Håller på och förbereder för att resa stommen till mitt blivande husvagnsgarage och då jag inte vill använda snedsträvor så tänkte jag köra på hålband (40X2mm).
Då jag inte får bygga mer än 30m2 (Attefall) så är varje m.m. viktig och vill maximera öppningen och behöver då stadga konstruktionen så bra som möjligt utan att göra anspråk på utrymmet.
Byggnaden kommer bli 8,57X3,5m och 4m hög med 3m hög öppning.
Utvändigt kommer garaget kläs med stående panel (22X145mm + 22X95mm).
Bakre gaveln tänkte jag stadga upp så här och tror inte det ska vara några problem:
(Hålbanden är det blåa)
Långsidorna tänker jag stadga så här och frågan är om det är en vettig lösning:
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Det som jag är mest orolig för är stabiliteten i sidled vid änden med öppningen och frågan är om man ska ha ett kors under takstolarna som går från hör till hörn eller om man ska dela upp det tex. så här:
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Skulle uppskatta inputs så man hittar en så bra lösning som möjligt med utgångspunkt att det invändiga utrymmet är mycket viktigt.
Då jag inte får bygga mer än 30m2 (Attefall) så är varje m.m. viktig och vill maximera öppningen och behöver då stadga konstruktionen så bra som möjligt utan att göra anspråk på utrymmet.
Byggnaden kommer bli 8,57X3,5m och 4m hög med 3m hög öppning.
Utvändigt kommer garaget kläs med stående panel (22X145mm + 22X95mm).
Bakre gaveln tänkte jag stadga upp så här och tror inte det ska vara några problem:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Hålbanden är det blåa)
Långsidorna tänker jag stadga så här och frågan är om det är en vettig lösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Det som jag är mest orolig för är stabiliteten i sidled vid änden med öppningen och frågan är om man ska ha ett kors under takstolarna som går från hör till hörn eller om man ska dela upp det tex. så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Skulle uppskatta inputs så man hittar en så bra lösning som möjligt med utgångspunkt att det invändiga utrymmet är mycket viktigt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Min input utöver att jag hade tittat på skivmaterial i taket vid öppningen och bakändan av taket för lite extra onödig förvaring och uppstagning, samt att jag hade kanske tittat på om det gick att få tillverkat två rediga metallprofiler att sätta i hörnstolparna mot takstolarna vid porten. Dessutom är att det förmodligen en bra ide att sätta en dörr på långsidan där husvagnens dörr hamnar så att du har tillgång till husvagnen även när den är instängd. För då kan du ha dörrar som reglas för extra stabilitet i den änden.
Tack för all input.VidarH skrev:
Min input utöver att jag hade tittat på skivmaterial i taket vid öppningen och bakändan av taket för lite extra onödig förvaring och uppstagning, samt att jag hade kanske tittat på om det gick att få tillverkat två rediga metallprofiler att sätta i hörnstolparna mot takstolarna vid porten. Dessutom är att det förmodligen en bra ide att sätta en dörr på långsidan där husvagnens dörr hamnar så att du har tillgång till husvagnen även när den är instängd. För då kan du ha dörrar som reglas för extra stabilitet i den änden.
Bra idé där att göra två rejäla metallprofiler som stadgar upp och det ska jag fundera vidare på.
Får se hur det blir med plats ovanpå takstolarna för jag tror det blir riktigt trångt där uppe tyvärr men yta att lägga saker på behövs alltid.
Vad ska du klä garaget med?P-plats skrev:
Håller på och förbereder för att resa stommen till mitt blivande husvagnsgarage och då jag inte vill använda snedsträvor så tänkte jag köra på hålband (40X2mm).
Då jag inte får bygga mer än 30m2 (Attefall) så är varje m.m. viktig och vill maximera öppningen och behöver då stadga konstruktionen så bra som möjligt utan att göra anspråk på utrymmet.
Byggnaden kommer bli 8,57X3,5m och 4m hög med 3m hög öppning.
Utvändigt kommer garaget kläs med stående panel (22X145mm + 22X95mm).
