10 450 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Hur ta upp hål för många dosor i gipset?
Nu har du fixat det med ketchup. Istället för att springa till skafferiet och plocka fram dijon-senapen nästa gång så kan du använda dig av laserpass. Ställ lasern så att korsen hamnar i centrum av dosan och sedan ställ skivan där. Då ser du med hjälp av laserlinjen var du kan borra hål.
Ketchup är billigare än laserpassEnd skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Vilken bra idé. Det ska jag göra nästa gång. Det borde bli om 20 år igen då.End skrev:
Men den stora frågan är: vad ska jag med ett laserpass för x antal kronor till? Jag har renoverat halva huset, inkl kök och nu snart badrum, utan det där passet. Däremot behövdes som sagt lite ketchup, och när jag använt de där fem klickarna så kan jag använda resten på korven. Det tycker jag är bra ekonomisk hushållning.Stefan Bengtsson skrev:
Jag skulle aaaaldrig använt ketchup.
Heinz chilisås är dock OK.
Med krysslasermetoden blir det ju lite knepigt till sist.
Tänk att man t.ex. har 6 st hål att ta upp, hur ska man få plats med stativen till 6 st krysslasrar på något smidigt vis?
Personligen skulle jag mätt noga och sen markerat på skivorna och slutligen borrat/sågat. Som cederbusch tydligen gjorde med allt utom elen.
Heinz chilisås är dock OK.
Med krysslasermetoden blir det ju lite knepigt till sist.
Tänk att man t.ex. har 6 st hål att ta upp, hur ska man få plats med stativen till 6 st krysslasrar på något smidigt vis?
Personligen skulle jag mätt noga och sen markerat på skivorna och slutligen borrat/sågat. Som cederbusch tydligen gjorde med allt utom elen.
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Orkar inte läsa igenom alla svar, så med risk att någon redan föreslagit det:
Jag såg någonstans en jigg som man satt i dosan som hade en spets (typ spik) i mitten.
Sen sätter man bara skivan på plats och trycker till så går spetsen igenom och du har ett centrumhål, bara att använda hålsåg till din dimension.
Detta verktyg är med största sannolikhet av standardmått, men det är ju en lätt sak att bygga själv till din dimension.
Jag såg någonstans en jigg som man satt i dosan som hade en spets (typ spik) i mitten.
Sen sätter man bara skivan på plats och trycker till så går spetsen igenom och du har ett centrumhål, bara att använda hålsåg till din dimension.
Detta verktyg är med största sannolikhet av standardmått, men det är ju en lätt sak att bygga själv till din dimension.
Klart du ska ha ett laserpass?cederbusch skrev:Men den stora frågan är: vad ska jag med ett laserpass för x antal kronor till? Jag har renoverat halva huset, inkl kök och nu snart badrum, utan det där passet. Däremot behövdes som sagt lite ketchup, och när jag använt de där fem klickarna så kan jag använda resten på korven. Det tycker jag är bra ekonomisk hushållning.
Är själv lite i samma sits och hade behövt dom verktyg jag köpt på mig under tiden redan från början.
Istället för att såga ett hundratal reglar med fogsvansen så borde jag köpt kap/gersågen redan från början, som exempel.
Brukar säga att när jag är klar så har jag alla verktyg jag skulle haft från början och tror mer och mer på att det blir just så.
Men sen är det väl så att det man klarat sig utan saknar man inte förrän man provat.
Jag är nästan helt med på ditt resonemang. Och jag gjorde som så att innan jag ens hade tillträde till huset så hade jag köpt på mig diverse maskiner, bland en kap/gersåg, tigersåg, sticksåg och skruvdragare. Alla av bättre märken. Och jag älskar dessa. Men just ett laserpass har jag aldrig känt ett behov av. Huset är gammalt och och så vinkelrätt som man kan förvänta sig. Det känns inte nödvändigt att allt ska vara perfekt i vinklar osv. För sådant som ska sitta rakt så fungerar det alldeles utmärkt med det långa vattenpasset.Blindnit skrev:Klart du ska ha ett laserpass?
Är själv lite i samma sits och hade behövt dom verktyg jag köpt på mig under tiden redan från början.
Istället för att såga ett hundratal reglar med fogsvansen så borde jag köpt kap/gersågen redan från början, som exempel.
Brukar säga att när jag är klar så har jag alla verktyg jag skulle haft från början och tror mer och mer på att det blir just så.
Men sen är det väl så att det man klarat sig utan saknar man inte förrän man provat.
Och som Mikael_L faktiskt påpekade hade jag behövt köpa fyra krysslasrar för att göra det du föreslog. Nu är det ju gjort med tumstock och vattenpass.
Nu var det inte jag som föreslog laserpass till väggdosorna 
Men jag gillar idén.
Stör mig bara på att jag inte tänkt tanken själv innan :S
Fick min korslaser i julklapp och har inte använt den så mycket men den var perfekt till att väga av ett golv med som exempel.
Hade säkert fungerat bra till en del annat jag löst med vattenpass och en annan sorts laser innan.
Bästa tycker jag är att man kan ha den stående och lysande istället för att behöva balansera med ett vattenpass samtidigt som man ska hålla det man ska skruva upp samt försöka nå skruvdragaren som ligger precis utom räckhåll för en.
Men jag gillar idén.
Stör mig bara på att jag inte tänkt tanken själv innan :S
Fick min korslaser i julklapp och har inte använt den så mycket men den var perfekt till att väga av ett golv med som exempel.
Hade säkert fungerat bra till en del annat jag löst med vattenpass och en annan sorts laser innan.
Bästa tycker jag är att man kan ha den stående och lysande istället för att behöva balansera med ett vattenpass samtidigt som man ska hålla det man ska skruva upp samt försöka nå skruvdragaren som ligger precis utom räckhåll för en.
Ni ser, nu börjar ni förstå vad jag pratar om!