idag så är det ett tak satt av EU, dvs ska det ändras så är det upp till regeringen att driva det mot EU.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Ingen har idiotförklarat dig, men det har varit märkligt svårt för dig att förstå hur systemet fungerar. Du har haft märkligt svårt att förstå att även om man har en jämn förbrukning så har man en topp, medan du verkar se det som att det inte finns någon topp. Det är som att köra bilen i exakt 100 km/h, vi säger att topphastigheten är 100 km/h, du envisats med att det inte finns någon topp...

J jonaserik skrev:
Enkelt, stäng av elvärmen på FTX och slå aldrig mer på den.

Det märkliga är att du envisas med domedagsprofetior men vägrar att säga hur det slagit för dig...

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.