Nya problem. Mätte upp och borrade hål för fästen till en högtalare. Efter ca 2cm stötte jag på ett hålrum som varar till ca 7cm in.

Kan varit så att när jag bilade så slogs en kaka bort på baksidan, men det är oklart.

Det handlar om två hål över/under varandra.

Frågan är hur jag fäster nu.

Högtalaren väger bara 3.5kg och sticker ut ca 17cm från väggen.

Jag har borrat med 8mm borr för planen va nylonplugg 8x40 först.

Ett "bonusproblem" är att huvudet får va max 7mm. Så om någon vet tips för att hitta det vore det bra. Hittade bara en 4.5mm skruv som passade just dessa plugg från biltema som hade det.

spruta in murbruk på tub ( funkar med lim också) sätt i pluggen och låt stelna

• Gilla
Psan
  • Laddar…
E egge80 skrev:
spruta in murbruk på tub ( funkar med lim också) sätt i pluggen och låt stelna
Antar att man förutsätter att det är stopp strax nedanför så att inte allt bara rinner bort?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
P Psan skrev:
Antar att man förutsätter att det är stopp strax nedanför så att inte allt bara rinner bort?
det är ingen risk

• Gilla
Psan
  • Laddar…
E egge80 skrev:
det är ingen risk
Så att jag förstår, det är alltså ett hålrum eventuellt så mycket som ca 5cm djupt. Varför är det ingen risk att murbruket flyter undan (när man trycker i det)?

Såg Fisher Fogmassa Repair AC, tänker du liknande?

BirgitS
Vet du något om hur väggen är byggd?
Tegel, slaggsten, kloasongvägg (plankstomme med putsad vass ovanpå?

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du något om hur väggen är byggd?
Tegel, slaggsten, kloasongvägg (plankstomme med putsad vass ovanpå?
Jag är 99% säker på att det är puts på betonghålsten. Jag vet dock inte hur mkt puts. Det är därför jag blev så förvånad när jag stötte på hålrum efter 2cm och ända till 7cm. Det är också därför jag misstänker att jag slog bort en "kaka" betonghålsten som får hålrummet att verka större än det är. Men då lyckades jag även med det på två ställen direkt ovanför varandra.

Det är i hjärteväggen i källaren om det spelar roll.

Försökt ta ok bild. Där det är mörkt är det hålrum. Beroende på hur jag känner efter kan jag få tag i material ända till kanske 3cm in, men då är det inte så en plugg får grepp längst in (bredare).

Närbild av ett hål i en grå, ojämnt strukturerad yta, där materialet runt hålet verkar vara av skadat eller sönderslaget murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag körde på med vanlig universalplugg från biltema, sitter som berget nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.