Bakre gaveln tänkte jag stadga upp så här och tror inte det ska vara några problem:
[bild]
(Hålbanden är det blåa)
Långsidorna tänker jag stadga så här och frågan är om det är en vettig lösning:
[bild]
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Det som jag är mest orolig för är stabiliteten i sidled vid änden med öppningen och frågan är om man ska ha ett kors under takstolarna som går från hör till hörn eller om man ska dela upp det tex. så här:
[bild]
(Hålbanden är det blåa och gul pil visar öppningen)
Skulle uppskatta inputs så man hittar en så bra lösning som möjligt med utgångspunkt att det invändiga utrymmet är mycket viktigt.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Generellt vill man väl ha låglutande band för att minimera rörelser.
Dvs på bakre gaveln bör banden gå från hörn till hörn. På långsidorna från övre hörn till så långt bort på "syllen"/stolpe/plint som möjligt utan att gå över fönstren, eller krocka med ev dörrar.
Utöver vindsgolvet så bör även takstolarna diagonalförstyvas. De är visserligen låglutande med relativt liten vindlast men allt som kan förstyvas bör förstyvas då garaget är en vek konstruktion i sin helhet.
Framsida/portöppning är en mkt vek stolpkonstruktion helt utan förstyvande väggsnuttar vad det ser ut som. Den gaveln kan inte ta ngn vindlast från sidan öht utan att vika sig. Det enda som förhindrar det är att de andra tre väggarna samt vindsgolvet är tillräckligt stabila helt utan möjlighet till att bilda trapetsformade väggar samt att alla delar sitter ihop duktigt i ytterändarna med varandra.
Så, förslaget om förstyvande metallhörn för porten/framsidan är bra. Annars så stora snedstöttor/förstyvningar som ev går att sätta utan att förhindra in- och utfart.
Dvs på bakre gaveln bör banden gå från hörn till hörn. På långsidorna från övre hörn till så långt bort på "syllen"/stolpe/plint som möjligt utan att gå över fönstren, eller krocka med ev dörrar.
Utöver vindsgolvet så bör även takstolarna diagonalförstyvas. De är visserligen låglutande med relativt liten vindlast men allt som kan förstyvas bör förstyvas då garaget är en vek konstruktion i sin helhet.
Framsida/portöppning är en mkt vek stolpkonstruktion helt utan förstyvande väggsnuttar vad det ser ut som. Den gaveln kan inte ta ngn vindlast från sidan öht utan att vika sig. Det enda som förhindrar det är att de andra tre väggarna samt vindsgolvet är tillräckligt stabila helt utan möjlighet till att bilda trapetsformade väggar samt att alla delar sitter ihop duktigt i ytterändarna med varandra.
Så, förslaget om förstyvande metallhörn för porten/framsidan är bra. Annars så stora snedstöttor/förstyvningar som ev går att sätta utan att förhindra in- och utfart.
Tack för mycket nyttig information.Oldboy skrev:
Generellt vill man väl ha låglutande band för att minimera rörelser.
Dvs på bakre gaveln bör banden gå från hörn till hörn. På långsidorna från övre hörn till så långt bort på "syllen"/stolpe/plint som möjligt utan att gå över fönstren, eller krocka med ev dörrar.
Utöver vindsgolvet så bör även takstolarna diagonalförstyvas. De är visserligen låglutande med relativt liten vindlast men allt som kan förstyvas bör förstyvas då garaget är en vek konstruktion i sin helhet.
Framsida/portöppning är en mkt vek stolpkonstruktion helt utan förstyvande väggsnuttar vad det ser ut som. Den gaveln kan inte ta ngn vindlast från sidan öht utan att vika sig. Det enda som förhindrar det är att de andra tre väggarna samt vindsgolvet är tillräckligt stabila helt utan möjlighet till att bilda trapetsformade väggar samt att alla delar sitter ihop duktigt i ytterändarna med varandra.
Så, förslaget om förstyvande metallhörn för porten/framsidan är bra. Annars så stora snedstöttor/förstyvningar som ev går att sätta utan att förhindra in- och utfart.
Om jag förstår dig rätt så ska jag sträva efter att ha så långa band som möjligt så i taket ska de gå från hörn till hörn.
På de bakre gaveln ska de också gå från hörn till hörn och ha längre på långsidorna.
Ska ändra lite på mina ritningar.
