Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?

• Styrenhet för belysningssystem på ovanvåning med kablar och komponenter, potentiellt problemkälla enligt elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Hej, och välkommen..
Vill ni bara ha en enklare lösning, så be elektrikern om ett förslag utan Plejd.
Även om det behöver kompletteras med någon ny kabel borde det bli betydligt billigare.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
15000 låter helt orimligt. Plejd dimmers kostar en femhundring stycket. En gateway något mer. Ca 2500 för materiel om det är tre brytare. Skulle 12500 vara arbetskostnad? Om vi antar 780 kr i timmen blir det 16 timmar eller två arbetsdagar. En halv dag inklusive restid låter rimligare.

Och så finns förstås alternativ till Plejd.

• Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
15000 kr låter som en rippoff.

• Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Det går inte att avgöra om priset är rimligt. Det är för lite information.

Om elektrikern har flera mils resväg t.ex så kan det vara rimligt.

• Gilla
  • Haha
Götesjö och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Det går inte att avgöra om priset är rimligt. Det är för lite information.

Om elektrikern har flera mils resväg t.ex så kan det vara rimligt.
Nej
Priser räcker för att flyga in en elektriker. TS har nog inte valt hantverkare 50 + mil hemifrån.

• Gilla
  • Haha
Tradgardsfe och 2 till
  • Laddar…
E
Plejd har fått bra kritik för just belysning, så säkert ett bra val! Dock är 15 000 kr lurendrejeri baserat på den info du angett.

Själv kör jag Schneider Wiser. :)

• Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Nissens
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Vill ni bara ha en enklare lösning, så be elektrikern om ett förslag utan Plejd.
Även om det behöver kompletteras med någon ny kabel borde det bli betydligt billigare.
Skulle tro att det blir billigare med Plejd än utan. Plejd sparar mycket arbetstid för elektrikern. Mycket kabel som inte behöver dras… och lösningen blir enklast möjliga.

Men 15 papp låter som extremt dyrt. Är nog läge att ta in fler offerter.

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Plejd har fått bra kritik för just belysning, så säkert ett bra val! Dock är 15 000 kr lurendrejeri baserat på den info du angett.

Själv kör jag Schneider Wiser. :)
Ja, eller de började med belysning, nu har de även andra storsäljare…

• Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
S Seb_astian skrev:
Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
Hur många olika utgångar finns det? Är det bara belysning på ett ställe låter det dyrt, men säg att det finns 10 unika utgångar/tändningar låter det absolut rimligt

• Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
Nissens
S Seb_astian skrev:
Ser ut att vara från typ 90-talet. Tyckte jag kunde se en datumkod från -87…

• Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du inte själv har eller vill skaffa dig kunskaper om det här , som verkar komplicerat, är det lättast med Plejd. Eller nån annan modern smart styrning... Men läs på om dom olika
Jag har Shelly för det var vad jag fick tips om och det är lite pilligt att komma igång med men jag tycker appen är ok. Har fått en del hjälp med Shelly ska jag dock erkänna
Eftersom alla elektriker vill sälja Plejd och jag utgår ifrån att dom agerar i eget och inte kundens intresse så var det inte ett alternativ för mig...🤔

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 2 till
  • Laddar…
S Seb_astian skrev:
utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer,
Kolla på IKEAs smarta hem lösningar.

Deras fungerar som så att dimmerfunktionen är inbyggd i "glödlampan", (LED såklart). Någon styrenhet behövs inte. Men om man vill finns en styrenhet DIRIGERA med vars hjälp man kan fjärrstyra alla lampor med en app.

För en 1/10-del av 15000 kommer man väldigt, väldigt långt. Dessutom kan man göra hela installationen själv eftersom man bara byter "glödlampor".

• Gilla
Tradgardsfe och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det är nog mycket kabel som ska rivas med det gamla systemet och dra ny kabel och det kostar tid= pengar

• Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är nog mycket kabel som ska rivas med det gamla systemet och dra ny kabel och det kostar tid= pengar
Det behäver knappast rivas något. Det räcker rimligen att koppla om befintliga ledare. Och då troligen bara i/vid styrenheten. Helt enkelt koppla förbi styrenheten.

• Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.