Efter matnyttig input så har jag gjort lite ändringar i mina ritningar:
Funderade även lite över natten om hur man skulle kunna förstärka kortsidan med öppningen och ritade ner min första idé.
Järnet som fästes i takstolen kommer fortsätta in i ett spår i stolpen och bultas ihop:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderade även lite över natten om hur man skulle kunna förstärka kortsidan med öppningen och ritade ner min första idé.
Järnet som fästes i takstolen kommer fortsätta in i ett spår i stolpen och bultas ihop:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den öppna gaveln kan stagas med 2 spännband i kors.P-plats skrev:
Efter matnyttig input så har jag gjort lite ändringar i mina ritningar:
[bild]
[bild]
[bild]
Funderade även lite över natten om hur man skulle kunna förstärka kortsidan med öppningen och ritade ner min första idé.
Järnet som fästes i takstolen kommer fortsätta in i ett spår i stolpen och bultas ihop:
[bild]
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Om du sätter ett förråd mot väggen intill porten så blir det mycket stabilare. Men även två externa snedsträvor ger sinnesro.
Jag tänkte mer att försöka hitta en bonde/smed/verkstad (gas eller vatten/laser) som kunde bränna ut 2/4 rediga 90° vinklar ur en+5 mm plåt som sträcker sig nästan hela stolpens djup och 70-80 cm från hörnet. Bara raka linjer och en liten radie i vinkeln gör det möjligt att få minimal krånglighet. Efterarbete med vinkelkap beroende på hur mycket man bryr sig.
Jag tänkte mer att försöka hitta en bonde/smed/verkstad (gas eller vatten/laser) som kunde bränna ut 2/4 rediga 90° vinklar ur en+5 mm plåt som sträcker sig nästan hela stolpens djup och 70-80 cm från hörnet. Bara raka linjer och en liten radie i vinkeln gör det möjligt att få minimal krånglighet. Efterarbete med vinkelkap beroende på hur mycket man bryr sig.
Vi har en byggfirma i norrbotten som misslyckats med hålband och fått ras vid några tillfällen. Hålband har inte speciellt bra struktuell bärighet och en liten skada på bandet någonstanns är allt som krävs för att det ska brista katastrofalt.
Sätt skivmatreal istället så får du dessutom brandskydd på köpet. (En plyfa har i princip samma motståndskraft mot brand som en gipsskiva) Ett garage kan vara värt att ha i alla fall lite brandskydd i. Ett Hålband kommer du aldrig att kunna hänga en spade på men på en plyfa kan du enkelt sätta en hållare för spaden.
Jag köper ditt resonemang om att du vill maximera utymmet inne men du kommer ändå inte att använda rummet ovanför en syllbräda, Har haft ett förråd som var byggt på liknande sätt och det var helt hopplöst att förvara saker och maskiner där när inte väggarna gick att utnyttja, skivade igen efter några månader och plötsligt blev förrådet större. Om du ändå bara ska ha husvagnen där så kommer du inte att kliva in och ut genom någon dörr i någon större utsträckning (det är typ användningsområdet för att lämna väggen utan panel eller skivor invändigt) Men du kanske vill ha en hylla för trädgårsmöbler, eller förtält.
Sätt skivmatreal istället så får du dessutom brandskydd på köpet. (En plyfa har i princip samma motståndskraft mot brand som en gipsskiva) Ett garage kan vara värt att ha i alla fall lite brandskydd i. Ett Hålband kommer du aldrig att kunna hänga en spade på men på en plyfa kan du enkelt sätta en hållare för spaden.
Jag köper ditt resonemang om att du vill maximera utymmet inne men du kommer ändå inte att använda rummet ovanför en syllbräda, Har haft ett förråd som var byggt på liknande sätt och det var helt hopplöst att förvara saker och maskiner där när inte väggarna gick att utnyttja, skivade igen efter några månader och plötsligt blev förrådet större. Om du ändå bara ska ha husvagnen där så kommer du inte att kliva in och ut genom någon dörr i någon större utsträckning (det är typ användningsområdet för att lämna väggen utan panel eller skivor invändigt) Men du kanske vill ha en hylla för trädgårsmöbler, eller förtält.